Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #1 Skrevet 4. januar 2010 Han er åtte måneder, og har begynt å riste på hode i det siste.. som om han sier "nei"... men ikke i riktige situasjoner hvis dere skjønner... Det virker som han synes det er moro, eller deilig eller noe.... Ellers virker det ikke som han har vondt noe sted (ørene)... men, er dette noe å bekymre seg for eller er det bare moro? Hva tenker dere? Det _kan_ jo selvfølgelig hende han har vondt i ørene uten at han greier å få sagt fra om det... (det er det jeg bekymrer meg for), men han har ikke hatt feber eller noe sånt... Jeg kan vel ikke gå til legen med ungen fordi han rister på hodet heller? Er det normalt eller?
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #4 Skrevet 4. januar 2010 Du som skrev det om autisme: du har virkelig ikke peiling på hva du snakker om, har du? Fysj! Tror ikke det er så uvanlig, men du kan jo spørre på helsestasjonen.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #5 Skrevet 4. januar 2010 Hvordan reagerer du når han rister på hodet? Kanskje han syns det er moro, eller vil ha frem en reaksjon fra deg?! Det kan selvsagt være at han har vondt i ørene eller noe, men det er jo nesten umulig å vite uten å ta han med til lege.. Har han verk i ørene, eller andre symptomer?
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #6 Skrevet 4. januar 2010 Noen barn rister på hodet og/eller kroppen når de tisser. Kan det være det?
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #7 Skrevet 4. januar 2010 Jeg smiler og ristër litt på hodet jeg også når han gjør det... Så det kan vel hende det har blitt en liten lek på en måte... jeg prøver å gi positive tilbakemeldinger på det meste han gjør nå for tiden (bortsett fra å tygge på ledninger osv;-).. men bekymrer meg litt innerst inne... Han har ikke verk i ørene.. bare litt ørevoks innimellom... men jeg føler egentlig ikke at jeg kan ta med ungen til legen bare fordi han rister litt på hodet... Det er jo ikke sånn at han rister på hodet hele dagen heller... Og, det er tydelig at han gjør det bevisst.. smiler også av og til mens han gjør det... .. ikke som en sånn rykning-risting, som om noe irriterer, hvis du skjønner hvordan jeg mener? HI
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #8 Skrevet 4. januar 2010 Jeg tenkte faktisk samme tanke, men trenger jo absolutt ikke være det. Tror ikke det er før rundt 15 mnd man kan sette noe diagnose på det. Kommer jo også an på om det er andre tegn på det enn denne ristingen på hodet. Er det kun risting tviler jeg på at det er autisme. Jeg ville tatt det opp på helsestasjonen eller legen. Ser du sa TAKK FOR DEN til hun som svarte over her, men spør du om noe, så må du nesten tåle svarene du får, uansett om de er positive eller negative.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #9 Skrevet 4. januar 2010 javel... hva er andre tegn på autisme da? Å kvie seg for øyekontakt f.eks? Det gjør han ikke... Å ikke like nærhet? Det stemmer ikke det heller... Noe annet? Ja, jeg skrev "takk for den"..... Jeg skjønner at jeg må tåle svarene jeg får.. og det gjør jeg... jeg tåler det. Tro meg... Men jeg må nesten også få lov til å respondere hvordan jeg vil... Jeg syntes det var i overkant ufølsomt å bare slenge ut av seg autisme. Det er vel sjelden noen gledelig nyhet at ungens atferd sammefaller med trekk fra autisme? Man kunne kanskje være noe mer følsom eller? HI
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #10 Skrevet 4. januar 2010 Min sønn er 7 mnd og han har også mye rart for seg, han ser ganske så komisk ut. Han sitter som regel med tungen ute og vifter med den i alle slags mulige rettninger. Han sitter også å vugger fram og tilbake i stolen sin hele tiden og når han sitter på fanget. Han sitter også å gjør noe med henderne hele tiden, ser nesten ut som om han kjører motorsykkel. Så er han veldig glad i å lage smellelyder med munnen. Dette gjør han hele dagen, om og om igjen. Virker nesten som om det er en form for stimuli han holder på med.
CMH Skrevet 4. januar 2010 #11 Skrevet 4. januar 2010 Ikke bekymre deg. Jenta min begynte og med det da hun var 8-9 mnd gammel. Nå er hun snart ett år og rister på hodet nå vi sier nei, eller hvis hun ser vi rister på hodet. Vet ikke helt hvorfor de gjør det, babyer er komiske
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #12 Skrevet 4. januar 2010 det der hørtes litt ut som gutten min. Han vugget mye før.. kanskje når han var på alder med din (7 mndr) (har sluttet litt med det nå).. smeller også med tungen... og nå.. rister på hodet... Jeg håper det er normalt! :-( Hi
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #13 Skrevet 4. januar 2010 Takk for svar:-) Det var godt å høre:-) HI
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #14 Skrevet 4. januar 2010 Dattera mi rister ofte på hodet. Noen ganger err det tydelig at hun synes det er veldig gøy, for smiler og ler etterpå. å så ler vi av ho. det er jo sikkert morsomt når alt beveger seg når de gjør et. ho gjør det også av og til når ho er veldig trøtt og ligger i senga. Det sa de på helsestasjonen at det er forde de blir litt forvirret akkurat når de skal inn i søvnen.... Tror nok det er helt normalt å gjøre slike ting. Tror iallefall ingenting på at det er et tegn på autisme...
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 4. januar 2010 #15 Skrevet 4. januar 2010 Vår gutt 7 mnd rister også på hodet. Ikke hele dagen, men nå og da. Ofte når han sitter i vippestolen og får grøt, så da får jeg dårlig samvittighet og tenker at han ikke liker grøten. En stund gnidde han hodet slik att og fram inntil kroppen min, og da trodde jeg han ville ha melk. Da fikk jeg selvfølgelig dårlig samvittighet fordi vi ikke får til diingen/ammingen (brystvegring), og fordi jeg har sluttet å pumpe meg. Alt i alt så tolker jeg denne bevegelsen som et "være lei for noe" signal, men mest sannsynlig tolker jeg helt feil og det betyr noe helt annet, eller er bare et ledd i babyens utvikling. Det er i alle fall ikke tegn på at ungen ikke er smart, for jeg har opplevd dette med minst en av mine andre unger også uten at noe er/var galt.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #16 Skrevet 4. januar 2010 Ja ikke vet jeg, men min er helt makk Han elsker å gjøre rare ting med kroppen, munnen og hendene. Bena går også i ett, tærne viftes på og han tvinner dem i hverandre. Kunne nok ramset opp mye mer av alle de rare tingene han har for seg. Skulle det vise seg at alt dette her ikke er normalt og han har autisme så vil det ikke utgjøre noen forskjell i mine øyne. Han er fortsatt min gutt og er verdens beste uansett.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #17 Skrevet 4. januar 2010 Det å gni nesen sin inntil meg gjør gutten min også. Her i gården har jeg funnet ut det betyr at han er trøtt.. Han gnir like gjerne nesa si som øynene sine når han er trøtt, og det er ekstra godt å gni nesa si inntil mamma;-) HI
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #18 Skrevet 4. januar 2010 Hvis gutten din ellers er en helt vanlig gutt med normal utvikling, trenger du sikkert ikke bekymre deg, men ja, kan vaere tegn paa autisme, men da er det flere ting som ikke er helt normalt..f.eks, han klarer kanskje ikke glede seg over ting, kanskje han bare liker a leke med en leke, eller ingen i det hele tatt..vaere veldig stille, som en droemmebaby, eller hyle febrilsk uten spesiell grunn..Er mange ting, men som regel saa finner man ikke ut av det foer ungen er rundt 15 mnd som nevnt tidligere her oppe. Sikkert ingenting aa bekymre seg for, men er du bekymret, ville jeg tatt det opp med helsestasjon:)
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #19 Skrevet 4. januar 2010 ikke så uvanlig det... har vært dagmamma for mange barn og han er slett ikke alene om det. men er du usikker så kan du snakke med helsestasjonene..ihvertfal om det vedvarere... lykke til
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #20 Skrevet 4. januar 2010 Det var jeg som svarte litt lengre opp her, glemte å nevne det i innlegget over. Men tror rett og slett at enkelte babyer er litt mer rastløse enn andre. De er jo mennesker de også og vi alle er forskjellige. Det som er så rart er at min sønn er aldri i ro, enten vugger han fram og tilbake mens fingrene lager bevegelser, eller så styrer han med tunga ut av munnen og lager hylelyder, smeller med tunga, gjentar lyder han liker å lage, bena spreller og går alle mulige veier. Er nesten helt umulig å ha han på fanget. Men på tross av alt dette er han en utrolig rolig baby Hehe, han er veldig lett å ha med å gjøre, er som regel blid og fornøyd, kan ha han med meg overalt og alle er like forundret over hvor rolig han er, sover hele natta osv osv. På nyttårsaften satt han så fint i vogna si og så på fyrverkeriet. Han følgte nøye med og koste seg i vogna.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #21 Skrevet 4. januar 2010 jenta mi rister også mye på hodet, hun begynte 8-9mnd alder, nå er hun 1år. babyer er noe rare skapninger hadde ikke bekymret meg hadde jeg vært deg:)
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #22 Skrevet 4. januar 2010 Vi hadde det veldig morsomt på dette med min barselgruppe. Når barna var på den alderen satt de fleste å ristet på hodet slik som du beskriver. Dette er HELT normalt!! Og når du rister tilbake er det klart han synes det er ennå mer morsomt.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #23 Skrevet 4. januar 2010 Idiot autisme du liksom..skjerp deg. Nei HI Mine barn dreiv også sånn trur dem synes det er gøy ,de blir jo litt svimle og det er gøy:-))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå