blåmeis:) Skrevet 2. januar 2010 #1 Skrevet 2. januar 2010 Hei, Aiva! Ser at dere har sendt søknad til Riksen, har dere fått innkalling enda? Er det noen andre som vet hvor lang tid det pleier å få fra man får beskjed om at søknaden er mottatt og til man får neste brev? Ble sendt inn søknad for oss rett før jul, og fikk beskjed om mottatt søknad kort tid etter, så nå er det bare å vente... ;-)
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 3. januar 2010 #2 Skrevet 3. januar 2010 Hei :-) Vi fikk også veldig raskt svar på at søknad var mottatt, men vi har egentlig "jukset" litt i rekkefølgen, så søknaden ble sendt litt før utredningen er ferdig. Mannen her skal levere sædprøve nr 2 i begynnelsen av uka som kommer. Den første prøven viste ikke noe særlig bra resultat, så det er meget sannsynlig at vi trenger hjelp videre, selv om jeg har blitt gravid 2 ganger.. (til uke 9 første gang, og bare til korte uke 5 andre gang..) Forrige gang jeg sto oppført til laparoskopi, så fikk jeg positiv test bare en liten uke før jeg skulle inn.. Så da ble den jo strøket. Er satt opp med ny dato, men vet ikke om kroppen er helt i rute igjen. Er ikke egentlig sikkert jeg trenger denne undersøkelsen, men jeg har ikke noe lyst til å kaste bort tid med å ikke gjøre det, i tilfelle riksen bestemmer seg for at jeg skal gjøre det om noen måneder når vi liksom er inne i systemet der.. Det blir så bortkastet tid.. Jeg skal i hvert fall kjapt sende de siste prøvesvar/resultater til RH når de kommer! Er virkelig utålmodig nå altså! Det blir en spennende vår for oss her inne da!! :-)
blåmeis:) Skrevet 4. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 4. januar 2010 Skjønner godt at du ikke vil kaste bort noe tid ;-) Søknaden vår ble også sendt inn før vi hadde tatt de siste blodprøvene. Har inntrykk av at det er ganske vanlig..? Men utredningen ellers var vi ferdige med, da.. Og de siste blodprøvene ble tatt bare noen dager seinere, så alt skal være inne i systemet nå :-) Lykke til med alle prøver og undersøkelser. Det blir en kjempespennende vår, ja!
*Smiley* Skrevet 5. januar 2010 #4 Skrevet 5. januar 2010 Heisann. Vi sendte inn søknad i Desember og fikk raskt svar om at den var motatt .Nå går vi også å venter på å bli godkjent! Lurer på hvor lang tid det tar??Dette blir spennende. Koselig om dere oppdaterer hvordan det går. Hva har de funnet ut i utredningen hos dere da jenter?
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 5. januar 2010 #5 Skrevet 5. januar 2010 Hei Blåmeis-78 og Smiley :-) Vi er ikke helt ferdig utredet vi da. Mine hormonprøver og vanlige gyn.undersøkelser er helt normale. Mannen sin sædprøve var ikke noe særlig bra: antistoffer, sammenklumping, 100% hodefeil, 0 % ideelle spermier.. Eller hvordan det nå var. Ikke umulig sies det (hvilket må være riktig da jeg har blitt gravid 2 ganger...), men ikke veldig lett å få til heller, så vidt jeg forstår. Han har fått levert prøve nr 2 også nå, så vi venter spent på resultatet (bare for sikkerhets skyld, så har han tatt omega 3 og sink de siste 3 mnd i tilfelle det hjelper..) Min laparoskopi skal egentlig være om en uke, men kan hende jeg må flytte den litt da systemet mitt ikke virker å være helt i rute. Krysser fingrene for at det skal komme i gang nå. Kjedelig å gå å grue seg på litt ubestemt tid. Så fort svar på sædprøve nr2 og operasjonsbeskrivelsen foreligger, så sendes det til Rh. Da håper jeg det ikke går lang tid før vi hører noe. Vi er i hvert fall helt klare!! Ingen av oss har barn fra før, og er begge født i 78. Dere da?? :-)
*Smiley* Skrevet 5. januar 2010 #6 Skrevet 5. januar 2010 Hei igjen;) Vi er ferdig utredet med lap og det hele. Sædprøven til mannen var ok. De fant ut at jeg har endometriose,.Da jeg hadde lap fant de også ut at egglederne mine hadde 90 graders knekk begge to.Antageligvis etter en cyste operasjon med infeksjon for noen år siden Disse sammenvoksningene fikk de fjernet så egglederne skal være riktige anatomisk nå. Jeg har et barn fra før.Brukte kun 4 pp.Har også vært gravid for en del år siden , ble det da jeg gikk på p-piller.Mistet da i uke 10.Da vi skulle prøve på nr 2 ble jeg gravid i 1 pp men mistet. Dette er nå 16 mnd siden og vi har ikke klart å bli gravide siden. Plutselig sa det stopp!Så nå bærer det til ivf. Jeg er født i 79 og mannen i 73.
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 6. januar 2010 #7 Skrevet 6. januar 2010 Så bra at de fikk ordnet egglederne da! Merker du noe til endometriosen da? Eller var det helt tilfeldig funn? Jeg har ingen plager, aldri hatt infeksjoner eller noe, og alt ser jo normalt ut ved ultralyder og hormonprøver, så jeg ser for meg at alt er i orden.. men det gjenstår å se. :-)
blåmeis:) Skrevet 6. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 6. januar 2010 Da er vi omtrent like gamle alle sammen :-) Vi har ikke barn fra før. Grunnen til at vi sliter er dårlige svømmere. Alt ser ut til å være i orden med meg. Men gjenstår å se, ja ;-)
Skaubinna Skrevet 7. januar 2010 #9 Skrevet 7. januar 2010 Hei! Vi også har sendt søknad til Riksen før jul og venter på svar. Er veldig spent og utålmodig.. Vi har tatt en del blodprøver og mannen min har sjekket kvaliteten på svømmerene. De svømte visst som de skulle. De sjekkene jeg har hatt til nå, har heller ikke vist noe uregelmessigheter. Så må vel flere tester og undersøkelser til......gruer meg til det som kommer, men håper jo på at resultatet blir baby:-) Vi har ingen barn fra før noen av oss. Lykke til til dere andre også!! Blir spennende å se når vi får svar da, for det er riksen på oss alle?
*Smiley* Skrevet 7. januar 2010 #10 Skrevet 7. januar 2010 Ja , vi har søkt på riksen ja.Håper det kommer svar på søknaden snart , er spent på hvor lang tid det vil ta! Ålreit at det er flere av oss som skal på riksen da, så kan vi kansje følge hverandre på veien;) Aiva:Ang endometriosen så har jeg ikke hatt noen symptomer i det hele tatt , så jeg er glad jeg tok lap eller så hadde jeg ikke fått konstantert det.Gyn fant en cyste på eggstokken som hun mistenkte kunne være endo.Da sendte hun meg til lap.
blåmeis:) Skrevet 7. januar 2010 Forfatter #11 Skrevet 7. januar 2010 Så morsomt at vi er en "gjeng" som er omtrent på samme sted i løypa, både når det gjelder alder og søknad til Riksen i desember. Koselig om vi kan holde liv i denne "tråden" og følge hverandre litt, ja! Greit å ikke føle seg helt aleine når man er nybegynnere i det systemet her ;-) Jeg kikka spent oppi postkassa da jeg kom hjem fra jobb i dag (som jeg gjør hver dag..). Venta jo ikke eeegentlig å finne noe der enda, så skuffelsen var ikke så veldig stor, men like spennende hver dag! Synes jeg har hørt om noen som fikk svar etter ca 3 uker?? Kan være jeg husker feil, men uansett nærmer det seg jo for hver dag! :-D
*Smiley* Skrevet 7. januar 2010 #12 Skrevet 7. januar 2010 Samme her kikker i postkassa hver dag og håper på brev fra riksen!He, he. Det kommer vel med tiden men jeg skulle ønske det var NÅ!! Koselig å følge hverandre , så det må vi prøve på.
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 7. januar 2010 #13 Skrevet 7. januar 2010 Jeg har ikke tittet spent i postkassa. Bare skulle tømme den for masse reklame som vanlig, og skimtet Rh-logoen på en konvolutt.. Var ikke så spennende altså, var en påminnelse om at mannen måtte levere en sædprøve til. Litt imponert over at de sender ut sånne påminnelser. Trodde liksom de bare ventet på å få alt tilsendt, og først "reagerte" når de siste tingene var på plass. Mannen her var riktignok inne og levere prøve på tirsdag, så da er det jo i orden. Helt enig med dere om å fortsette denne tråden! Fint å ha noen å dele gleder (og sorger?) med fremover. :-)
Skaubinna Skrevet 8. januar 2010 #14 Skrevet 8. januar 2010 Ja det blir spennende å følge hverandre fremover:-) Jeg husker til og med datoen da vi fikk dette "vi-har-mottatt-din-søknad-brevet" fra riksen. Det var 12. des...hehe Og ja, det sto på mitt brev at det var 2-3 ukers ventetid før vi fikk svar igjen. Jeg tenker på det nå om dagen i alle fall.....innen januar tenker jeg, da må jeg vel ha hørt noe......???? Noen av dere andre som ikke har vært gravid en eneste gang under denne prøveperioden? Jeg har nemlig ikke vært gravid en eneste gang, og det bekymrer meg også litt......
Skaubinna Skrevet 8. januar 2010 #15 Skrevet 8. januar 2010 Forresten....hvordan har deres løype vært fra første gang dere tok kontakt med helsevesen? Vi startet hos fastlegen og fikk derfra henvisning til gynekolog samt første blodprøve for å sikre at jeg hadde EL. Samtidig fikk mannen min henvisning til riksen for å sjekke svømmerne. Innen timen hos gyn, hadde jeg bevist el, hans svømmere var normale. Nye blodprøver av oss begge. Timen hos gyn viste ingenting galt. Alt så fint ut sa han mens han skulle vise meg eggleder, folikkel osv....må ærlig innrømme at jeg blir litt jaha og javisst når jeg ligger på rygg med en mann mlm beina jeg altså....så det jeg fikk med meg, var at alt så fint ut. Deretter skrev vi og gyn denne søknaden til riksen. Mottok altså brevet i des og venter nå på svar. Det er det jeg har gjort. Føler det har blitt gjort lite med meg i forhold til dere andre...? Ingen pergokurer eller liknende på meg (vet egentlig ikke hva pergo er men..) Så få høre deres vei - fra første konsultasjon?
*Smiley* Skrevet 8. januar 2010 #16 Skrevet 8. januar 2010 Vi forsøket et år å bli gravide. Jeg tok kontakt med privat gynekolog , hadde time i august.Vi snakket en del og mannen fikk henvisning til sædprøve (som han tok på riksen). Jeg tok ikke innvendig ul pga av at jeg hadde vært der et halvt år før, så hun mente jeg ikke trengte det. Fikk beskjed om at jeg skulle ta en cc-test( altså 3 blodprøver igjennom syklusen med pergo).Alt var bra på den testen , hadde eggløsning og normale hormonverdier. Mannens sædprøve kom tilbake normal , alt så normalt ut med meg også. Jeg kunne få en ny time å gå videre med utredning eller prøve i 6 mnd til. Jeg valgte å ta den timen .Jeg hadde hatt en del smerter i underlivet den siste mnd så jeg spurte om å få innvendig ul.Der viste det seg at jeg hadde en cyste, som hun mistenkte var endo. Hadde jeg fått ul på første timen hos henne hadde det blitt oppdaget med en gang Men jeg er glad vi ikke valgte å prøve selv 6 mnd til!! Uansett tok ikke ting lang tid. Hun henviste meg til lap for å fjerne cysten og sjekke eggledere. Hadde da som sagt første time i August og ferdig utredet med lap i November. Sendte inn søknad til riksen i Desember , så dette har gått fort. Grunnen til at vi ikke prøver pergo mer først er for at gyn er redd for at det skal stimulere endometriose vekst. Ble litt langt innlegg dette .He,he
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 8. januar 2010 #17 Skrevet 8. januar 2010 Deler av vår historie står jo litt lenger opp på siden, men her kommer det.. Kastet p-pillene i mai 08 og startet da prøvingen. Ganske utålmodige etter hvert.. trodde ikke det skulle ta så lang tid (aner ikke hvorfor), og ble superhappy da jeg endelig fikk positiv test i begynnelsen av feb 09. Da jeg var omtrent 9 uker, så våknet jeg på natta av litt rar/uvant magevondt og lurte litt på hva det kunne være. Fortsatte litt til og fra utover formiddagen, og etter å ha grublet på om jeg skulle spørre noen, så gjorde jeg til slutt det. Tok elle-melle mellom legene som var på jobb (jobber tilfeldigvis på sykehus..) og spurte om det var noe som var lurt å sjekke. Legen syns det kunne være greit, og selv om jeg tenkte at det kanskje var en begynnnede spontanabort eller noe, så ble jeg svært overrasket over funnet blighted ovum.. Det var jo bare ikke noe foster der lenger. Følte meg sinnsykt snytt. Kanskje spesielt fordi jeg følte meg supergravid. HCG var på 35.000, så kroppen trodde jo jeg var gravid.. Fikk ikke helt løst problemet med medikamenter, så da ble det utskrapning på meg. Et par måneder senere følte jeg fortsatt at kroppen var i ulage, så jeg spurte pent om jeg kunne få tatt hormonprøver. Når svarene på de forelå, så hadde det gått ganske lang tid og jeg følte meg "normal" igjen, så da var jo det greit. På høsten spurte jeg forsiktig samme lege som tidligere om ikke man kanskje kunne begynne å sjekke litt mer snart.. siden det ikke skjedde noe. Legen syns jeg kunne vente til etter jul, men jeg kunne jo alltids få en henvisning for å sjekke svømmerne til mannen da.. hvis jeg ville. Det ville jeg jo, og det var da det viste seg at det fantes et problem. Videre ble søknaden sendt til Rh i midten av nov, laparoskopien var bestilt til midten av desember, og plutselig sto jeg med en positiv test igjen uka før laparoskopien. Gleden varte bare noen ytterst få dager, og jeg visste det alt før det skjedde, for HCG'en steg for dårlig. Så nå, som nevnt tidligere, så har mannen levert nye sædprøve og jeg står oppført på laparoskopi neste uke... Så får vi jo bare se hva som skjer. Kan jo ikke annet enn å lure på... vi har klart det 2 ganger, men det går galt.. er det noe annet galt da? Eller? Bare uflaks? Hmm... Ang.pergo, så var ikke det noe alternativ visst, da hormonprøvene var normale. Dette ble visst også en smule langt, og kanskje litt vel detaljert.. :-p
Drømimagen Skrevet 9. januar 2010 #18 Skrevet 9. januar 2010 Heisann! Nå har jeg smuglest litt inne hos dere ett par dager. Lurt på om jeg skulle høre litt med dere som kanskje (?) er hakket lengre fram enn meg. Har så utrolig mange spørsmål som jeg ikke helt finner svar på… Vi har prøvd lenge nå. Nesten ”gitt opp” liksom. Tror vi har prøvd i 3,5 år nå ca. I begynnelsen litt avslappet, så med eggløsningstester osv, så i perioder bare håpt at jaja skjer det så skjer det, for så å stått på med eggløsningstester en periode igjen. Mannen min har tidligere slitt med å få barn og vet at han da hadde dårlige svømmere. Likevel ble det til slutt en gutt (i annet forhold). Jeg har også en gutt fra før av. Men i mellomtiden har jeg hatt en operasjon som kan gjøre det vanskeligere å bli gravid. Derfor har vi visst at vi ikke akkurat har oddsene med oss. Nå bestemte vi oss derimot for at enten må vi slutte å håpe eller så må vi søke hjelp – og valgte det siste! ) Samboeren min hadde likevel en legetime noen dager etter den avgjørelsen, så vi tok det via hans lege. Hun henviste oss begge til Riksen. Ett par dager etterpå fikk vi svar om at søknaden var mottatt- i det brevet står det "henvisning/behandling". Litt etterpå (midten av desember) fikk samboeren min time for å levere sædprøve. Denne uka snakket han med fastlegen som mente at den så helt grei ut, men så føyde hun til at nå hadde jo ikke hun så mye erfaring med dette. Hmmm… skal vi stole på dette da? Jeg har ikke hørt noe mer etter at de mottok henvisningen i begynnelsen av slutten av november. Men jeg har jo ikke tatt noen blodprøver eller vært hos gynekolog, bare svart på en del spørsmål til samboerens fastlege over telefon. Er dette riktig framgangsmåte? Fastlegen hans er veldig snill og søt og kjempe hjelpsom ellers, men akkurat her virker hun noe usikker. Så vet ikke om jeg stoler helt på at hun har gjort det hun skal. På den andre siden har jeg jo heller ikke fått noe tilbakemelding fra Riksen om at noe med henvisningen ikke er riktig. Er så utålmodig atte… :o/ Og vi har ikke snakket med noen om dette, så jeg kjenner at jeg snart ”koker over” med tanker og spørsmål… Høres det riktig ut slik det har blitt gjort? Og hvor lang tid tok det evnt å vente på en utredning?
Skaubinna Skrevet 9. januar 2010 #19 Skrevet 9. januar 2010 Brevet fra riksen kom med posten i dag!!!!!! Innkalling til time 19. denne måneden! Jeg har mensen den uken der, kan jeg likevel dra eller må jeg ringe og finne ny time...?Hm...den var vrien. Får ringe dem på mandag. Fått masser av papirer og noen flere skjemaer. Nå får nok dere også i løpet av uken tenker jeg, krysser fingre for dere!
*Smiley* Skrevet 9. januar 2010 #20 Skrevet 9. januar 2010 Grattis! Nå kommer jeg til å vente ennå mere.He, he Jeg aner ikke det med mensen, men ring å hør med de.
*Smiley* Skrevet 9. januar 2010 #21 Skrevet 9. januar 2010 Foressten Skaubinna , når sendte legen deres inn søknaden? Vår lege sendte den 17 Desember og vi fikk svar om at den var motatt 21 Desember..
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 9. januar 2010 #22 Skrevet 9. januar 2010 Skaubinna: Jeg tror ikke det gjør noe om du har mensen ved den første timen. Begynner å bli en stund siden jeg leste brosjyren jeg lastet ned fra Riksen sine sier, men den første gangen var vel bare informasjon og sånn? http://www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/klinikkene/enhet?p_doc_id=23361&p_dim_id=42727 http://www.rikshospitalet.no/iKnowBase/Content/432166/dok20498_VB.pdf I alle fall mye nyttig info på disse sidene. :-)
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 9. januar 2010 #23 Skrevet 9. januar 2010 Drømimagen: Jeg vet ikke, men for meg virker det som du mangler litt på utredningen. De tar jo bl.a. hormonprøver, HIV-test, hepatittprøver, bakterieprøver fra underliv + ser at alt ser greit ut med ultralyd... Det er jo halve søknaden man fyller ut liksom.. Hvis du ser på linkene i innlegget over, så kan du også åpne et søknadsskjema, og da ser du jo selv at det mangler litt. :-)
Skaubinna Skrevet 9. januar 2010 #24 Skrevet 9. januar 2010 Smiley: Vi fikk i alle fall den bekreftelsesmailen fra riksen 12. desember, så da må vel gyn ha sendt søknaden litt før det... Det burde vel bety halvannen uke til på deg da...? Håper dere også får svar snart:-)
Skaubinna Skrevet 9. januar 2010 #25 Skrevet 9. januar 2010 Aiva.1bo.1sa.snart ivf? : På papirene står det at jeg skal ha samtale og undersøkelse......får ringe dit på mandag, kanskje spørre inne på ass. befruktningsiden. Krysser fingre for deg også, og takk for masse fin info fra linken:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå