Gå til innhold

Skatteklasse 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det i skatteklasse 2 man er i når man er alenemor? Og hva vil skje om jeg ber jobben trekke med f.eks 36 prosent selv om det står på skattekortet at jeg skal trekkes 23 prosent. Jeg vil være i samme skatteklasse likevel sant, men få pengene jeg har betalt for mye igjen på skatten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, enslige forsørgere skal være i skatteklasse 2.

Du kan bare trekke mer skatt:) Fin måte å få ekstra penger igjen på året etter. Det er sivilstatus hver 31.12. som avgjør skatteklassen, ikke hvor mye du velger å betale inn i skatt:)

Skrevet

vet ikke om jeg har endret for 2009, ble alenemor det året. endres dette automatisk siden jeg har fått skattekort i skatteklasse 2 nå for 2010?

Skrevet

Nei, det må du sjekke på selvangivelsen.

Skrevet

Hvorfor skal disse tingene der som er så veldige viktige, men likevel være så vanskelig å vite på forhånd. Jeg ser nå på mitt skattekort, at jeg har skatteklasse 1, egentlig skal jeg ha 2. Men, jeg får lønn ved siden av, har det noe å si på skatteklasse??

Skrevet

Nei, skatteklassen kommer av at en er eneforsørger for barn i egen husstand. En skal ha skatteklasse 2 som eneforsørger.

Inntektens størrelse har ingenting å si for skatteklassen.

Det er alltid sivilstatus ved 31/12 som bestemmer skatteklassen for året som er gått. Og en kan endre dette når en får selvangivelsen. En kan endre skatteklassen på den, for det året selvangivelsen gjelder. Så når selvangivelsen for 2009 nå kommer, så kan du endre skatteklassen for 2009 til skatteklasse 2.

Skrevet

Ja har nå fylt ut papir, må bare sende avgårde for å få det rettet opp i. Takk. Men, kan jeg bare be arbeidsgiver om å trekke mer i skatt, eller må jeg da også fylle ut papir for det til skatt??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...