Anonym bruker Skrevet 2. januar 2010 #1 Skrevet 2. januar 2010 Jeg har en 5-åring som er redd for å være alene. Han er redd for å gå på på rommet sitt for å hente et par noe (hvis vi sitter i en annen etasje). Han er redd for å gå inn i et svakt mørkt rom (lang i fra bek-mørkt, men kanskje et lys og to). Det var ikke noe problem før han så "et spøkelse" for et år siden, men det blir bare verre og verre. han sier han er redd noe skal skje, men kan ikke si hva han er redd skal skje... har spurt han forsiktig og har presset ham, men ingenting hjelper. Redselen begynner nå å smitte over på mindre søsken som heller ikke vil gjøre noe alene lenger. Noen som har noen tips? Kan det være en fordel å ta dette opp med helsesøster/ fastlege?
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2010 #2 Skrevet 2. januar 2010 Jeg villle tatt det opp med fastlegen eller helsesøster. Kanskje han har behov for en psykolog? En som har mer erfaring med å snakke med barn? Lykke til
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2010 #3 Skrevet 2. januar 2010 Kanskje han faktisk har sett et gjenferd...eller opplevd noe uforklarlig.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2010 #4 Skrevet 2. januar 2010 ta kontakt med noen som ser...det vi andre ikke ser... er litt enig med 00-09 over her.. mye uforklarlig der ute..og inne...
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2010 #5 Skrevet 2. januar 2010 Ja hvem vet... han snakket i ettertid om at han var redd at tyvene skulle komme og stjele ham, men jeg sa at tyvene bare stjal det de kunne selge, og at det ikke gikk an å selge mennesker. Han har snakket om at han hører lyder når vi ikke er rundt ham, at lydene ikke kommer når vi er der. Men om jeg tror på spøkelser eller ei, noe må jeg gjøre for å hjelpe ham.... Kan ikke holde ham i hånda når han skal tisse til han er 15 heller...
gutteklubben grei Skrevet 2. januar 2010 #6 Skrevet 2. januar 2010 Vi hadde noe av det samme her.. Jeg kunne ikke gå ifra noe , hverken hjemme eller feks i bilen. Vi mått begynne i det små, jeg sa hele tiden ifra hvor jeg gikk (feks på badet, på do) og i bilen trente vi først at han satt i bilen med døra åpen, så med vindu åpent osv. Hvert skritt i rett retning ble belønnet med mye ros, og vi gikk sakte fram. Kjøpte en kjempefin , stor bil til han som sto på kjøleskapet, og sa dette var belønningen for å kunne sitte alene i bilen i to minutter mens jeg feks sprang inn på butikken for å kjøpe noe. Det hjalp, og da tok det ikke lang tid før han klarte det ;-) Jeg tror dere må fokuserer mye på dette, og trene hele tiden, frykten kan fjernes men det tar litt tid. Det har nok litt med alderen å gjøre også..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå