Gå til innhold

Noen med barn i svensk barnehage?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her med søknadskjemaet, men lurer på hvor mange timer jeg skal sette opp...

Mannen min pendler, og er for det meste borte alle ukedagene. Selv skal jeg studere gjennom NKI. Iom at barnehageplasser ikke koster så mye i Sverige tenkte vi å ha 100% plass og heller ha det litt fleksibelt ang. henting og levering. Men må jeg sette opp eksakt antall timer? feks 8tx5dgr=40timer/uka.

Noen som kan hjelpe meg?! =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står også noe om at man kun kan ha barna der 3timer om dagen dersom man er arbeidssøkende eller hjemme i permisjon med mindre søsken. Men gjelder det bare dersom det er trangt om plassene, eller er det maks da uansett? Her i Norge kan man jo ha plass uavhengig av om man jobber eller ikke. Mulig jeg har misforstått.

Skrevet

Jeg har barn i svensk bhg. Det med tider er mye strengere der enn i Norge. Man får bare ha barna der under den tiden man jobber/studerer, eller som du sa 15 timer i uka om man er arbeidsledig eller hjemmevärende med yngre sösken. Det gjelder alltid, uansett! Så man har egentlig ikke noe mulighet til å väre fleksibel selv. Man får ikke engang kjöpe en melk i btuikken på veien hjem fra jobben för man henter barna.

Men skal du studere fulltid? Der gjör bhg litt ulikt. I visse får man da bestemme tider selv, men i andre mener de at man ikke trenger mer enn så og så lang tid i bhg for barna.

Skrevet

Det er sant det med at hvis man er hjemmeværene så skal man ikke ha barna i barnehagen ja... det er sinnsykt strengt. Venninna mi flytta tilbake til norge pga det styret der pga det var helt håpløst... måtte jo holde på å juge til barnehagen hvis man skulle noe annet engang og ble man ferska så ble det trøbbel...

Engang var venninna mi syk og mannen hadde levert barna. Så fikk dem vite av barna at mammen var syk hjemme og da kjørte dem barna hjem til henne igjen pga da kunne dem ikke ha dem i barnehagen!

Skrevet

Jeg studerer regnskap gjennom NKI. Startet for et år siden snart, og har bare et år på meg igjen for å fullføre. Pga jeg ikke har fått barnehageplass her til minsten og mannen min har jobbet ekstremt mye har jeg såvidt begynt - så har masse å gjøre for å bli ferdig...

Håpet liksom at jeg hadde misforstått systemet jeg da, men det ser det jo ut til at jeg ikke gjorde! =(

Og så dumt at man ikke kan ha dem der når du selv ikke er i form engang, høres litt sprøtt ut.

Skrevet

Takk for svar forresten, begge to =)

Skrevet

Ja, det er sykt strengt! Man föler seg som verste forbryteren om man går innom butikken mens barna er i bhg. Og datteren min har seneste halvåret syntes det har värt sykt kjedelig å bare få leke med vennene sine 15 timer i uka. Vi flytter også tilbake nå. Ikke bare pga bhg-reglene, men det er en stor del av det.

Det er skikkelig, utenkelig slitsomt å ha barn hjemme feks fram til kl 15 om begynner på jobb kl 15.30. Spesielt når man har barn med spesielle behov som jeg har. Dessuten er det helt latterlig at barna isåfall bare skal få väre der fra 15-16.30 når pappa henter dem! Vi kunne fått utvidet bhgtid for barnet med spesielle behov, men hva med sösteren da? Skulle bare levere den ene og den andre mange timer senere, eller bare hente den ene og ikke den andre? Nei, det er et jävlig system når man er vant med det norske.

Skrevet

Seriøst, hvis ikke studiene mine "teller"(det er jo egentlig et kurs) så må jeg betale et menneske for å komme hjem til oss å passe ungene mens jeg studerer et par dager i uka...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...