Gå til innhold

Aiva - og evt. andre som har sendt søknad om IVF/ICSI til Riksen

Anbefalte innlegg

Her hadde det skjedd mye! Supert at du har fått svar, Skaubinna! Da nærmer det seg nok for oss andre også ;-)

I likhet med deg, Skaubinna, så har ikke jeg heller vært gravid en eneste gang... Det er etter ca 2 års prøving.. Vi startet også hos fastlege, i september tror jeg? Fikk henvisning til gynekolog, og deretter sædprøve på riksen. Var hos gyn en gang til, for å få skrevet søknaden til IVF. Ellers har vi ikke gjort noe annet enn å ta blodprøver. I vårt tilfelle, når det faktisk var noe feil med svømmerne, tror jeg ikke de gjør så mye mer med meg, siden alt ser fint ut her. Men vet ikke hva sannsynligheten er for at de sjekker mer på deg, Skaubinna, siden de ikke finner noe galt hos noen av dere.

Bra at de fant ut av endometriosen din *smiley*! Før vi begynte å prøve ante jeg ikke at det var noe som het det, en gang.. Får jeg spørre om de smertene du hadde i underlivet var bare på ene siden, eller var det på begge sider, eller mer diffust? Stikker av og til litt i ene siden her, men alt var jo normalt hos gyn, så er sikkert ingenting.

Aiva, har dere fått noe svar på de siste prøvene enda? Har inntrykk av at gynekologene sier at det er positivt når man faktisk har klart å bli gravide selv, så sånn sett bør det jo være positivt at dere har klart det 2 ganger. Selv om det sikkert ikke føles som så veldig positivt når man har mistet hver gang.. Men ut fra det jeg har hørt tror jeg ikke det trenger å være noe annet galt! Første gangen var dere jo kommet ganske langt, men andre gangen hadde du kanskje ikke merket det engang om du ikke hadde testet..? Eller..? Og da går det sikkert under den type spontanabort som visstnok er veldig, veldig vanlig, men som de fleste ikke engang vet har vært en graviditet. Om man ikke er veldig oppmerksom på slike ting da, sånn som vi slitere er.. ;-)

Drømimagen: Som Aiva sier ser det ut som det mangler litt, men siden dere har fått svar fra Riksen om at søknaden er mottatt, vil dere sannsynligvis få brev om hvilke prøver som mangler, og hvordan dere skal få tatt de. Men det går helt sikkert an å ringe og spørre hvis du vil være helt sikker! For hvis du f.eks.må til gynekolog kan du jo spare litt tid på å bestille time så snart som mulig.. Har også hørt om de som har ringt laboratoriet på Riksen for å få svar og forklaring på sædprøver, så det bør også være mulig. 3,5 år med prøving høres veldig lenge ut!! Men nå er dere i allefall kommet litt videre :-)

Dette ble visst utrolig langt! Men hadde jo litt å ta igjen ;-)

Fortsetter under...

Blåmeis -78:

Hadde smerter på høyre side men det viste seg at cysten var på høyre.He, he.

Har hatt cyste før og smerten har som regel vært dump og verkende.Men det er sikkert individuelt!

Endometriose sees ikke på ul som regel.Bare hvis det er på eggstokker eller masse av det.Ikke alltid da heller.

Så en lapraskopi er nødvendig for å sjekke om man har det eller ei.

Og fpr å kontstantert det så tar de litt av vevet de finner og sender til biopsi.

Hei jenter! Vi er ferdig utredet og fikk svar fra riksen om mottatt søknad 9.desember. Ser at det er noen her som fikk det brevet 12. desember og allerede har fått innkalling, så da håper jeg virkelig at vår innkalling kommer snart også.

Vi er uforklarlig barnløs og alle tester er fine. Har en jente på 2 1/2 som vi fikk uten hjelp, men etter flere års prøving.

Blir spennende å følge alle fremover. Måtte 2010 bli et fruktbart år!

blåmeis-78:

Har ikke fått svar på siste prøven. Følger med på skjermen hele dagen..

Har jo ikke mange eller lange erfaringer med graviditeter, men jeg er nok typen som merker det veldig raskt når jeg blir gravid. Er helt sikker på at jeg ikke har vært gravid annet enn de 2 gangene, selv om syklusene av og til har tatt seg en sving på 5-6 dager ekstra.. Denne gangen var også syklusen litt lenger, men følte absolutt ikke at noe var på gang.

Nå er jeg klar for laparoskopi! Nærmer seg, og jeg gruer meg nok litt. Det er ikke til å komme fra.

Smiley? Var det du som hadde gjort det fra før? Vil du dele erfaring?

:-)

Jeg tok en lapraskopi for noen år siden. Gikk veldig bra. Full narkose og ikke særlige smerter etterpå. Tror faktisk ikke jeg tok noe smertestillende, men nå husker jeg ikke helt. Var sykemeld operasjonsdagen og dagen etter (så var det helg). Mandag var jeg i tipp topp form og tilbake på jobb. Ikke noe å grue seg til, det er bare et steg i riktig retning:-)

Annonse

Aiva:Jeg tok hadde lap i November.Det er et greit inngrep.

Jeg kom på morgenen , fikk skjorte og seng.Fikk en haug av tabletter jeg skulle svelge med et lite glass vann(fikk ikke mer vann pga faste),

Da det var gjort var det bare å vente.

Etterhvert kom de å trillet meg inn , fikk smertestillende og beroligende gjennom en nål i hånda.Så fikk jeg oksygenmasken over munnen og vips så var jeg borte.Var nervøs selv om jeg hadde gjort det før.Men det er helt naturlig.

Jeg spurte også om å få kvalmestillende pga av at jeg blir så utrolig kvalm av narkose.

Da jeg våknet var jeg groggy og kvalm!!Selv om jeg hadde fått kvalmestillende.Ikke alle blir det altså;)

Man er redusert resten av operasjonsdagen.

Jeg hadde ikke noe særlig smerter etterpå , litt i skuldrene noen dager etter.Tok smertestillende bare på operasjonsdagen .Jeg trengte ikke mer enn det.

Jeg var sykemeldt 1 uke.De fjerna jo cyste og endovev så det blir nok litt mer omfattende enn hvis man ikke trenger å fikse på noe.I

tilegg har jeg fysisk jobb ,så da er det greit at ting får gro litt.

Hadde jeg hatt stillesittende jobb hadde jeg nok ikke vært borte hele uka.

Har du dato for lap?

LyKKeLiG29 :Koselig at du slenger deg på denne tråden.Godt å dele erfaringer :)

Dere får nok brev også snart da tenker jeg .:)

Jeg har en gutt på 2 år og 4 mnd som vi lagde på egenhånd.Tok 4pp.

Nå skjer det ingenting:(

Håper ivf kan hjelpe oss , vil så gjerne ha søsken til han.

*Smiley*: Da har vi jo ca like gamle barn! Morsomt at vi er flere som starter prosessen nå. Blir greit å følge hverandre fremover.

Vi har vært prøvere siden jeg fikk mens tilbake etter fødselen. Har så lyst på søsken til mini. Rart hvordan kroppen har full kontroll når det kommer til babylaging! Men, jeg håper og tror ivf kan hjelpe oss alle nå da.

Takk for svar *smiley* :-) Satser på det ikke er det som er grunnen til at det stikker litt innimellom....

Supert at du også har fått brev da, LyKKeLiG29! Nå begynner jeg å føle på kroppen at det nærmer seg her. Kribler litt i magen! :-)

Gratulerer til de som har fått brev! Da er dere virkelig godt igang :-)

Jeg skulle opprinnelig til lap i morgen, men de (2 av gyn.legene diskuterte saken min) syns ikke jeg skulle det likevel, siden jeg har vært gravid to ganger..

Svaret på sædanalysen har ikke dukket opp ennå, men så fort det gjør, så skal jeg melde fra til riksen (det sto det at vi skulle i det brevet vi fikk om at prøve nr 2 skulle leveres..) Håper ting går raskt etter det. Er en mager trøst at jeg har blitt gravid 2 hele ganger fra mai 08 til dags dato.. så lenge det har gått dårlig begge gangene.. Beklager syting.. :-p

Prøvesvaret har ennå ikke kommet, men er 2 uker på tirsdag, siden prøven ble levert, så da kan jeg kontakte dem rett over helgen. Blir spennende å se hvor lang tid det går etter det.

Ellers noe nytt med noen?

Annonse

Håper dere får svar snart på den prøvrn da Aiva!Er dere spente?

Ang lap så har jeg vært gravid 3 ganger(mistet 2 ganger) men likevel fant de jo endo(noe galt)på lapraskopien...

Hadde kansje vært greit for deg å bli sjekket Aiva .Men det er jo en operasjon ,så det er jo en påkjenning.Greit å unngå hvis man kan

Det prøvesvaret må jo bare komme rett over helgen..

Og ang lap, så skulle jeg gjerne hatt den egentlig. Syns kanskje jeg har litt i overkant mye "ugg" i magen i form av stikking og murring. Ikke bare ved eggløsning og mens liksom.. Skal det være sånn hele tiden da? Jaja.. IVF/ICSI er vi jo søkt til uansett. Er glad vi er inne i de rullene :-)

Aiva:Jeg aner egentlig ikke åssen det skal være jeg .He, heTror det er forskjellig fra kvinne til kvinne.Uten at det behøver å være noe.Jeg har ikke så mye murringer og stikkninger

Men hvis mannen din har dårlige svømmere så må dere ha ivf uansett.

Kansje du får lap senere hvis ivf ikke funker de første gangene.

Men vi satser jo på at dere får full klaff på første forsøk!!!:)

Syns det er slitsomt å vente jeg , alt tar så tid i det offentlige:(

Åå.. var dagen her alt? Lykke til Skaubinna! Vi håper å høre om forsamtalen ja! Mest mulig info..

Svømmerne svømmer bra, men er litt annet smårusk.. Det ble sagt at AIH kunne være et alternativ. Jaja.. det finner vi jo ut når vi kommer til RH en dag.

Var kanskje bittelitt uklar.. Det var fra forrige prøven (de har normal bevegelighet, normalt antall/mengde, haler, nakker osv.. Sammenklumping og antistoffer er visst problemet, hva nå enn det betyr, og masse hodefeil, men det er visst ikke så viktig).

Prøvesvar fra denne gangen er ennå ikke klart (snakket med ivf-seksjonen i dag). Så da blir det å fortsatt vente..

Heia jenter:-)

Jepp, jeg var der i går, med mensen og det hele.....

Gikk greit og veldig raskt i grunn. Kom med alle skjemaene jeg hadde fylt ut. Snakket litt løst og ledig om sykluser og forhistorie. Og så sa legen, en dame, at vi skulle ta en sjekk. Ble positivt overrasket over at hun var såpass hyggelig og forsiktig. Hadde forberedt meg på litt sånn løpebåndfølelse og en litt "røff" undersøkelse.

Jeg tok enda et sett med blodprøver, fikk beskjed om at jeg skal ha sånn kikkhullsoperasjon...lap(?) hvor de skal kikke grundig. De tar da og sjekker det meste og jeg slipper da unna sånn røntging av eggstokkene. For da gjør de alt samtidig, mens jeg er i narkose. Egentlig glad for det kjenner jeg. Har vært veldig nervøs for alle disse undersøkelsene.

Jeg fikk beskjed om at så fort de hadde fått svar på blodprøvene (4-10 dager) skulle jeg søke om denne lap'operasjonen, der er det ca 2 ukers ventekø. Altså kunne jeg forvente dette til midten av februar - så står jeg i reell kø fikk jeg beskjed om.

Legen sa også at mens jeg venter i kø så skal de forsøke å inseminere meg også.

Jeg hadde time 0930 og satt i bilen igjen 1020. Da hadde jeg også tatt blodprøve. Så det var fort gjort.....for fort?

Venter nå bare på papirene på operasjonsdag.

Rart og spennende og godt og skummelt og være ordentlig i gang. Var rart å være på venterommet der. Intim stemning på en litt ubehagelig måte. Alle titter på hverandre og er der av samme årsaker....

Noen av dere andre som har fått brev? Noe nytt???

Tusen takk for informativt innlegg! Det høres deilig ut å være ferdig med det første møtet med riksen. Gleder meg til å komme dit, få sett meg litt rundt, få litt mer håndfast informasjon og en plan videre. Ofte er ikke ting så skummelt i virkeligheten som når man sitter og funderer på det i forkant..! :-) Var mannen din med også?

Med "sjekk", mener du at legen tok en gu "på sparket"? Bare greit å være litt forberedt på hva som venter oss første gang.

Har ikke fått noe brev enda, men regner med det kommer i løpet av et par uker nå.

Lurte litt på det med gu jeg også.. Det tar jo "full pakke" ved utredningen i forkant.. Hva sjekker de for når man kommer på RH da?

Prøvesvaret vårt har endelig kommet. Noen av tingene som ikke var bra på forrige prøve, ser ut til å være markert som normale nå, men fortsatt noe "rusk" ser vi, når vi sammenligner. De kan vel ikke finne på å avvise oss da? Når prøvesvaret er bedre? Vi har jo slitt lenge uansett..

Ser nederst på prøvesvaret at det står noe om "se bakside". Utrolig irriterende at jeg ikke så før jeg kom hjem, for da får jeg ikke vite hva som står der før på mandag..Fikk bare med meg forsiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...