mor sjøl Skrevet 4. januar 2010 #1 Skrevet 4. januar 2010 Skal pusse opp et helt lite hus. Tenker på å gjøre så enkelt som mulig og slippe å male så masse. Kjellerstue er det panel på veggene som skal males. Blir vel litt mye å ha det i hele huset? Entreen lurte jeg på å ta ferdige panelplater. Tenkte også å ha det i gangen oppe, liten gang. Og ett av soverommene (mitt). For så å ta glatte veggplater som må males i resterende rom (2 barnerom og stue pluss på veggen opp til lille gangen oppe) Eller blir dette for lite gjennomført og rotete? Burde jeg heller velge glatte plater overalt? Synes ikke jeg kan ta disse panelplatene på barnerom og i stua...
Helverine Skrevet 4. januar 2010 #2 Skrevet 4. januar 2010 Vi pusser opp et hus for tiden, antagelig i ganske lang tid ;o) Vi har glatte vegger i hele huset, bortsett fra i kjellerstua hvor det var panel. Den er malt. Jeg er ikke glad i panel. Vår tidligere nabo hadde disse ferdigmalte panelplatene du nevner, og jeg synes ikke det var noe pent i det hele tatt. Lettvint ja, men ikke noe stilig. Det ble "klumpete" med bilder på veggene, så bare rart ut. Jeg synes panel er rotete, og blir fort lei av det. Men, smaken er som baken
Libido- Skrevet 4. januar 2010 #3 Skrevet 4. januar 2010 Vi har feridigmalte i hele huset. Men med forskjellige farger. (på barnerommet malte jeg selv da de ikke hatte lys blå) Synes det er fint at alt har samme stil. Du kan jo f.eks ha en fondvegg med tapet på stuen. Men legg panel først, i tilfelle du blir lei. Det går fint an å legge tapet over panelplatene.
Libido- Skrevet 4. januar 2010 #4 Skrevet 4. januar 2010 og det finnes mange typer panel. Vi har den typen som ikke "buler" og som ikke gjør så mye av seg =)
Mammaen til Isak Skrevet 4. januar 2010 #5 Skrevet 4. januar 2010 Skal du gjøre det selv bør du være obs på at det kan være litt jobb og få spes, overganger i hjørnene pene. Og de tåler ikke lik behandling som ordentlig panel, sånn i forhold til et hammerslag feks... Jeg ville valgt noen glatte vegger jeg. En bekjent av oss har et lite hus , 65 kvm med panel på bad,kjøkken,soverom og i alle tak, mens tapet på stuevegger og i gangen. Syns det var en fin kombinasjon jeg! Vi restaurerer et grusomt gammelt tømmerhus hvor det er panel i alle rom, og det er mye malejobb men malt panel er tross alt bedre enn umalt ) Jeg er ingen panel - elsker! Hehe..
mor sjøl Skrevet 4. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 4. januar 2010 er ingen panel-elsker selv heller, men synes det er koselig. Naboen har i gangen sin og det er pent. Bare lurer på om det blir dumt å ha det i gangen og de nevnte rommene og ikke i resten av huset? Ser ugjennomført ut liksom? Ikke akutelt å ha det i stua uansett, ikke kjøkken og barnerom heller... hmm Tenker panel med 1 cm mellomrom ca..
musketingen Skrevet 4. januar 2010 #7 Skrevet 4. januar 2010 Vi skal bygge hus snart, og da tenker jeg å ha panel i alle rommene oppe ( soverom og loftstue) og ganga nede. Vil ha glatte vegger i stue og sannsynligvis på kjøkkenet også. Jeg synes det høres fint it sånns om du tenker å ha det. Har også lest om folk som har panel på noen av veggene, og tapet på resten...
Turtelduen Skrevet 4. januar 2010 #8 Skrevet 4. januar 2010 Er absolutt ikke ferdig panel fan... Hvertfall ikke ferdig malte... Men som du sier så hadde jeg nok gjort det om jeg ville spart malere... Jeg syns bare det ser så uekte ut når det ikke er penselmalt... Har selv slettpanel i hele huset, men så har jeg hatt malere til å male for meg og da... Men sikkert helt ok om du ikke er så nøye på gammel skikk og stil..
*Smiley* Skrevet 4. januar 2010 #9 Skrevet 4. januar 2010 Vi har panelplater på kjøkkenet.Kjempefint! Blir det gjort skikkelig så ser det bra ut.
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 4. januar 2010 #10 Skrevet 4. januar 2010 Synes ikke det blir rart om du har ferdigplater i gangen og rommene oppe. Det er jo helt forskjellige soner, så da kan du gjøre hva du vil:-) Jeg skal iallefall ikke ha panel i store rom som soverom, stue eller kjøkken - det er et sant helvete å male.... !! Noe annet med glatte plater der man bare ruller på:-))
en-to, lappe sko..... Skrevet 4. januar 2010 #11 Skrevet 4. januar 2010 Rart å se hvor stor forskjell det er på hva folk liker. Her jeg bor (i gudbrandsdalen) er det nesten ingen som har glatte vegger. De fleste som bygger, har malt eller umalt panel.
Turtelduen Skrevet 4. januar 2010 #12 Skrevet 4. januar 2010 Kommer nok veldig ann på vennekrets mere tror jeg. Er det en som har stor innflytelse på ditt og datt så blir nok de andre "overtalt" til å ha no av det samme. Mye pga personen gir stor uttrykk over hvor lite den syns om den ene stilen.... Vist syns en den stilen en velger er fin, men det er nok mye påvirkning også. ;-) Jeg kjøpte kjøkkenbord bla nå for ikke lenge siden, og da sto jeg mellom det jeg viste de andre ville likt best og jeg syns var finest, og et annet jeg syns var fin og ikke minst praktisk for ungenes del, men som jeg vet de andre ikke syns passer... Jeg valgte heldigvis utifra fornuft og ikke følelser. ;-) Må ta meg mye sammen når det gjelder valg. Heller mye mot ting JEG mest ønsker nå. Men ser jo at stilen er litt innprentet og havner mye på det samme. Om noen skjønte noe.
husmus &2 Skrevet 4. januar 2010 #13 Skrevet 4. januar 2010 Jeg blir ikke helt enig med meg selv om jeg synes det er harry eller ikke i leilighet ( i hus og spesielt trehus funker det), men vi har bestemt oss for å slenge opp panel i stuen, for kjedeligere vegger enn det vi har nå skal du se langt etter. Men jeg tror vi går for ferdigmalte og maler de over litt senere. Helt enig at MALT ser bedre ut. Men kan man gjøre det selv, eller dvs, BØR man gjøre det selv. Jeg vurderer å betale noen for det, men da blir det plutselig veldig dyrt....HM!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå