Gå til innhold

Hvordan kan man sjekke selv om man er moden??


Wishes*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har forska litt på det samme de siste dagene... Du får prøve å kjenne oppi, fant en bra forklaring på det hele igår, men finner den desverre ikke igjen! :(

 

Om den er åpen, kort, myk, bakovervendt betyr det at livmorhalsen er moden. Hvis den derimot er lukket, lang, hard og nedovervendt må man bruke midler for å modne livmorhalsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal vel helst ikke tukle for mye oppi der på egenhånd med å prøve seg frem. Tenker på nerver, infeksjonsfare osv. Kanskje du bare kan ta en telefon til JM som er utdannet til å kjenne etter sånt, om hun ikke kan ta en titt på deg? Det vil jeg tro er det tryggeste for både deg og baby :) Forstår godt du er nysgjerrig, det er jeg også. hihi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det skader kjenne etter, passe på hygenen og at en ikke har lange neiler som kan ødelegge noe.. Det er jo lov å ha sex så hva er galt med en fing istedet for en penis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vil ikke spørre jordmor. Men hvordan kjenner jeg hva som er hva og hva skal jeg kjenne etter?

Tror ikke det er farlig å kjenne etter selv. Man har jo sex og det foregår jo på samme viset så...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke farlig, men utrolig vanskelig å bedømme om man ikke var vant til å kjenne på tappen fra før av. (ved prøving o.l.) Men er jo bare å prøve og gjette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg skjønner ikke hvordan dere klarer å sjekke dette selv jeg. Har ikke tatt fingrene oppi der nå som jeg er gravid, men jeg vet fra før at åpningen/tappen er altfor langt oppe til at jeg når opp.... Er det noen som vet om jeg da har større risiko for å føde tidlig? jeg har alltid vært sånn, men har hørt at avkortet livmortapp eller hva det heter gir risiko? Uansett så er jeg i uke 33 da, så er heldigvis ikke full krise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke link, men min jm sa at en moden livmorhals kjennes omtrent ut som innsiden av kinnet ditt, mens en umoden er som nesetippen. Å bedømme lengde og åpning er sikkert vanskeligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter...

Kan jo forklare det min jordmor fortalte meg når jeg gikk gravid med datteren min..

Jeg var ofte inne på sykehuset etter uke 30 pga *rier uten effekt* å jeg tror jordmor var passe lei av meg etterhvert å ga meg en god oppskrift på å sjekke åpning og fremgang selv..

Dette kan jeg med en gang si at mange ikke anbefaler,mange tror dette skader å mange kommer sikkert til å reagere på det jeg skriver.

Å for all del..om det gjøres så la noen andre gjøre det(partneren din),vask godt hendene,klipp neglene å vær forsiktig.

Det anbefaler ikke å gjøre dette før etter uke 37..

 

Det lureste er å ligge godt nedi sengen men med en pute under rompa for å komme godt nok til.

Slapp godt av å la din partner føre 1 finger(helst langefingeren om det går siden den ofte er lengst).

Husk å si ifra om det er vondt for kroppen skal for all del være i ro.

Denne livmorhalstappen ligger ofte langt ute når du ikke går gravid, men når du går gravid beveger denne seg oppover å blir vanskligere å finne.

Om du ikke er moden finner du gjerne denne tappen ut mot venstre eller høyre side 1 fingerlengde oppi skjeden.

Om du er moden er denne tappen sentrert( i midten),veldig myk(kjennes ut som en svamp) å du kan få inn 1 fingertupp i åpningen.

Åpningen minner veldig mye om et tynt gummistrikk som enten er helt lukket eller litt åpent(da merker du det om du greier å tøye denne gummistrikken)

Om du finner denne *åpningen* så får mange litt sjokk fordi det ofte kjenner noe hardt inne i denne åpningen..men dette er somoftes vannhinnen å hodet til babyen som presser nedover.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OI! Tuuusen takk! Det var akkurat noe slikt jeg tenkte på. Har du prøvd dette ut selv eller?

Da skal jeg sjekke i kveld:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sjekket selv..Men min mann har sjekket for meg!

Hver natt jeg lå med vonde kynnere så sjekket han så vi evt slapp enda en tur til føden..

Vi sjekket etter uke 35 men ikke no før det pga at vi ikke ville risikere noe..

Vær for all del forsiktig å ikke gjør noe om du kjenner du får vondt eller ubehag.

Kan ikke love deg at samme teknikk fungerer for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo jeg synes det er greit å sjekke selv slik at jeg vet om maseriene jeg har hatt har hatt noen effekt på livmorhalsen.

Å det hadde de så absolutt!!

Ble sjekka hos legen i dag, og jeg var moden og klar for fødsel. Skulle vistnok ikke bli forundret om babyen kom iløpet av denne uka. Og det var helt OK sa legen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, ville bare si at ved forrige fødsel, når jeg skulle undersøkes, klarte fødselslegen å dytte hodet til babyen opp fra festet, slik at navlesnoren falt ned og kom i klem. dermed fikk de meg opp på katastrofekeisersnitt. jeg tror ikke man skal drive å tukle med det der om man ikke er helt sikker på hva man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gravidemeg07+10*fødeklar*

 

Takk for flott innlegg..

Setter pris på andre sine erfaringer..

Dette viser at det ikke er meningen å drive å sjekke selv.

Jeg kan som sagt ikke love noen noe men deler også min erfaring siden jeg ble bedt av jordmor om å sjekke selv siden jeg ofte var inne på sykehuset forrige svangerskap.

På sykehuset merket jeg at når de sjekker åpningen på meg holdt de samtidig øverst på magen å trykker ned..

 

Om man sjekker åpning selv må man som sagt være ytterst forsiktig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok ikke til å sjekke selv siden legen sjekket meg i dag og bekreftet mine antagelser. Ble veldig beroliget av det.

Håper også at babyen kommer snart:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Gammel link, jeg vet, men jeg sjekket meg selv (og etterpå lette jeg på nett og fant denne tråden) og jeg kjenner livmortappen selv! Tror jeg. Hva annet kan det være? Den var veldig vridd mot høyre. Kjente åpningen i den. Ca 1 fingerbredde. Turte ikke fikle oppi der. Syntes ikke tappen var hard. Mer som våte, myke kysselepper. :P Har det noe å si at den kjentes myk ut?? :/ Har enormt med kraftige kynnere. Ikke vonde. Hatt kraftige kynnere siden uke 20. Tidvid kommer de hvert 7 minutt. Kan holde på sånn noen timer. Er flergangs (venter nr 5) og er bare i uke 32! :/

 

Anonymous poster hash: 16cae...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte JM om hun kunne kjenne om jeg var moden da jeg gikk med nr 3 fordi vi skulle reise på ferie. Hun sa det ikke var noe poeng i dette, siden man kan gå med moden livmorhals og flere cm åpning i ukesvis som fleregangsfødende. Det hadde mao ikke så mye å si i forhold til når fødsel vil finne sted (med mindre man er tidligere i svangerskapet, selvfølgelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...