Gå til innhold

Bilsete - styr unna...


vann123

Anbefalte innlegg

Acta Graco Duologic med Isofix-feste. Vi hadde et sånt til han som nå nærmer seg to (i april allerede!) og selene er veldig korte, så selv om vi strekker dem helt ut så slet vi med å sette ham i setet allerede for flere måneder siden, med jakke på - og mekanismen til å løse ut isofixtingen fra bilen, sånn at man kan få setet ut av bilen igjen ble ødelagt (aner ikke hvorfor, den var bare ødelagt en dag vi skulle ha setet ut av bilen...)

 

Dette skjedde i en helg, og jeg kunne ikke kjøre rundt med et ubrukelig sete i bilen helt til mandagen, så jeg måtte skaffe et lånesete fort, og få ut det som hadde satt seg fast, og forhandler kunne ikke garantere at det var trygt når den mekanismen var ødelagt, derfor ville jeg ikke bruke det til småen. Endte opp med å skru hele greien fra hverandre for å få det ut av bilen - og da ville ikke leverandøren gi meg noe på garantien. Han var ganske frekk på telefon og mente jeg bare skulle ringt ham på mobil i helgen, det var jo sååå lett å få det setet ut av bilen... Som om de leverer ut mobilnummeret til leverandør sammen med setet... Etter mye om og men fikk jeg ny base til setet, så nå kan det bruker igjen, men vi plasserer aldri det greiene der i vår bil igjen, det er ihvertfall sikkert!

 

Vi har ihvertfall byttet til Besafe 1-2-3 som står bakovervendt, og Britax Multitech som står bakovervendt (har to biler, må ha et sete i hver bil...) Har en søster som har en liten baby som overtar setet, de har ikke isofix og fester det med sele, så da slipper de problematikken med hvis den mekanismen setter seg fast, og siden jenta deres er omtrent halvparten så stor som gutten vår så kan hun bruke setet mye lenger. Vr jo forespeilet at vi skulle kunne bruke det til han ble fire år, men han var ikke engang 18 mnd når han vokste ut av det... Men så er han litt større en snittet også da.

 

Så konklusjon er ihvertfall: Anbefales ikke brukt sammen med isofix pga mekanismen som kan ødelegges, og da får man ikke setet ut av bilen, og ikke til vanlige eller store barn - bare små, for selene er veldig korte og kan ikke forlenges med noe ekstraseler (jeg har spurt etter det men det fantes visst ikke).

 

Vi har brukt Maxi Cosi med isofix-base til nyfødt og er VELDIG fornøyd med det - anbefales absolutt, men gutten vår vokste ut av dette da han var åtte-ni måneder, og måtte ha noe større, det var da vi gjorde tabben å kjøpe acta graco sitt sete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...