Gå til innhold

Augelappen har blitt tortur.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I alle fall føles det sånn av og til...

Nokon som har tips til korleis vi kan klare dei siste par vekene før neste kontroll? Guten er drøyt 4 år og har brukt lapp 7 timar for dagen, 5 dagar i veka sidan september.

Etter litt innkjøring gjekk det ganske greitt ganske lenge, men no er det hyl og skrik og tvang (for når det ikkje går på andre måtar MÅ ein jo tvinge, ein vil jo ikkje at barnet skal miste synet!) og det sliter både på foreldre og barn.

Vi har prøvd med både lappeplakat (kjøpt der vi bestiller lappar), men det er ikkje spennande nok, og vi har prøvd med meir kortsiktige premiar (no var du flink til å få på lappen, då kan du få sjå litt tv før vi går til bhg). Vi har satt han i trappa (utan leiker) til han går med på å få på lappen. Men det går ikkje lenger. Guten HATAR lappen og kan sette seg frivillig i trappa og sitte der i timesvis viss det betyr at han "slepper unna". Når lappen skal på skriker han og trykker hendene mot fjeset så vi ikkje skal kome til (redd brillene skal bli ødelagt i same slengen), holder vi han fast sparkar han og vrir seg. Etter ei stund roar han seg og går med lappen. Men begynner å skrike og bære seg fleire gongar i løpet av dagen, seier det klør, at det er rusk under lappen, at han MÅ ta den av osv.

Han er blitt meir grinete og trassig (også når han ikkje har lapp på) enn nokon gong, og eg er redd det er dette som har skulda og at opplegget regelrett kan bli traumatisk for han, om ikkje skaden er skjedd allerede.

Eg håpar så inderleg augelegen skal fortelle at problemet er ordna og at han er ferdig med lapp, eller at han i det minste kan få redusert tid. 7 timar for dagen er veldig lenge. Har lest at 2 t som regel gir like god effekt som 6 t, så kvifor skal det vere nødvendig med 7?

Han har svært nedsett syn på det eine auget, og lappen er for å trene det opp igjen. Det må ha blitt noko bedre, for til å begynne med såg han ingen ting når han hadde lapp på det gode auget, men no kan han leike ute, bygge duplo osv.

Hjelp!

Over kor lang tid måtte ditt barn bruke lapp? Kor ofte/kor lenge om gangen? Blei det BRA, eller måtte det operasjon til uansett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan nok ikke hjelpe, men føler så med dere. 7 timer hver dag er lenge!

Her sliter jeg med å få 3 åringen til å bruke den forhatte lappen 2 timer om dagen.... Han gråter og vil bare ta den av.

Han blir så tverr og ute av seg bare jeg snakker om den, ikke gøy.

Han har dessuten vært mye syk de siste månedene i tillegg til å fjerne polypper, så det har sklidd litt ut med lappingen.

HATER å måtte mase om både lapp, medisiner, klær m.m. hver dag!

Håper vi og snart kan slutte med lappen.

Ønsker dere masse lykke til på neste kontroll, og om dere ikke kan slutte helt så krysser jeg fingrene for at han i hvert fall kan redusere antall timer pr dag med lapping.

Det virker jo som om synet hans er blitt en del bedre :-)

Skrevet

huff - vi er heldigvis uten for tiden, men har en på bare 1,5 år, så det har vært en time om dagen så langt.

Du har sikkert prøvd det meste og jeg har bare erfaring med et lite barn, men vi satte alltid på lappen som første ting på morgnen. Da hadde hun ikke "vennet" seg til å se uten lappen før vi tok den på.

Hva med å få ortoptisten/øyelegen til å forklare hvorfor til barnet så barnet forstår?

Skrevet

Augelegen er flink og snakkar til 4-åringen så han forstår heldigvis (og 4-åringen som har vore på ferie i Danmark synest det er kjempespennande at augelegen er dansk og snakkar litt annleis enn oss), og guten veit at han må trene auget for at det skal bli så bra at han kan kjøre buss når han blir stor.

Håpar som sagt vi er ferdige, men f.eks. 2 eller 3 timar pr dag er jo mykje bedre enn heile dagen nesten kvar dag. Då vil det framleis vere noko igjen av dagen når han får "fri".

Takk for svar.

Skrevet

7 timer er jo helt ekstremt?! Datteren min bruker lapp 1 time for dagen, før var det to men selv det var fælt for henne. Sliter med å få den på henne jeg også, men etter at en fantastisk mamma her inne sendte oss lapper med illustrasjoner på, har hun blitt mer velvillig.

Hun har brukt lapp i litt over et år og må bruke frem til hun fyller 7 år i desember igjen. Synet kan visst kun korrigeres frem til 7-årsalder.

Håper det ordner seg og at øyelegen sier at han kan slippe unna med noen timer. Stakkars liten:-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...