Gå til innhold

Noen som har tatt koloskopi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ta koloskopi neste uke og gruer meg skikkelig :(

Er det noen her som har tatt det som kan fortelle meg litt om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får på deg ei lang skjorte ,og må stå på alle 4,det blir pumpet luft i tarmene,ikke vondt bare veldig flaut å ubehagelig .Er verre med gastroskopi altså ned halsen.

Du promper en del den dagen .

Lykke til går så bra så.:-)

Skrevet

Stå på alle fire?? Haha, det tror jeg ikke noe på!

Skrevet

Jeg har tatt det tre ganger.

Tømmer tarmen totalt dagen før og kommer fastende.

Ligger på rygg på undersøkelsesbenken.

Du får lokalbedøvelse i analåpningen før de fører inn slangen. (noen får vist mer bedøvelse men det har jeg ikke hatt).

Det er en del vondt og de vil oppfordre deg til å trykke mot det vonde med en av hendene dine for å lindre. Jeg takler det helt fint, men det er ikke noe man har så lyst til å gjøre igjen(men jeg er nødt).

Jeg har fått se på en skjerm der de ser alt som er innvendig og på meg har de tatt celleprøver langs hele tarmen.

Etterpå ber de deg presse ut luften mens du ligger på benken, men dette får jeg meg ikke til å gjøre og ber alltid om å heller få gå på do.

Du kommer til å ha mye luft i tarmene og jo flinkere du er til å slippe den ut jo mindre vondt får du.

Lykke til.

For meg er det det beste å gå en lang tur mens jeg slipper ut luften og så en varm og lindrende dusj når jeg kommer hjem.

Skrevet

Jeg skal i morra.. Kan svare deg bedre etter det.. ;P

Samtidig har jeg et spørsmål... Holder på med den tømmingen nå, og lurer på om jeg kan drikke Pepsi Max? Altså, står jo at jeg bør drikke masse, av vann, kaffe, te, saft etc, kan jeg drikke Pepsi Max oxo da??

Skrevet

Nei du skal ikke drikke brus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...