Gå til innhold

Trang nedentil = verre fødsel?!?!?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er noen som vet noe om dette. Hvis man er trang nedentil, har man dermed større sjanse for å revne? Og er det større sannsynlighet at fødselen blir verre og mer smertefull?!

Samboeren min er bekymret for at jeg kommer til å få en hard og vanskelig fødsel siden jeg er så trang nedentil. Han mener jeg kommer til å revne skikkelig siden jeg er så liten og trang. Nå gjør han også meg bekymret... Noen som vet noe om dette/har erfaring? :) Smører meg flittig inn med jordnøttolje, men vet jo ikke om det har noe og si på revningen enda...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, virker ikke som det har noen sammenheng. Jeg har hatt to lette fødsler, og kun sydd et par sting etterpå (og har vært usannsynlig trangt, til og med etter fødslene faktisk...). Kan jo ikke henvise til studier akkurat, men er i hvert fall min erfaring. Håper det kan berolige litt :-)

Skrevet

Neida, tranghet har ikke noe å si verken for smerter eller revning. Også små kvinner kan være super-fødemaskiner:-)

Skjeden er som et foldeskjørt, og spiler seg ut slik at det som skal ut får plass. Deretter trekker musklene foldene sammen igjen.

Jeg vet også at størrelse på barnet heller ikke trenger å ha noe å si for revning. Noen kan føde et lite barn og revne mye, andre et på 5 kilo uten å trenge et eneste sting.

Og av personlig erfaring vet jeg at selv om man skulle revne mye første gang (noe jeg faktisk ikke merket noe til i det hele tatt), så kan man føde et enda større barn neste gang uten å revne nevneverdig. Da er det allerede "banet vei" og fødselen går ofte mye lettere enn første gang.

Snakk med jordmor om dette, hun vil berolige deg. Det finnes flere teknikker som brukes under fødselen for å forhindre/begrense revning.

Forøvrig dårlig gjort av samboeren din å uroe deg ekstra ved påstå at fødselen din kommer til å bli værre pga dette, uten at han vet noe om temaet. Som om ikke gravide kvinner bekymrer seg nok fra før! Smekk til han!

Han burde heller lese seg opp på saklig info slik at han kan være en kilde til korrekt informasjon og en god støtte for deg under svangerskap og fødsel!

Lykke til!

Skrevet

Samboere altså... vi planlegger neste fødsel og samboeren min sa at jeg bare måtte bite tennene sammen når det begynner å gjøre vondt. Da skjønte jeg at det måtte litt mer opplysning til og vi tok oss en prat om avspenning.

Jeg tror at uansett hvor "trang"/"ikke trang" men er så har det mer å si at fødselen går rolig for seg og at vevet tøyes litt over tid. I tillegg til at jordmor støtter opp på de rette plassene og gir beskjed om press/vent med press.

Min personlige erfaring er kun fra 3 kg baby og det ble ingen skade og jeg kom raskt tilbake til normalen. Mora mi som fikk en baby på 2,5 og en på nesten 5kg sier at det ikke var nevneverdig forskjell.

Ta en prat med jordmora di :)

Skrevet

Samboere altså... vi planlegger neste fødsel og samboeren min sa at jeg bare måtte bite tennene sammen når det begynner å gjøre vondt. Da skjønte jeg at det måtte litt mer opplysning til og vi tok oss en prat om avspenning.

Jeg tror at uansett hvor "trang"/"ikke trang" men er så har det mer å si at fødselen går rolig for seg og at vevet tøyes litt over tid. I tillegg til at jordmor støtter opp på de rette plassene og gir beskjed om press/vent med press.

Min personlige erfaring er kun fra 3 kg baby og det ble ingen skade og jeg kom raskt tilbake til normalen. Mora mi som fikk en baby på 2,5 og en på nesten 5kg sier at det ikke var nevneverdig forskjell.

Ta en prat med jordmora di :)

Skrevet

Selve skjeden er veldig tøyelig og har ikke så mye å si for fødselen, det er størrelsen på bekkenet som kan bety noe under fødsel. Hvis barnet er veldig stort, pleier de å måle størrelsen på bekkenet for å være sikre på at barnet kan passere.

Dumt at du skal bekymre deg over noe unødig. Ta det opp med jordmor så blir du sikkert beroliget:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...