Gå til innhold

Mister man melken ved keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har hørt at dersom man føder med keisersnitt er det stor sjanse for at melkeproduyksjonen ikke kommer i gang (eller noe lign). Dette stemte for min mor,. hun mistet melken da hun fødte meg med keisersnitt.

Siden mine utsikter nå peker mot keisersnitt er jeg livende redd for dette. jeg vil jo amme!

Noen som vet om det er noe hold i dette, eller om det har kommet noe nytt på 21 år, som gjør at en keisersnittfødt også kan få brystmelk fra egen mamma?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sier ikke at det er likt for alle, men jeg fikk det til ved iherdig jobbing og i mitt tilfelle pumping. Viljen var gigastor og jeg nektet å gi opp, selv om det var fryktelig slitsomt å pumpe 8 ganger i døgnet og ammetrene likemange ganger med babyen.

For mange ville det vært riktig å gitt opp fordi det kostet så mye energi. Men for meg gav det meg mye å gjøre mye for å få det til og dermed gikk det bra. Til tross for alvorlig preeklampsi, hastesnitt uke 32 og en knøttliten baby som ikke kunne suge ordentlig selv før hun var 2 mnd. ;)

Holdt på å miste melka noen ganger, men da fikk jeg panikk og ammet / pumpet hver time for å få den opp igjen!

Skrevet

Mister ikke melken, men kommer senere enn på en som har født vaginalt...

Jeg tok hasteks med nr 1 i 2000, og jeg fikk senere melk... fikk ikke så mye melk måtte slutte og amme etter 2 mnd...

Skrevet

Jeg vil tro dette varierer like mye som alt annet.

Jeg fikk min sønn ved ks for litt over tre år siden, og hadde melk med en gang. Jeg produserte så mye at jeg måtte kaste flere dl pr dag, og ammet til gutten var over ett år gammel, så dette bekymrer ikke jeg meg for ihvertfall. En jeg kjenner hadde ks for tre mndr siden, og hun fullammer, og har ikke hatt noen problemer med å komme igang hun heller.

Skrevet

Enig - det er ikke KS som legger føringer for hvor god ammer man blir. Etter 1 mann kom melk på dag 4 for fullt, og etter 2 mann kom melk på dag 3. Begge KS og begge ammet til godt over et år.

Don´t worry, stress ned og gled deg til ammekos i steden :)

Skrevet

Jeg hadde melk så det sang etter med en gang! Men forstod det på personalet som at det pleide å ta litt tid noen ganger før produksjonen var ordentlig i gang etter ks. Men slik er det vel for de som føder vag.også!

Ikke gitt at alle har "mye" melk med en gang!

Tenker det ordner seg helt fint :)

Skrevet

jeg tok keisersnitt og hadde ikke mye melk. De på barsel sa det var normalt at det tok noen dager ekstra for å komme i gang. Jeg fikk en gutt som nesten ikke ville suge i tillegg så jeg pumpet fra dag nr 2 og i flere uker for å øke produksjon, men til lite nytte. Fikk aldri nok melk så gutten har fått erstatning i fra starten i tillegg.

Jeg kjenner andre som har tatt ks og som har hatt litt tregere start m amming / melk, men har gått seg fint til. Slapp av du, tror det vil hjelpe masse på produksjonen, lykke til :)

Skrevet

Kan kun snakke for meg selv.

Fikk første med hastesnitt, melka kom med en gang, fullammet til ca 6 mnd og ammet til barnet var over året.

Men hadde en rolig hjemmesituasjon og ingen komplikasjoner i forbindelse med ks. Ungen var også frisk og kvikk.

Skrevet

Ks betyr ikke at ammingen er dømt til å mislykkes! Jeg hadde hastesnitt, og etterpå sa de på sykehuset at melka i gjennomsnitt kom ett døgn senere ved ks fordi det er en større belastning på kroppen enn vaginal fødsel. Det stemte for meg, melka kom sent, men den kom. Hadde store smerter pga spinalhodepine den første uka, noe som gjorde amming og livet generelt til et helvete. Da den ga seg gikk ammingen fint, jeg fullammet til seks mnd. Man trenger litt mer hjelp med ammestillinger og sånt i starten, men du får hjelp på sykehuset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...