Ranveig Risengrynsgraut Skrevet 3. januar 2010 #1 Skrevet 3. januar 2010 Prøvar meg her og, i håp om at det er nokon med erfaringar om dette Augelappen har blitt tortur. I alle fall føles det sånn av og til... Nokon som har tips til korleis vi kan klare dei siste par vekene før neste kontroll? Guten er drøyt 4 år og har brukt lapp 7 timar for dagen, 5 dagar i veka sidan september. Etter litt innkjøring gjekk det ganske greitt ganske lenge, men no er det hyl og skrik og tvang (for når det ikkje går på andre måtar MÅ ein jo tvinge, ein vil jo ikkje at barnet skal miste synet!) og det sliter både på foreldre og barn. Vi har prøvd med både lappeplakat (kjøpt der vi bestiller lappar), men det er ikkje spennande nok, og vi har prøvd med meir kortsiktige premiar (no var du flink til å få på lappen, då kan du få sjå litt tv før vi går til bhg). Vi har satt han i trappa (utan leiker) til han går med på å få på lappen. Men det går ikkje lenger. Guten HATAR lappen og kan sette seg frivillig i trappa og sitte der i timesvis viss det betyr at han "slepper unna". Når lappen skal på skriker han og trykker hendene mot fjeset så vi ikkje skal kome til (redd brillene skal bli ødelagt i same slengen), holder vi han fast sparkar han og vrir seg. Etter ei stund roar han seg og går med lappen. Men begynner å skrike og bære seg fleire gongar i løpet av dagen, seier det klør, at det er rusk under lappen, at han MÅ ta den av osv. Han er blitt meir grinete og trassig (også når han ikkje har lapp på) enn nokon gong, og eg er redd det er dette som har skulda og at opplegget regelrett kan bli traumatisk for han, om ikkje skaden er skjedd allerede. Eg håpar så inderleg augelegen skal fortelle at problemet er ordna og at han er ferdig med lapp, eller at han i det minste kan få redusert tid. 7 timar for dagen er veldig lenge. Har lest at 2 t som regel gir like god effekt som 6 t, så kvifor skal det vere nødvendig med 7? Han har svært nedsett syn på det eine auget, og lappen er for å trene det opp igjen. Det må ha blitt noko bedre, for til å begynne med såg han ingen ting når han hadde lapp på det gode auget, men no kan han leike ute, bygge duplo osv. Hjelp! Over kor lang tid måtte ditt barn bruke lapp? Kor ofte/kor lenge om gangen? Blei det BRA, eller måtte det operasjon til uansett?
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2010 #2 Skrevet 3. januar 2010 Det første som slår meg er at det er 5 dager i uka. Er det ikke bedre å kjøre samme rutine hver dag? Da vår jente brukte lapp var dette en daglig rutine og så lenge hun ikke visst om noe annet, så gikk det faktisk greit. Og dersom de sju timene kan fordeles på et par ekstra dager, så blir det jo ikke sååå ille. Jenta vår hadde såkalt snorkeøye, og lappen var virkelig effektivt. Etter 1 års tid hadde hun tilnærmet like bra syn som på det andre øyet. Husker ikke helt hvor mange timer daglig det var, men lappen ble brukt hver dag ihvertfall.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2010 #3 Skrevet 3. januar 2010 Tror forresten lappen ble brukt to timer om formiddagen..
Ranveig Risengrynsgraut Skrevet 3. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 3. januar 2010 Njo, det hadde gjerne fungert viss vi hadde gjort det frå begynnelsen av. Men augelegen poengterte at det var viktig å få pause av og til. Om det var på grunn av auget eller guten veit eg ikkje.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2010 #5 Skrevet 3. januar 2010 Vi kjøpte sånne kjedelige, brune lapper og lot ungen tegne på de. Det funket for oss. Da hadde han jo laget de selv og var stolt av de:-) 4 1/2 år forresten, så omtrent samme alder.
Ranveig Risengrynsgraut Skrevet 3. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 3. januar 2010 Guten vår er allergisk mot plastertape og av dei brune lappane får han sår... Brukar lappar som han sjølv synest er tøffe, med sjørøver-/kamuflasje-/sebra-/romskipmotiv osv (www.reseptfri.com).
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2010 #7 Skrevet 3. januar 2010 Hva med å la ungen gjøre dette selv? Si "nå må lappen på, men det klarer vel du selv?" Eller kanskje spørre hvordan han vil gjøre det. HAn har vel egen mening i den alderen vil jeg tro:-) Ta på lapper alle sammen og lek sjørøvere:-)
Ranveig Risengrynsgraut Skrevet 3. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 3. januar 2010 Gode råd, men alt er prøvd. No er vi på det punktet at lappen ikkje kan nevnast ein gong før han begynner å skrike. Skal igjen prøve å la han ta den på sjølv. Han har alltid blitt rasande om nokon av oss andre har tatt på lapp. Takk.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2010 #9 Skrevet 3. januar 2010 Spørr legen om dette med hvorfor ikke han skal ha på hver dag hele uken. Aldrig opplevd det før, og mener at for barnet sin del må det være bedre med fast rutine. Spør også om dette med 2 timer mot 7. Vår lege poengterte at nyere forskning påviste at det ga samme resultat, men ulike "sykdomer" trenger jo ulik behandling så det er nok best å snakke med legen om dette. Mine tips: Lappen er ikke noe barnet kan velge vekk. Men han kan få valget mellom nå, eller en liten stund. Og da er det han/hun som bestemmer tidspunktet. Ha premie for hver gang, og en ringklokke som barnet kan følge med på. Tv, lesestund osv er gode aktiviteter for øye når man bruker lapp, og kanskje også artige aktiviteter for en 4åring.
Ranveig Risengrynsgraut Skrevet 3. januar 2010 Forfatter #10 Skrevet 3. januar 2010 Takk for tips, skal heilt klart ta desse tingene opp med legen (men mindre alt plutseleg har retta seg og vi er ferdige med lapp). Han har ingen sjukdom så vidt vi veit, det er berre det at det eine auget (som har litt meir +) har blitt undertrykt, truleg det meste av livet. Har praktisert "no eller om ei lita stund", men har ikkje prøvd nedtelling med klokke, kanskje det kan hjelpe. Det er jo fint at aktiviteter som det vanlegvis er restriksjonar på er kjempebra trening, så det kan brukast som premie (film, tv-spel osv) )
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2010 #11 Skrevet 3. januar 2010 Grunnen til at barn må bruke lapp er at de er vant til å bare bruke det ene øyet og da lærer aldri det andre øyet seg å se bra. Hvor lenge, hvor mange dager i uka osv varierer veldig fra barn til barn og hvordan øyelege vurderer det vet jeg ikke. Det jeg vet er at hvis de bruker det for mye, så kan i verste fall det "friske" øyet begynne å se dårligere, så det kan hende øyelegen har vurdert det sånn at han bør ha lappen på mange timer av gangen når han har det på og at han bør ha to dager i uka fri for at det ikke skal bli for mye. Ettersom han ser så mye bedre på det øyet nå enn han har gjort før, så tipper jeg at han hvertfall kan bruke lappen mindre nå fremover. Det er ingen operasjon de kan ha for å bruke det dårlige øyet mer, men hvis de skjeler, så er det noen som opereres for det sånn at det blir lettere å bruke begge øynene. Han bruker sikkert lapp i barnehagen, kan det være noen har sagt noe om lappen der og at det er derfor han plutselig nekter å bruke den? Jeg ville hørt i barnehagen om det og vurdert om det evt er noe som bør snakkes om i barnehagen for at det skal bli lettere å bruke den der.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2010 #12 Skrevet 3. januar 2010 Dette høres jo ut som et såkalt snorkeøye. datteren vår var tilnærmet blind på dette øyet, men lapp to timer om dagen fungerte som bare det. De anbefaler forresten å gjøre det fra morgenen av, gjerne mens barna gjør stillesittende aktiviteter.
Ranveig Risengrynsgraut Skrevet 3. januar 2010 Forfatter #13 Skrevet 3. januar 2010 Guten har skjelt, det var derfor det dårlege synet blei oppdaga. Skjelinga gjekk så å seie heilt tilbake i løpet av dei par første månadene med briller (+6,5 og +7,25). Vi fekk valget mellom 7 timar 5 dagar i veka eller 6 timar 6 dagar i veka, men som legen sa så var det viktig med pause innimellom (for at det gode auget ikkje skal bli undertrykt??). Så langt har guten berre gått i barnehage to dagar i veka (og open bhg to dagar, så der er det jo meg som har ansvaret), og lappebruken har som regel gått greitt der. Han pleier å få velge om vi skal ta på lappen heime eller om **** i bhg skal ta den på. Bhg har sagt at vi berre må overlate "problemet" til dei, og at dei tydelegvis har det lettare enn oss på det området. Det blir tre dagar/veke i bhg no frå nyttår, og forhåpentlegvis fortsetter den gode "barnehagelappetrenden". Skal sjekke om det har vore noko "tull" med lappen der, men det er legne sidan han har vore der, pga jul og vannkopper og dei verkelege problemene har begynt i mellomtida.
Northernlights Skrevet 3. januar 2010 #14 Skrevet 3. januar 2010 Du har ikke profil, så jeg får ikke sendt deg PM..kan du sende meg melding? Har et forslag. Har en gutt som har brukt lapp i over 2 år, og jeg har et godt forslag som jeg gjerne deler med deg.
solita 06 Skrevet 3. januar 2010 #15 Skrevet 3. januar 2010 Jeg har og en gutt som misliker lappebruk sterkt, kan jeg og få et forslag? Han er 3 år og gråter ofte fordi han ikke vil ha på lappen. Han blir så sliten og tverr... Bare 2 t pr dag, men likevel... Ikke for å være frekk altså. Svarte Ranveig på skravle forøvrig.
Ranveig R Skrevet 4. januar 2010 #16 Skrevet 4. januar 2010 Kanskje på tide å finne igjen ikkjejuleprofilen min ) Då skal det gå greitt å sende melding )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå