Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #1 Skrevet 4. januar 2010 Jeg har vært sykemeldt 4 mnd nå pga problemer og plager i svangerskapet. Jeg har fast jobb der vi har gått skift. De første månedene av sykemeldingen fikk jeg fortsatt skift-tillegg som sykemeldt, mens på den siste lønninga fikk jeg ikke det. Ringte min "lønnings-sjef" og spurte hvorfor skift-tillegget ikke var med på siste lønning, og han sa det var pga han hadde satt meg opp på kun dagvakter fremover på skiftplanen, siden de ikke vet når eller om jeg kommer tilbake i arbeid. Kan de gjøre det? Altså ta bort skift-tillegget mitt sånn helt plutselig? Det utgjør jo en del av lønninga mi, så merker jo at den er borte for å si det sånn. Fikk ikke spurt han om det pga han hadde dårlig tid å prate. Jeg gikk i skift før jeg ble sykemeldt, men vet ikke om det har noe å si.. jeg vil bare vite om det er rett det de gjør, for er det det, så er det greit.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #2 Skrevet 4. januar 2010 Det eneste jeg vet er at jeg har vært sykemeldt siden oktober, av samme grunn som deg, og får alle tilleggene på lønningene mine... Du skal ikke tape på å være sykemeldt. Jeg ville tatt en telefon til NAV og spurt hvordan reglene er i forhold til dette. De kan kanskje maile deg et utdrag av aktuelle paragrafer og retningslinjer, som du kan sende videre til lønningskontoret på jobben din. Har de gjort en feil på jobb så får du jo pengene etterbetalt:)
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #3 Skrevet 4. januar 2010 Sykelønnen din skal ikke avvike fra ordinær lønn, så det tror jeg ikke de kan gjøre dersom du forut for sykemeldingen gikk skift. Var jeg deg ville jeg ringt fagforeningen min og spurt.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #4 Skrevet 4. januar 2010 Hvis dere ikke har en fast rullerende turnus, altså at sjefen legger opp nye vaktlister løpende, så er han vel i sin fulle rett til å endre vaktene dine.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #5 Skrevet 4. januar 2010 Jeg får prøve å snakke med Nav.. vil bare vite hva jeg har rett på, for å tape flere tusen kr i mnd uten grunn syns jeg er leit. Vi var 3 stk som jobbet skift, altså rulerte på de 3 forskjellige arbeidstidene. I tillegg jobbet vi hver 4.helg, 12 timer hver lør og søn (altså 24 timer med 200% den helgen) + en uke fri/avspasering uken etter. Denne arbeishelgen var jeg og en del av, men får ikke betalt for denne heller nå som jeg er sykemeldt. Vaktlistene blir satt opp ca. hver 3. uke, men vi vet jo alle sånn ca. når vi skal jobbe i og med at vi har rulert slik som vi har gjort. Om noen skift ikke passer, så ordner vi jo det oss imellom sånn som andre og gjør, og det fører vi opp på skiftrappoertene vi selv skriver arbeidstida vår på. HI
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #6 Skrevet 4. januar 2010 Sykepengene beregnes ut fra lønn den siste tiden før man blir syk. Man kan altså ikke gå ned i lønn i løpet av sykemeldingsperioden. Sjekk NAV.no.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå