Gå til innhold

Dere med barnehagebarn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et spørsmål til dere som også har barnehage barn.

I morgen skal storebror i barnehagen etter endt juleferie. Problemet er bare at jeg syntes det er i overkant kaldt for en to åring å være ute i timesvis. Er mellom 10 og 15 minus grader her. Han har astma og får lett luftveisinfeksjoner. Hvordan er praksis i deres barnehager?? Er de ute når det er så kaldt???

Hva tenker dere om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I de barnehagene mine har gått i så har de har de hatt veldig greie ordninger på det å skulle være ute når det er kaldt. De har en grense for de minste og en annen for de eldste.

F.eks ved 10minus så holdes de under 2år inne. Mens skolestarterne (5-6år) får være ute når det er kaldere.

Skrevet

Ja, vi er ute, men om det f.eks blåser mye, så blir det gjerne 1-1,5 time. Og et tips til deg, si det som det er, så tar de han sist ut, og først inn. Men om det er ekstra ille, er vi ute kun etter lunsj, ca 12-13.30.

Skrevet

Er han gammel??

Minsta her i huset er snart 3 år, og i hennes bhg har de utetid kun på formiddagen da vinteren og mørket preger som hardest. Utetida kan da variere fra en halv time til en og en halv time. De tar det litt på barnas premisser også. Når den værste kulden, og dagene blir lysere, så kan de være ute hele dagen.

Eldsta mi hadde astma. Hennes redning var å ha et over munnen i utetid. Hun vare ei som skulle være ute i all slags vær og vind, uansett temp. Skjerf over munnen fungerte toppers for henne.

Vil nok tro at du har fått beskjed fra lege om evt restriksjoner for å være ute når det er kaldt...... Snakk med bhg, ofte så har de løsninger som gjelder på de kaldeste dagene.

Skrevet

I "vår" barnehage er kun de store barne ute om det er kaldt, de minste holdes inne. De tar også inn vognene og lar de små barna sove innendørs om det er for kaldt.

Skrevet

Jeg tror jeg husker fra ifjor at småbarnsavdelingene der mine går ikke er ute om det blir så kaldt som 10 minus.

Men lillebror på 2 år har også astma, og har slitt med å puste og med smerter i ansiktet nå i ferien, så jeg kommer til å ha han hjemme alle dagene jeg ikke jobber i alle fall hvis de har planer om å være ute når det er kaldere enn 5 minus. De har tross alt bare noen få 2 åringer på hans avdeling og en haug med 1 åringer.

Skrevet

Hos oss er alle fra 2 år og opp ute ca 30 min hvis det er kaldere enn -10. De aller største er ute mellom 40 og 60 min.... Men ved astma kan du vel be om at han ikke bør være så lenge ute.... =)))

Skrevet

En astmatiker bør neppe leke ute i de temperaturene uten Jonas-maske.

Skrevet

I vår barnehage får kun de eldste lov ut når det er for kaldt, og ungene bestemmer selv når de vil inn. Sønnen min har astma og får være ute en liten stund. Men nå risikerer vi ned mot -20 grader og mer og da blir det sikkert bare en liten luftetur....

Skrevet

Elste på 4 år går i friluftsbarnehage så de er ute uansett vær. Minstemann går på vanlig barnehage,men de er ute en tur stort sett vær dag. Men d er meldt ganske kaldt til uka men en liten tur klarer de. jeg har vær ute me de selv i jula,da har d vært alt fra -8 til -16. har gått greit. mine har begge astma. minstemann sier ifra når han vil inn.

Skrevet

Hos oss er de ute hver dag med mindredet er noe helt spessielt. Da snakker vi om full storm eller -25 grader omtrent. Når været er OK er de lenge ute men hvis det er kaldt eller guffent blir det ikke så lenge.

Hvis barna er for syke til å være ute kan de normalt ikke gå i barnehagen, men det er mulig det er spessielle regler for astmatikkere og andre med kroniske sykdomer. Det vet jeg ikkeettersom det ikke gjelder oss.

Snakk mer dem i barnehagen når dere leverer i morgen. Da får dere skikkelige svar.

Skrevet

De er ute, men ikke så lenge. Og når ungene begynner å fryse går de inn. De minste pleier bare å lufte seg en liten stund før de går inn igjen. Tviler på de vil holde 2 åringer ute i timesvis når det er så kaldt. :o)

Skrevet

I "vår" barnehage er kun de store barne ute om det er kaldt, de minste holdes inne. De tar også inn vognene og lar de små barna sove innendørs om det er for kaldt.

Skrevet

Her beror det på alderen hvor lenge de er ute. De aller minste har ikke vært ute i det hele tatt de kaldeste dagene -16 - -18. Det litt større har vært ute en stund.

Men her har de og tatt hensyn til de med astma, de har fått være inne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...