happy0610 Skrevet 4. januar 2010 #1 Skrevet 4. januar 2010 Hei! Jeg mener selv jeg har gått opp veldig mye siden unnfangelsen, hele 6 kg og er i uke 16 nå. Klart jula har vært i mellom og den stabilieserer seg sikkert nå en stund, kanskje går jeg ned 1kg eller 2, før den øker igjen, men jeg synes likevel jeg har lagt på meg veldig fort. De fleste sier at graviditeten nesten ikke synes på meg, og det er da jeg begynner å lure på hvor de 6 kg ligger hen. 2-3 kg er nok fordelt på innhold i magen, pupper og litt ekstra her og der - men resten? I dette tempoet blir jeg nesten bekymret for hvor mye jeg kommer til å gå opp dette svangerskapet.. Førstegangs, så er litt ukjent på hvr mye som er "vanlig". Håper på svar
Venter tvillinger Januar13 Skrevet 4. januar 2010 #2 Skrevet 4. januar 2010 heldig du som legge på deg.. her raser vekta av 3-4kg til av så legges jeg inn håper virkelig jeg kan begynne og legge på meg snart.. er 14+5 på vei
Mor til 2 snart 3❤️ Skrevet 4. januar 2010 #3 Skrevet 4. januar 2010 Er 16+4 nå og gikk først ned 2 kg, men etter jula og alt det innebærer så har jeg gått opp 3 kg. 1 kg mer enn jeg veide før. Er også førstegangs:) Tror ikke du skal bekymre deg for vekten. Hvis man spiser sunt og er i bevegelse så gjør man det man kan. Jeg har tatt helt av i jula så nå er det litt strengere, men røk på en marsipangris ista:/ huff. Ikke lett å styre seg alltid. Det kommer helt sikkert til å stabilisere seg utover så ikke bekymre deg for det:) Juli nurk.. huff får håpe det snur seg for deg snart og at du begynner å legge på deg.. tvi tvi:) Ikke noe gøy å havne den "veien" heller. Forsøk litt næringsdrikker fra apoteket.
mamma00 Skrevet 4. januar 2010 #4 Skrevet 4. januar 2010 Tror det er stor variasjon. Er i uke 19, har lagt på meg ca. 5 kg tror jeg. Synes også det er ganske mye, så jeg skjønner hva du mener. Vi får satse på at jula gjorde sitt, og at tempoet i vektøkningen roer seg utover... er ikke særlig sprek om dagen, så harde runder i treningsstudio er dessverre uaktuelt for meg nå. Håper på litt mildere vær og lange gåturer etter hvert.
camillas85 Skrevet 4. januar 2010 #6 Skrevet 4. januar 2010 Hei! Jeg er 22 + 3 og har gått opp rundt 7 kg tenker jeg.. Har ikke veid meg på en stund så litt usikker på vekta mi nå.. Men da jeg var hos jordmor i uke 19 så hadde jeg gått opp 5 kg siden unnfangelsen og det var helt normalt sa hun.. Ikke tenk så mye på vekta! Jeg gleder meg faktisk til hver jordmortime for å veie meg. Ellers har jeg ingen vekt hjemme.. Fikk høre at det beste var å ikke ha det i denne perioden for da slipper man å gå å veie seg hele tiden og tenke på vekta.. Vi skal legge på oss nå, men såklart med måte, men så lenge man holder seg litt i aktivitet og spiser sunt så går nok dette veldig bra! =D Dessuten er det mange som legger på seg fort i begynnelsen og at det stagnerer mot slutten, mens for andre så legger de nesten ikke på seg i begynnelsen, men tar det igjen med en grei vektøkning mot slutten.. Er veldig individuelt! Så mitt råd til deg: Ikke tenk på vekta nå! Vær i aktivitet og spis sunt og godt!
hulderpus Skrevet 4. januar 2010 #7 Skrevet 4. januar 2010 Hei 23+0 her og 7,5 kg i vektøking. Stresser ikke med det i det hele tatt! Var ganske slank før graviditeten (str 36/s) så det er sikkert min måte å takle graviditeten på. Gidder jo ikke å se ut som et beinrangel etterpå heller. Jeg har gått opp jevnt og trutt fra uke 8 m ca 0,5 kg hver uke. Var kvalm de første 3 månedene, men kastet ikke opp - spiste heller litt mer og jevnt hele døgnet. Spiser ganske sundt og beveger meg litt hver dag (går en del på ski og tur i raskt tempo) Tror HI er heeeeeeeeeeelt normal!! Lykke til jenter!
Gjest Bjørnen Collargol*gravid Skrevet 4. januar 2010 #8 Skrevet 4. januar 2010 Jeg er 13+5 og veier 5 kilo mindre enn når jeg ble gravid. MEN så veide jeg ca 20 kilo for mye også da, så legen på Ullevål er veldig fornøyd Men dersom man er normalvektig og undervektig er det viktig å legge på seg da. Skal nevnes at jeg har slitt med kvalme noe som har ført til lite matinntak. Virker som om det har stabilisert seg nå da, så da får vi se hvordan det utvikler seg.
Ccathrine Skrevet 4. januar 2010 #9 Skrevet 4. januar 2010 Uke 24+4 og var hos legen idag, gått opp 7kg. Raste opp 4kg de første 16ukene. Og har kun lakt på meg 1,5kg siden siste kontroll som var for 4 uker siden:) Kom meg igjenom julen uten massa godt, fordi jeg er kresen på julemat:)
tromsøjenta Skrevet 5. januar 2010 #10 Skrevet 5. januar 2010 Jeg er i dag 17+1. Gikk ned 5 kg fram til ca uke 14 pga lite mat og lite aktivitet (KVALM!!!). Vekta var stabil fra uke 14-16. Den siste uka har jeg gått opp ett kg. Tjoho! Er normalvektig i utgangspunktet. Vil gjerne ha tilbake musklene mine, alt er bare slappt nå... Vektøkningen varierer veldig fra gravid til gravid. Det finnes jo en gjennomsnittstabell, men det er nok helt normalt med store avvik fra den.
Bellbaby Skrevet 5. januar 2010 #11 Skrevet 5. januar 2010 Ikke tenk på det! Jeg var også bekymret for det i 1. svangerskap, men du skal ikke fokusere på vekta når du er gravid - og iallfall ikke tenke på å gå ned! Jeg gikk opp 25 kg i forrige svangerskap, men hadde så mye fostervann + vann generelt i kroppen at det meste forsvant med fødselen. Resten forsvant etterhvert som jeg ammet pluss trimmen man får ved å gå trilleturer. Det er sunt at du går opp og ikke ned i vekt, nå er jeg i 17. uke og har også gått opp 6 kg - som deg. Denne gangen tenker jeg ikke over det i det hele tatt. Dessuten er det noen som går mye opp i begynnelsen, og ikke så mye som andre mot slutten. Vi er alle forskjellige, slapp av og nyt det som skjer inni kroppen din :-)
Junior Skrevet 5. januar 2010 #12 Skrevet 5. januar 2010 Slapp av:) Første barn kom uke 33. Da hadde jeg gått opp 11 kg. Neste kom uke 35, opp 20 kg!!! Denne gangen er jeg 24 uker på vei, og har bare gått opp seks kg. vekta varierer veldig, og du mister de aller fleste kg etter fødsel. Amming er visst kjempefin slankekur:) Ellers er det en veldig fin tid å få baby på Ut å gå
Pinnus Skrevet 5. januar 2010 #13 Skrevet 5. januar 2010 Jeg gikk ned 5 kg de første 13 ukene pga hyperemnesis og migrene. Har omtrent ikke fått i meg mat, så med tanke på det kunne vekttapet vært enda verre. Har først nå i uke 14 lagt på meg 1 kg, og regner med det går oppover her ifra. Var på UL for noen uker siden og da stemte alle målene på fosteret så h*n tar i alle fall det som trengs. Så vidt jeg har lest på disse sidene ser det ut som folk legger på seg enten tidlig eller sent i svangerskapet. Samme som når man får mage. Jeg fikk mage veldig tidlig, mye luft riktignok, tross i vektnedgang. Leser om andre som så vidt har fått kul i uke 20. Andre er nesten sinna fordi de legger på seg, men de bare ser større ut og ikke gravide. Mye forkjellig ute å går!
snøfilla - mamma til 2 Skrevet 5. januar 2010 #14 Skrevet 5. januar 2010 Jeg er 16+1 i dag og har lagt på meg ca 3 kg. Lite trening og mye julemat, for jeg har ikke gravid-mage....
juniorkrabaten Skrevet 5. januar 2010 #15 Skrevet 5. januar 2010 jeg har også lagt på meg 6 kg. er i uke 22. Mener å ha lest at det er normalt å legge på seg totalt ca. 15 kg dersom man var normalvektig i utgangspunktet. 16 uker så er du snart halveis og vekten er da helt i takt med hvor langt du er i graviditeten. jeg la på meg hele 30 kg. jeg med førstemann etter 12 uker var jeg tilbake til utgangspunktet! det syntes jeg er helt utrolig at det er mulig! vektøkning styres mye av hormon nivået ditt under svangerskapet også og noen ganger uansett hvor sunne mann er så kommer kiloene.
spent. Skrevet 5. januar 2010 #16 Skrevet 5. januar 2010 vet du hva. spør legen eller jordmora. dette er personer som kjenner til deg, vekta de, høyden og alt som er. ikke begynn å slank deg iallefall uten å ha prata med lege først. jeg har ekstrem svangerskapskvalme og har gått ned va 8 kg og er 12 uker på vei. skulle ønske det var motsatt.
Mor til en godgutt + en spire Skrevet 5. januar 2010 #17 Skrevet 5. januar 2010 jeg er 22+2 og har gått opp 3,5 kilo.. det var ikke så mye sa jordmora, men vi er så forskjellige alle sammen
Mor til en godgutt + en spire Skrevet 5. januar 2010 #18 Skrevet 5. januar 2010 nei nå lyver jeg jeg er 21+2 såklart! men har fortsatt gått opp 3,5 kilo
ck76 - ny baby i 2010 :) Skrevet 6. januar 2010 #19 Skrevet 6. januar 2010 Slenger med med de andre her....ikke bekymre seg for vekta så lenge du spiser sunt og variert. Alle legger på seg forskjellig, noen veldig i begynnelsen andre mot slutten. Jeg er i uke 16 nå og har desverre gått ned 4 kg. Jeg gleder meg til vektpilen begynner å peke oppover. Sist gang la jeg på meg 9 kg, jeg håper på litt mer denne gangen for man trenger de ekstra reservene til ammingen og tiden etterpå. Lykke til!
Schuppa og Linemor+junibaby Skrevet 6. januar 2010 #21 Skrevet 6. januar 2010 Hei Forrige graviditet var jeg som deg, ca 6 kg + ved 16 uker. Denne gang har jeg ikke gått opp noe, men hadde igjen 5-6 kg fra forrige gang, så jeg er ganske fornøyd med det. Totalt gikk jeg opp 25 kg sist, enda jeg spiste sunt og ikke fyste på godteri i det hele tatt. (fyste på snø av alle ting ) Hadde en litt stor baby, og en del vann i kroppen. 14 dager etter fødsel var 17 av 25 kg borte. Dette er ting som ikke er så lett å styre. Så lenge man spiser sunt, og ikke godteri når man er sulten så tar jeg kiloene som det kommer. Får heller ta en sjau å bli kvitt det når jeg er ferdig med å være gravid. Lykke til.
Luggen Skrevet 6. januar 2010 #22 Skrevet 6. januar 2010 Er 17 uker og har gått opp 2kg, har stor mage
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 7. januar 2010 #23 Skrevet 7. januar 2010 det er nok veldig forskjellig fra dame til dame her, hvordan vekten er. Jeg er 16 uker nå, og har lagt på meg ca 1 - 1,5 kg.. Det er jeg heldigvis fornøyd med, da jeg sliter med ryggen, som gjør at jeg må være veldig forsiktig. Prøver å spise sunt og trene fast. Ellers må jeg legge til, mener jeg har lest at om moren er veldig tynn i forkant av graviditeten, så legger hun antageligvis endel på seg. Mens de som er kraftige i utgangspunktet, ikke legger på seg så mye. Men så er det heller ingen regel uten unntak. Og det kommer jo an på om moren feks sliter med ekstrem kvalme, som gjør at hun ikke får nok mat i seg osv. Og så ville jeg nok heller lagt på meg noen kilo enn å miste så mange kilo at man blir lagt inn på sykehus. Virker kjipt! Du kan jo eventuellt sjekke med lege/jm. Men hvis du har et normalt sunt kosthold og trener regelmessig, så tror jeg ikke at jeg hadde bekymret meg særlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå