Gå til innhold

er ikke 1 feriedag 1 feriedag??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet forskjellig stillingsstørrelse i fjor og i år. Nå sier sjefen noe om at vi må passe på når jeg skal ha ferie, altså enkelte feriedager. Hun mener at 1 feriedag som er tjent opp, altså i fjor, er "mindre" enn i år pga at jeg jobbet 10 % mindre i fjor.

Men stemmer dette? At jeg må ta ut avspaseing i tillegg?? Det er det hun mener, Forstod noen dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg helt forstår hva du mener. Du har et visst antall feriedager uansett, men du vil jo bare ha tjent opp feriepenger for 90% av ferien - og dermed måtte ta noen ulønnede dager om du skal ha full ferie.

Skrevet

hun mener at skal jeg ta ut 1 feriedag, så jobber joeg nå mer og må derfor ta ut f.eks 1 time i avspasering.

Jeg har et antall dager, det er ikke så mye som de som jobber fullt, men jeg mener at 1 dag er 1 dag, ikke noe i avspasering i tillegg.

Skrevet

Hos oss blir alle trukket for 5 uker i juni (uansett når på året vi tar ferien)- og får utbetalt feriepenger opptjent året før. Dermed får vi vanlig lønn uansett når vi tar ferie.

Men dersom jeg gikk i 50% stilling i juni når trekket ble foretatt, senere går opp til 100%, og vil ta ut resten av ferien f.eks. i forbindelse med jul, kan jeg jo ikke ta en feriedag med 100% lønn når jeg bare er trukket i 50%. Dermed må jeg enten bare få 50% lønn for de aktuelle dagene, eller jeg må ta mindre ferie.

Antar det er dette sjefen din tenker på? Dersom dere ikke får lønn når du tar ut ferie har det jo ikke noe å si.

Skrevet

Uansett hvor stor stillingsprosent du har har du krav på full ferietid, men du vil selvfølgelig ikke få full lønn. Feriepengene er opparbeidet ut fra hva du tjente i fjor. Hvis du jobbet 10 % mindre i fjor enn i år vil du derfor få mindre betalt når du tar ferie eller du kan velge ikke å ta ut så mye ferie. Sansynlig vis er det det sjefen din mener. Du trenger ikke ta ut mer ferie enn det du har opparbeidet deg feriepenger for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...