Gå til innhold

Kan noen svare meg på dette? Ang uplanlagte barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig jeg er litt naiv ;) Men jeg har vært i et forhold i 8.5år, og har en baby på 6mnd. Vi har beskyttet oss hele tiden fordi vi ville være klar for barn. Og nr 2 kommer ikke før jeg er klar for en til! Jeg har klart å beskytte meg i 7år, og da skal jeg jammen klare meg til jeg ønsker nr2.

Leser om disse som ikke ante at de var gravid på ny, fordi de ikke hadde fått igjen mensen etter fødsel.

Jeg mener at det ikke har noen betydning om et barn er uplanlagt eller ikke, i dag har man valg om man vil føre frem barnet eller ikke, så de fleste barn som kommer til verden er ønsket :) Mitt barn var veldig planlagt (i hemlighet mellom oss to) og vi fikk noen spørsmål, de folk som ikke kjente oss så godt, om det var planlagt. Der og da var jeg veldig glad for at det var det så jeg kunne svare "ja" med ren samvittighet. Men, hva med de som ikke er planlagt?

Jeg skjønner ikke helt hvordan man kan bli gravid uten å ane noen ting om det? Nå snakker jeg om de som er i faste forhold. Når man er i faste forhold har man tanker om man skal ha barn eller ikke en dag med denne mannen. Ønsker man å ha barn bruker man ikke prevensjon, og ønsker man ikke barn (enda) bruker man prevensjon.

Jeg kjenner flere som har barn nr 1 og enten er gravid eller fått nr 2 som over hodet ikke var planlagt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra gammelt av er det jo sagt at amming er prevensjon. I den form at man får senere tilbake mens. Dermed er det nok noen som dropper prevensjon, og glemmer det at en eggløsning kommer før mens..

Derfor er det nok noen som blir gravide fort etter nr 1.

Men du virker ganske naiv. Prevensjon kan svikte, og uansett om abort er en mulighet i dette landet, så er det er endel mennesker som ikke vil ta abort.

Skrevet

Ja kall meg gjerne naiv, eller ammetåken som surrer i hodet mitt ;) Men måtte bare spørre.

Jeg fikk selv høre at fullamming er den sikreste prevensjonen som finnes, og det kunne jeg stole på! Det var faktisk jordmor og lege som sa det til meg etter fødsel. Men ikke faen om jeg stoler på det, og det er jeg visst lur som ikke gjør... Mensen er fremdeles ikke tilbake her i gården, men man aner jo ikke når EL kommer..

HI

Skrevet

Hei. Har en uplanlagt nummer to. Jeg amma ikke nummer en, og hadde vel hatt mensen i over et år. Jeg hadde gått på p-piller i over et halvt år. Så slutta jeg på pillen, og skulle finne på noe nytt, men det tok nå litt tid til å bestemme seg. Ble vel gravid ca 3 mnd etter jeg slutta på pillen. Vi brukte jo ingen prevensjon, bare hoppe av i svingen og kun hadde vi sex i de sikre perioder. Vi gjorde begge deler altså, sikre perioder, OG hoppe av i svingen.

Vi var vel og klar over at de sikre periodene mellom mens og el egentlig er veldig vanskelig å time, og at det da ikke er så veldig sikkert. Og en av de få gangene han ikke gadd å hoppe av, ble vi gravide. :-)

Det var ikke planlagt, og jeg skulle begynne på ny prevensjon, og det hadde vært bedre økonomisk og praktis om vi hadde venta et år til. Men det var jo ikke krise å bli gravide. Barnet var velkomment og har blitt tatt godt i mot av begge oss, og storebroren også :-)

Skrevet

Jeg har flere venninner som faktisk ble gravide selv om de gikk på p-pillen..

Ei venninne av meg ble til og med gravid selv om hun brukte hormonspiral

Skrevet

Hei,

Jeg har tre barn, men bare ett planlagt. Det er sikkert unødvendig å fortelle at jeg elsker alle tre like høyt og at de alle tre var like velkomne likevel.

Det er to ting som slår meg når jeg leser innlegget ditt. Det første er at det virker som du ser på dette som veldig svart/hvitt - enten så vil man eller så vil man ikke...

Det første barnet fikk jeg som 22-åring. Vi hadde vært sammen lenge, men var studenter og hadde bestemt oss for å vente. Likevel var vi litt uforsiktig, og jeg ser jo klart nå at jeg underbevisst var veldig klar for å få barn samtidig som jeg var engstelig for at jeg ikke skulle kunne bli mor - og at det å faktisk få barn da var utrolig bra for meg på veldig mange måter.

Den andre var planlagt og kom 11 år senere (med en annen pappa), men sistemann kom før vi egentlig hadde rukket å bestemme oss for det, og egentlig uten at vi fant ut når unnfangelsen kunne ha skjedd heller ;-) En gave som vi kanskje ikke ville fått hvis vi var "fornuftige" og tenkte på karriérene våre, økonomi, størrelsen på huset og slike kjedelige ting. Resultatet er to tette søsken med uendelig mye glede av hverandre og en fryd for oss foreldre.

Nå har jeg derimot satt inn hormon-spiral. Mest fordi begge de siste svangerskapene var kompliserte og til dels farlige for meg, og også fordi jeg har passert 40 og føler at jeg er for sliten til å ta vare på én til på den måten jeg ville ønske. Men kommer det likevel et under til, står jeg klar med åpne armer!

Det andre jeg stusser på er at du ville ha problemer med å "innrømme" at barnet ikke var planlagt. Føler du at du må gi et inntrykk av å ha full kontroll til enhver tid? Som flere har nevnt, er ingen prevansjonsmåte 100%, så såfremt du mener at man bare bør ha sex for å sørge for slektas gang, burde det ikke være problematisk å evt fortelle at det snek seg en sprek liten luring forbi... :-)

Skrevet

Jeg ble gravid på minipillen, siden jeg ammet kunne jeg ikke ta vanlige p-piller. Trodde kombinasjonen amming og minipille var trygg.

Hadde tatt de til samme tid hver dag, hadde ikke glemt noen og ikke vært dårlig i magen. Men som gynekologen sa, det finnes ikke 100% sikker prevensjon, selv de som har sterilisert seg KAN bli gravid (selv om det er uhyre sjeldent da).

Jeg gråt da jeg testet positivt, hadde ikke tenkt å ha noen flere i det hele tatt, og ihvertfall ikke så tett etter forrige. Mannen min tok det bedre, han tok rundt meg og kunne ikke annet enn le, han mente vi skulle fikse en unge til helt greit. Abort var aldri et tema for noen av oss, det ble andri nevnt..

Selv om ungen i utgangspunktet ikke var planlagt, er det ikke bare å ta det bort når du oppdager at det vokser en liten spire der inne.

Jeg hadde ikke fått tilbake mensen enda så jeg måtte på ul for å finne ut hvor langt jeg var på vei.. Da jeg så hjertet dunke på skjermen der gråt jeg igjen, denne gangen av glede. Det var en liten baby inni der, som uten å spørre noen om råd bare bestemte seg for å komme til oss :-)

Nå er hun 1 år gammel og husets hjerteknuser. Som prevensjon har vi nå valgt sterilisering. Det skal være 100% sikkert så vi stoler på det, selv om vi vet at det har hendt før at også steriliserte plutselig har vært gravid...

Skrevet

ja det kan jeg=)

Nr 1.... p-piller....(noen urter som f.eks johannes urt kan påvirke denne fikk jeg vite..da jeg var gravid uten å glemme noen dager på p-pille brettet mitt) jeg fikk en flott gutt

NR 2...kobberspiralen jeg hadde satt in...vel den begynte å vandre..fant jeg ut ved hjelp av ultralyd...samtidig fikk jeg bekreftet svangerskap nr2..jeg fikk ei nydelig pike...

nr.3 mannen min var erklært steril..(dvs svært få levedyktige sædceller..så få at han var erklært steril...) men likevel hadde jeg opperert inn p-stav for å være sikker...hmm.... joda jeg var den 0.001 personen som ble gravid!! og fikk en flott gutt...

nr 4.... VAR PLANLAGT=)

Nå har både jeg og samboeren sterilisert oss..så får vi håpe at det fungerer.... men INGENTING forbauser meg...for til og med en gråstein kan gjøre meg gravid.

Skrevet

20:42: Det var ditt valg å svare eller ikke, så dine spørsmål ved min personlighet og tankegang (om jeg er gammeldags eller ikke i en alder av 24 hehe). Jeg har ikke skrevet noe særlig om meg selv eller personlige syn, kun ting jeg har lurt på som jeg spør om her. Så de tingene du lurer på ved meg kan du undre deg over :) Dette er kanskje et diskusjons forum. Jeg velger å ikke diskutere meg, men mitt spørsmål, altså hvordan folk blir gravid uplanlagt når de kjenner til konsekevensen. Jeg lurer nemlig på om alle barn burde kalles planlagt, selvom de er "uplanlagt", sex fører til at man i de fleste tilfeller får barn. Jeg ble selv gravid på første forsøk og andre EL etter å ha gått på p-sprøyte i 5år, så jeg vet hvor lett man kan bli gravid.

HI

Skrevet

Du er nok litt naiv, ja ;-)

Jeg var som deg og planla barn nr 1 "i detalj". Det var ingenting overraskende ved den unnfangelsen.

Etter at førstemann ble født satte jeg inn kobberspiral på 6-ukers kontrollen. Disse skal holde en "preventert" i 3-5 år.

Etter 6 mnd sluttet mensen å komme (fikk den igjen tidlig da jeg ikke ammet), og der hadde det festet seg en liten spire, til tross for prevensjon. Jeg ble redd, sjokkert og forferdelig lei meg da testen ble positiv, for dette var jo ikke noe i nærheten av det jeg hadde tenkt meg og "planlagt". Men vet du hva? "Ikke planlagt" betyr ikke nødvendigvis "ikke ønsket"! Når sjokket hadde lagt seg, og jeg begynte å tenke over det vidunderlige som hadde skjedd, så var det egentlig helt i orden.

Nå har jeg to gutter og er akkurat like glad i begge to :-)

Og innstillingen min er at jeg er strålende fornøyd med de to jeg har, og planlegger ikke nr. 3 før om noen år frem i tid, vi bruker prevensjon men tar gladelig imot flere uhell :-)

Heller å få noen barn flere enn en hadde tenkt enn ikke å kunne få så mange som man skulle ønske.

Skrevet

Tingeling: Jeg planla ikke nr 1 til detalj, jeg hadde gått på p-sprøyte i 5år uten mens å ble gravid på første forsøk 3mnd etter slutt. Vi hadde tenkte oss ett års tid med prøvind, for det er det de regner med at syklusen skulle være etter endt p-sprøyte. Jeg fant EL med termometer som jeg målte tempen med om morgenen, og ble gravid den dagen tempen var 0.5 høyere enn vanlig. ;) Så det var en stor overraskelse for oss når det skjedde så fort, men jeg var heldig med den!

Selvfølgelig er man like glad i alle barna, selvom de er "planlagt" eller ikke, det var derfor jeg skrev at alle barn som kommer til verden er ønsket :)

HI

Skrevet

Her var heller ikke barna planlagte, selvom man brukte prevensjon. Det gjør dem ikke mindre uønsket :)

Skrevet

Jeg gikk på p-piller og en periode gikk jeg på antibiotika pga en uvi. Jeg var 19 år og ante ikke at denne kuren svekket virkningen av p-pillene. Jeg ble da gravid, uplanlagt.

Nå snart 5 år etter går jeg fortsatt på p-piller men vi sikrer oss med kondom dersom jeg av en eller annen grunn går på antibiotika. For nå VET jeg at det kan forårsake graviditet.

Men ung og dum som jeg var så gadd jeg ikke lese bruksanvisningen.

Skrevet

Tja, jeg kunne selv lett blitt gravid igjen kjapt etter fødsel hvis det ikke var for at jeg kjenner kroppen min rimelig godt. Amming har jeg aldri stolt på, for jeg har for mange bekjente som har angra på akkurat det- så jeg gikk på minipillen Cerazette.

Og jeg var pinlig nøye mht klokkeslett, ikke glemme en pille osv. Men like fullt merket jeg noe som kjentes mistenkelig likt som eggløsning.

Til vanlig, når jeg ikke bruker hormonprevensjon, får jeg nemlig helt spesielle smerter når jeg har eggløsning- og da jeg tok en eggløsningstest ble mistanken min bekreftet. Jeg har vridd hodet mitt og tenkt over om jeg kaaanskje glemte en pille, var litt sen med å ta en, hadde hatt magesjau eller gått på medisiner etc- alt sånt som kan påvirke effekten. Men jeg greide ikke komme på noe som kunne ha gjort det, siden jeg var sååå nøye.

Forøvrig kunne jeg sikkert også blitt gravid uten å ha merket det med det første, siden Cerazette både kan stoppe mensen helt, evt gi stadige småblødninger. Da greier man jo ikke holde styr på om man har mens eller ikke, og tenker gjerne at det er pillene, og ikke en graviditet som gjør det.

Tydeligvis har prevensjon ulik virkning på folk, og alt kan svikte, uansett hvilken type man bruker. Det eneste som virkelig funker ift å ikke bli gravid er å ikke ha sex i det hele tatt- og det er jo svært lite aktuelt for de aller fleste. :)

Jeg har droppa pillene nå jeg, bruker en prevensjonscomputer istedet. Det finnes alltids en sjanse for at jeg blir gravid, men skulle det skje, er det nå ikke verdens undergang.

Abort, i min situasjon, er overhodet ikke aktuelt- ikke engang om det var trillinger det var snakk om!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...