Gå til innhold

Hvordan går det med dere som er i fare for å føde for tidlig?


Vektbaby, prinsesse 07 + spire

Anbefalte innlegg

Hvodan går det med dere damer?

 

Selv er jeg 31 uker på vei fom i morgen og er mye plaget med harde kynnere. Bekymrer meg da de ikke går over selv om jeg prøver å slappe av og ligge mye. De er ikke vonde, men det er likevel ubehagelig. Ellers er formen fin.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hej vektbaby

Jeg er vel 29 +6 idag. Var på kontrol 30. december og fik lungemodningssprøjte. Dette gør også at hvis jeg kommer ind m rier nu vil de ikke prøve at stoppe fødslen. Sprøjten virker de næste uger ca og skal gøre baby bedre forberedt på liv udenfor livmoderen i denne tid hvor han ikke har helt modnet lunger. Min livmoderhals var ganske kort, så det var den sikreste beslutning. Men nu er al behandling færdig og jeg kan bare gøre som dig... tage mange hvil i løbet af dagen, forebygge ting som syntes at forværre eller øge mine kynnere og ellers være optimistisk :-) Hvilket jeg er :-)

 

Forstår godt at du syntes at dine kynnere er ubehagelige, men det er godt at du tager dem alvorlig og lytter til kroppen og tager mange hvil!!! Selvom det er kedeligt, så må vi ta den m ro....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du har fått lungemodningssprøte. Det fikk jeg ved forje svangerskap og er en ekstra trygghet om babyen skulle komme noen uker for tidlig. Jeg kjenner jeg slapper mer og mer av etterhvert som tiden går, og vet at skulle det bli fødsel nå klarer de små seg vanligvis veldig bra. :-)

 

Selv ser jeg frem til time hos jm om en uke og oppfølging med ul uken etter det for å sjekke lengde på livmortapp. Den var heldigvis ikke kort i uke 28 så jeg er optimistisk, selv om jeg kjenner ekstra etter når kynnerene blir intense.

 

Hvor lang var livmorhalsen din? Hos meg var livmortappen 3.8 cm i uke 28 så det er bra.

 

Vi får bruke de siste ukene fremover til å ta ekstra godt vare på oss selv og bare ruge. ;-) La mennene hjelpe til med husarbeid og smårollingene. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja lad mændene stå lidt på :-)

 

Min livmoderhals/tapp var ca 1,6 cm, men det er ikke bare længden som betyder noget. Det er historikken i forrige svangerskab. Og afkortningen har været som i forrige... Denne gang måske lidt hurtigere. Tror den blev målt til 1,7 i uge 30-31 sidste gang og denne gang i uge 28. Man som lægen sagde ved vi ikke m sikkerhed hvad længden betyder... der kan gå mange kvinder rundt m mye kortere livmoderhals end mig som ikke er blevet vurderet i risikogruppen. Det m længden på livmoderhalsen er veldig individuelt fra kvinde til kvinde og nogen kvinder afkorter næste ikke sin livmoderhals noget særlig før fødslen, som det jo ser ud til m din denne gang :-)

 

Godt m optimisme :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye jeg ikke vet forstår jeg. Jeg syns det er vanskelig å få svar på hva som kan være årsaken til at fødselen startet i uke 33 ved forje svangerskap. Kort livmorhals kan være en grunn er det jeg har fått vite, men det kan nok sikkert være andre årsaker også som du beskriver.

 

Ved forje svangerskap ble livmortappen min målt til 2 cm i uke 28 så da var den betydelig kortere enn den er nå.

 

Jeg har også en tvillingsøster som har to barn. Begge fødslene startet tidlig også hos henne. Førstemann kom i uke 36 etter flere forsøk på å stoppe forløpet. Nr 2 kom i uke 38 etter uker med 3 cm åpning mens hun var sengeliggende. Heller ikke hun har fått noen konkret årsaksforklaring.

 

Det er godt vi får ekstra oppfølging denne gang. Ved forje svangerskap kom det på ganske plutselig og jeg visste ikke så mye om hva som skjedde. Kunnskap og oppfølging er tryggende. ;-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...