Gå til innhold

Innføring av grøt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange dager bør en gi grøt som smaksprøve på dagtid, før en begynner å gi om kvelden? Og når en begynner å gi om kvelden, hvor mye bør en gi da? Bør man amme før man gir grøt eller etter? Og er det rett før en legger de, eller litt før?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

et par dager gjorde vi her i huset, bare for å se om hun ble urolig av det! nå har vi grøt morgen og kveld. på kvelden så gir jeg grøt- bader- ammer- legger henne:-) så amme til slutt!

Skrevet

vær obs på at det kan ta tid før en venner seg til smaken så kan ta tid før du kan gi fulle porsjoner.. vi gir 50 ml grøt ca..men spørs hvor mye du ammer da.

Skrevet

I natt våknet den lille flere ganger, hylte som bare det, og hjalp ikke med smokken eller å bli løftet opp. Roet seg kun etter å ha fått puppen. Kan dette være en reaksjon på grøten h*n fikk rett før den lille la seg? Fikk bare 1 ts grøtpulver. Og når jeg skal begynne å gi om kvelden(er vel da en begynner å gi, også senere om morgenen og?) er det lurt å lage av 50ml mm og 1/2 ss grøt da? Eller?

Skrevet

mini var bare 4 mnd da vi begynte å innføre grøt, så vi holdt på minst en uke med bare smaksporsjoner, på dagen, og så økte vi gradvis. Var vel oppe i en porsjon da han var 5 mnd, og da gav vi den på kvelden (begynte å gi smaksporsjonene på kvelden etterhvert).

har hørt at det er lurt å amme før grøt for å opprettholde produksjonen, men nå ammer ikke jeg da, så skal ikke si det for sikkert. Men de blir jo veldig tørst etter grøten, så noe drikke må jo nesten babyen få etterpå også.

vi gir grøten rett før han legger seg, dvs han får litt mme etterpå også. kveldsstellet tar vi før maten.

Skrevet

Takk for svar! Min lille viser stor interesse for maten, og jeg har laget 2 ss med mm og 1ts grøtpulver. Lurer på å øke dette litt, men redd den lille ikke er klar for det enda. Tenker man skal vente på avføring først, se at magen klarer å takle det? Men bør jeg gi grøten på dagtid fram til større porsjoner, før jeg begynner om kvelden, eller ta smaksprøvene om kvelden, også øke på kveldstid etterhvert?

Skrevet

jeg vet ikke noe "fasit", men jeg ville ha fortsatt å gi grøten på dagtid frem til du kom opp i nesten full porsjon. Jeg ville også vært litt obs på avføringen - hvis den kommer sjeldnere enn normalt kan det jo hende at barnet trenger noe sviskemos eller malt i grøten.

Hvis babyen din ikke viser ubehag tror jeg nok at du kan øke litt på mengden, men hvis babyen din er ca 4 mnd og er normalvektig så ville jeg tatt det gradvis likevel. Ser ikke noe poeng i å komme opp i full porsjon raskt med mindre babyen har behov for det.

Skrevet

jeg synes det høres ut som en reaksjon på grøten, ja - men det kan jo også være noe annet.. Jeg vet at mange lager en tynnere blanding (mer velling) i begynnelsen, så du kunne jo kanskje prøvd det.

Jeg ville nok ikke gitt grøten rett før babyen la seg nå i begynnelsen - bedre å gi den litt tidligere, så får du eventuelle reaksjoner på dagtid heller.

Skrevet

Ha aldri gitt grøt på kvelden jeg.. Poenget er jo at matmengden i løpet av dagen skal økes såpass at behovet for mat på natta blir borte. Det er ikke noe poeng å stappe magen full rett før leggetid, det gjør jo ikke vi heller?

Vi gir grøt som lunsj måltid også får han en liten brødskive før kveldspuppen. Skal snart begynne med litt middagsmat også nå, så da blir det pupp til morgenmat og frokost, grøt og pupp til lunsj, middagsmat og pupp og il slutt brødskive og pupp..

Når man begynner med fast føde etter 6 mnd bør puppen komme til slutt i måltidet, ellers vil det påvirke matlysten og det vil være vanskeligere å få barnet til å spise annet enn pupp.

Vi innførte foresten brødskive med leverpostei før grøt, men du sier ikke noe om hvor gammelt barnet ditt er da.

Uansett så er de individuelt, og du må jo bare prøve deg frem. Alle mine har vært veldig enkle når det gjelder innføring av fast føde, så jeg vet ikke hvor gode tips jeg har.

Men lykke til!

Skrevet

Takk for svar. den lille er snart 6mnd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...