Gå til innhold

Offshore og pappaperm - noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann jobber i Nordsjøen, 2 uker på 4 uker av. Føler meg ganske forvirret etter hvert når det gjelder dette med permisjon.. Er det slik at ukene i permisjonen bare teller som fem dager, og ikke sju, selv om en jobber sju dagers uke? Svarer det seg og er det mulig å ta ut permisjonen i friperiodene (altså når han er hjemme for avspasering etter 2 uker på jobb)? Håper noen som har peiling eller erfaring med dette vil ta seg tid til å å svare :) Ønsker alle et fantastisk godt nyttår ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I ett firma har de iallefall regnet ut 10 uker pappaperm er ca 7 uker reel perm. Altså i ett.. Tviler på at han kun kan ta permisjon i avspaseringstiden.. Snakk med personal i firmaet han jobber, de kan det..=) I forbindelse med fødsel har de 10 dager fri med lønn, de neste 4 kan de ta fri uten lønn.

Mannen her tar de 7 ukene, når de er ferdig så er han jo egentlig midt i en jobbperiode. Tenker han tar ut litt avspasering og ferie som han har igjen fra før han gikk offshore den siste uka. Dermed blir det i realiteten 16 uker på land.

Skrevet

Mannen KAN ta permisjonen i friperioden sin. Det gjorde min ved vårt 1 barn. Det var en saksbehandler hos NAV som fortalte oss det. Ja det svarer seg. Man kan da få vanlig betaling fra arbeidsgiver, samtidig som man får det han har krav på fra NAV. (dersom arbeidsgiver går med på det)

Skrevet

Dette har jeg ikke noe peiling på i det hele tatt, men bare lurer på om det virkelig kan stemme at man kan gjøre det på den måten du skriver. Vil ikke det bli det samme som at mannen min tar ut permisjon på ettermiddagene og jobber på formiddagene? Og får full lønn OG foreldrepenger? Jeg skjønner jo at DET ikke går, så dette blir litt sånn satt på spissen da. Men det er jo som regel sånn når man har slike type jobber så regnes friperiodene som en slags avspasering fordi man jobber mange timer når man først er på jobb...

Jeg skal ikke blande meg borte hvordan dere gjør det altså, bare undrer meg over at dette kan være riktig.. Hvis det ikke er det så er det isåfall NAV som har tabbet seg ut, så det er absolutt ikke ment som noen kritikk av dere!

Skrevet

Det er lovlig og helt vanlig å ta permisjon i friperioden sin. Har selv en sjømann og flere venner som er det -som alle gjør det slik. Det er ulovlig å jobbe mens man har foreldreperm, men man kan altså motta penger for tidligere jobbet periode i samme tidsrom som man mottar foreldrepenger.

Skrevet

men di har like mye rett på 10 uker pappaperm? blir da altså bare en tur di kan bli hjemme? siden han jobber 2 uker på og 4 uker av. bare lurer..

Skrevet

Takk for svar :) etter som jeg har forstått, er det mulig og ønskelig fra hans arbeidsgiver at permen tas ut i friperioder, pga. at di da slipper å leige inn vikar som må betales ovetid. Har hørt at NAV regner en arbeidsuke som 5 dager, altså at selv om han jobber 7 dagers uke når han er offshore, får han bare 5x10 dager permisjon. For oss virker dette som en grei løsning, med tanke på at han likevel blir mange uker hjemme sammenhengende, er 2 uker på jobb, for så å være relativt lenge hjemme igjen, samtidig som de ekstra utbetalingene han får ved at han tar ut perm i friperiode kan brukes når jeg evt ta ulønnet permisjon når mine uker er brukt opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...