Gå til innhold

Hvis man bestiller time til ul på privat klinikk i uke 12....

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan man si når man kommer dit at man vil gjerne vite om alt er bra, om det er downs på barnet? Jeg er 36 år og bekymrer meg litt for dette. Eller er jeg "stygg" og dømmende om jeg ber om sånn, at jeg gjerne vil ha et frisk barn....er det noen lov som sier man ikke kan få sånne opplysninger, såfremt man er passert 37 år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke "stygg" fordi du har lyst på et friskt barn! Jeg var selv på ul i uke 12 for å sjekke med evt genfeil som da er mulig å se.

Men du må huske på at det ikke er alle steder som kan sjekke dette og selv de steder som kan f.eks sjekke om nakkestr. er normal, så kan de ikke si noe med 100% sikkerhet. Da må du i tillegg ha fostervannsprøve og det får du bare ved henvisning fra lege (tror jeg). Det er vel derfor en del drar til f.eks Danmark for å utføre slike prøver.

Men ingen på klinikken vil synes det er noe rart at du sier at du vil sjekke for evt genfeil!

Skrevet

Du bør gå til fastlegen din og be om henvisning til duotest på sykehuset. Det innebærer en UL i uke 12 + blodprøve av mor for vurdering av risiko for avvik og evt. fostervannsprove dersom nakkefold+blodprøve gir et statistisk utslag for forhøyet risiko. Siden du er 36 (37 ved termin?) har du faktisk krav på denne utredningen så vidt jeg vet.

Selv om private klinikker gir deg UL og evt måler nakkefolden (noe de ikke skal) så skal det faktisk en spesialist til for å analysere resultatene. Jeg vil derfor heller anbefale deg å få gjort det skikkelig!

Lykke til.

: )

Skrevet

Man har kun krav på de testene hvis man er fylt 38 ved termin (44 for morkakeprøve). Vet noen sykehus tillater hvis du fyller 38 år det året du føder, hvis ikke er testene kun tilgjengelig på indikasjon.

Fosterdiagnostikk før ordinær ultralyd er kun tillatt ved 5 sykehus i landet, selv om noen private likevel ser etter hvis du spør. Regn ikke med at alle gjør det, og at uten blodprøve blir ikke resultatet sikkert nok. Blodprøve må du til utlandet for å ta, det får du ikke tatt privat i norge hvis du ikke er over aldersgrensen.

Skrevet

Man kan få tatt fostervannsprøve om man passerer 38 i løpet av svangerskapet, ikke 37. Og UL har ingenting med saken å gjøre.

Skrevet
Jo UL har litt med saken å gjøre. Fostervannsprøve og duotest er to forskjellige ting. UL rundt uke 12 er en del av duotesten hvor de bla. måler nakkefold for bla. å utelukke de downs. Sammen med blodprøve av mor gjøres det statistiske utregninger som viser sannsynlighet for foster med avvik og basert på denne utregningen kan du få tilbud om fostervannsprøve. (du kan også be om en genetisk utredning av far) Jeg er ikke helt sikker på hvor "aldersgrensen" går, men HI her er så tett opptil at det er sannsynlig at hun vil få en henvisning på forespørsel og jeg vil absolutt heller anbefale det fremfor å gå til mer useriøse aktører som måler nakkefold uten de nødvendige kvalifikasjoner. Jeg spurte fastlegen min om duotest og fikk det, men av andre årsaker (kromosonfeil i nær familie). De var virkelig kjempesøte med oss på sykehuset. Det anbefales. : )
Skrevet

Aldersgrensen går ved 38 år ved termin. Ullevål praktiserer grensen, du får ikke hvis du ikke oppfyller kravet (med mindre det er indikasjon). St.Olavs praktiserer 38 år det året du skal føde. Vet at noen gir hvis du er nær aldersgrensen og er i en vanskelig sosial situasjon. Uansett er HI ikke kvalifisert, og må derfor bruke det hun ev klarer å finne privat eller benytte seg av tilbudet i utlandet.

Skrevet

Hi her, tusen takk for svar, jeg har nettopp blitt 36 så jeg er 36 når jeg føder også.....

Jeg kvalifiserer nok ikke til offentlig test nei....kanskje jeg satser på privat,men jeg skal høre med lege når jeg skal til min første kontrolltime.

Skrevet

Bare å bestille og kall en spade for en spade ;-) Dette er hovdgrunnen til at de fleste tar denne tidlige ultralyden, ikke noe å skamme seg over! Lykke til!

Tok selv på Volvat, kostet i overkant av 700,-

Skrevet

Vi bestilte privat ul i slutten av uke 11 for å sjekke nakkefold og for å se om alt var i orden. Jeg var da 34 år og ett vennepar av oss hadde miste to barn i uke 20 og 22 og jeg ville sjekke at alt var ok med vår spire.

Ul legen syns ikke dette var noe rart.

Betalte 850 kr på Aleris.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...