Gå til innhold

Samlivsbrudd.... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har samboeren bestemt seg for at han vil ut av forholdet...

Vi har nesten bestemt at vi deler barna 50/50, men jeg har så fryktelig mange tanker! Barna er bare ett og tre år og jeg ammer jo fortsatt minsten. Nå blir jeg nødt til å slutte med det. Og hvordan skal jeg klare meg uten barna en uke om gangen??? Og hvordan skal jeg klare meg alene med to barn annenhver uke? Jeg vet det ordner seg, det finnes mange alenemødre som har det verre, men jeg synes det er litt vanskelig å gi nok oppmerksomhet til begge to når jeg er alene med dem.

Og hvordan skal jeg klare meg økonomisk? Jeg er arbeidsledig og har ingen utdannelse. Hvordan er det med støtte når man deler 50/50?

Kan jeg søke om bostøtte? Hva med støtte under utdanning så jeg kan forsørge meg selv og barna etterhvert?

Er veldig takknemmelig hvis noen vil hjelpe meg. Jeg skal ringe nav i morgen og be om et møte, men jeg vil gjerne vite litt på forhånd.

Godt nytt år til dere også...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Deler dere 50/50 mister du all mulighet til støtte som du ville fått som enslig forsørger. Å ha en slik løsning med så små barn, spes. ettåringen, er ikke fornuftig.

Studielån og jobb ved siden av studiene, må du nok belage deg på.

Har du hovedomsorgen for ungene, kvalifiserer du med en gang til en mengde stønader som vil gjøre hverdagen din mye enklere.

Håper det ordner seg for deg! Lykke til!

Skrevet

Hvis samboeren din er litt samarbeidsvillig, og ønsker det beste for barna sine, så går han med på at du får hovedomsorgen. Så kan han ha en avtale om samvær, og heller få litt hyppigere besøk i tillegg. Det stemmer som hun sier over her at du mister all støtte dersom dere deler 50/50, og det er faktisk snakk om veldig mye penger. For deg som ikke har jobbe eller utdanning er dette virkelig noe å tenke på.

Lykke til, håper det ordner seg:)

Skrevet

Delt samvær på den måten er for tidlig for den minste, det anbefales tidligst fra 3 år, om jeg har skjønt det rett.

Kanskje snakke om en annen deling eller samvær i hjemmet? Har dere mulighet til å på papiret sette delingen til 60/40 så har du rett på overgangsstønad osv, og dere kan jo allikevel ha en 50% deling uten å flytte på barna. Men det fordrer jo at den foreldren som ikke er sammen med barna har et sted å bo, og igjen fordrer dette et meget godt samarbeid.

Skrevet

Takk skal dere ha. Ja, vi må nok dele litt annerledes da ja:( Hmmm...

Hvordan skal man få til delingen med den minste da? Det blir jo dumt å splitte barna for mye også. Nå er jeg litt i villrede..

Vi kommer til å samarbeide bra tror jeg. Det virker sånn. Vi er ikke uvenner heldigvis.

Skrevet

Den yngste av barna bør faktisk mye bestemme samværet for de eldste. For nettopp å ikke splitte søsken mer enn nødvendig. At der kan være litt ekstra samvær for eldste, er nok greit.

Men stønadsmessig er det yngste barnet som er avgjørende. Ikke alle barna samlet, selv om noen stønader er knyttet direkte til det enkelte barnet(som stønad til barnepass).

Skrevet

jeg ville ha hatt 1 åringen hjemme for det meste hos meg selv pga amming osv. selvfølgelig noe samvær. 3 åringen kan ha mere samvær ettersom den er noe større.

har du hovedomsorgen for barnet har du også rett på bidrag samt barnetrygda. du får kanskje kontantstøtte nå når barnet ditt er 1 år?

du har rett ¨på omsorgspenger tror jeg det heter når man ikke har inntekt og når du fyller visse vilkår som eks at du har ungen mest osv .

er ikke helt inni reglene men....

Skrevet

Du burde absolutt ikke ha 50/50 samvær når du står uten jobb. Skal du ha krav på overgangsstønad osv så må du ha hovedomsorgen. F.eks at far har samvær en dag i uka og annen hver helg.

Skrevet

meg anonym 14:37

kanskje noe av dette kan hjelpe deg :)

http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far

http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far/Overgangsst%C3%B8nad

http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far/St%C3%B8nad+til+barnetilsyn

http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far/Utdanningsst%C3%B8nad

http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far/Tilskudd+til+flytting

Skrevet

masse masse lykke til!!!

dele samvær på en noe mer fornuftig måte...ettersom begge to er ganske små, og trenger mammaen sin....

Prøv å få hovedomsorgen... barnas far kan jo komme flittig på besøk dersom han savner de.... =) det gjorde vi her i heimen..nå ble jeg alene når jeg fødte mitt andre barn..eldstemann var bare 2 da... og for meg var det uaktuelt å dele samvær slik at det gikk utover barna og ammingen osv....uansett pappaen kom på besøk noen ganger i uka så kunne jeg besøke en venninne så lenge.... (en time av gangen..ca for minsten var dette lenge nok syns vi) ikke gikk det utover stønader heller. lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...