Rosemora Skrevet 4. januar 2010 #1 Skrevet 4. januar 2010 Jeg plages veldig med ødem i føttene. Får ikke på meg vinterskoene enkelte dager. Noen som vet noen gode tips om hvordan best unngå det og er det flere som plages med det?
Frøken B ღღ Skrevet 4. januar 2010 #2 Skrevet 4. januar 2010 Jeg har ikke fått på meg vintersko på flere uker. Sist jeg prøvde gikk det på nød og neppe ved hjelp av samboeren og et par tårer når de skulle over vrista. Har brukt sport-sandaler for det meste, men nå når all snøen kom så måtte jeg finne et alternativ. Det ble et par sko som hører samboeren til (som er 2-3 størrelser for stor) med strikk i sidene slik at de blir større over vrista. Like før den vintersko-episoden så la jeg på meg 5 kg på en uke. Bare este ut noe brutalt helt plutselig. Ikke bare føttene, men fingre, ansikt, i det hele tatt så føles kroppen ganske sprengt. Det jeg har funnet ut kan hjelpe (litt) er god tørrbørsting (med hampvott) av føttene og leggene før leggetid og smøre inn med BodyShop sin Peppermint Cooling Leg Gel som også gjør sitt for å øke blodsirkulasjonen. Ellers er det jo bevegelse. Stå og hev deg sakte opp på tærne og ned igjen gjentatte ganger, ut og gå en tur, gjerne litt ulendt terreng, sitte med føttene hevet når du kan... Ikke noe av dette har vært vidundermiddel for meg, men til sammen gjør det at det ikke blir for vondt.
Rosemora Skrevet 4. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 4. januar 2010 Ja, jeg har gått opp 6 kg på to uker nå. Alt er blit plutselig så tungt og lurer på hvordan jeg skal rekke over alt nå når jeg trenger å handle masse babyutstyr og alt.
Frøken B ღღ Skrevet 4. januar 2010 #4 Skrevet 4. januar 2010 Her er vi heldigvis ferdig med det aller meste av innkjøp. Eneste som kan være greit å få i hus før fødselen er et par bodyer og sparkebukser. Vi har så vi greier oss de første dagene, så helt krise er det ikke. Men 2 bukser er kanskje litt lite i lengda. :-p Jeg har ikke termin før i slutten av februar, men tenkte før jul at det var greit å ha det meste klart i tilfelle forma skulle forverre seg, noe den har gjort. Bekkenlåsning, stor, sprengt kropp og handling er ikke en god kombinasjon for meg i hvertfall. Merker jeg kvier meg for å gå ut enkelte dager. Nå når det har vært 10-15 minusgrader og jeg ikke lenger får igjen glidelåsen på termodressen så har jeg valgt å holde meg inne mest mulig. Enda kaldere er det meldt, så jeg ser for meg ei uke innadørs. Sender samboeren ut for å handle hvis vi må ha noe... Det er lov til slikt når man er gravid, ikke sant? hihi
milliemor :) Skrevet 4. januar 2010 #5 Skrevet 4. januar 2010 Mye vann i kroppen her og. Har fått en nerve i klem i foten pga alt vannet så det gjør skikkelig vondt å gå. Føtter, fingre og ansikt er verst! Jeg fikk råd av jordmor å holde meg unna ikke bare salt og fett mat men også sukker. Og å drikke mye vann.. og kjøpe støttestrømper
sailor m1+2prinsesser :-)) Skrevet 4. januar 2010 #6 Skrevet 4. januar 2010 STØTTESTRØMPER!!!! det er viktig for å holde blodsirkualsjonen igang og unngå bivirkninger fra ødemene. dessforruten var det slik at jeg hadde mer ødem etter fødsle enn før, gikk over iløpet av et par uker, men likevel hjelper på smertene i tillegg til å minnske risikone for blodpropp. støttestrømper fås visst her i norge hos bandasjist ser ut som tjukke nylonstrømper, svært vanskelig å få på (jeg må ha hjelp nå), så er det jo greit og bruke slike siden når man f.eks. skal reise med fly. mine ben er blitt mer sensitive for ødemdannelse etter svangerskapet enn det var før sånn generellt sett.
bianchi Skrevet 4. januar 2010 #7 Skrevet 4. januar 2010 Ja bruk støttestrømper...ta dem på om morgenen før du står opp av sengen (da rekker ikke bena hovne så veldig opp først) eller rett etter dusj... fåes kjøpt på apotek. Jeg har litt hovne ben, også prikker det i dem hvis jeg står litt lenge av gangen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå