Gjest Skrevet 2. januar 2010 #1 Skrevet 2. januar 2010 Mangler disse to: Nr 1 er i Hordaland. Nr 2 er trolig sør for Ørsta (dersom vi beveger oss nordover) 1. En trist svenske har gitt navn til et stort anlegg i denne kommunen. Det var rør for kommunen på bunnen, men fordelen forsvant. Her blir man selvforsynt ved hjelp av noe som er nesten 200 m høyt. Spillemillioner dalte ned å skjul, og kanskje behøver ikke nye innbyggere å komme fra Bergen lenger. En herfra kom i nærkontakt med malm. Noen er redd bølgen fra Bergen. 2. En kom i høst tilbake hit etter 4 år. En annen som kom tilbake igjen, har samme fornavn som 80-åringen som er blitt en institusjon når det gjelder å ta barn på alvor, og som halvparten av duoen med stillhet, en bro og fruen til fredagsvennen. Det jubileres neste år (bergenserne var ikke begeistret) , og utenlandsk eksperthjelp skal hjelpe til med å skape en bedre skole. Her blir det mye rør. Dersom dere ikke klarer å komme fram til svaret hjelper det også om dere kan komme med noen av ledetrådene. Har noen selv, men legge de ikke ut her i tilfelle det er blindspor:)
Gjest Skrevet 2. januar 2010 #2 Skrevet 2. januar 2010 Da har jeg funnet svaret på nr. 2, og trenger bare hjelp med nr 1:)
Ranveig Risengrynsgraut Skrevet 2. januar 2010 #3 Skrevet 2. januar 2010 Vil tru det er Øygarden. Sture er eit oljeanlegg av eitt eller anna slag, og det er nettopp vedtatt at det skal få vindmølle®. Resten av ledetrådane veit eg ikkje noko om.
Monajenten Skrevet 2. januar 2010 #4 Skrevet 2. januar 2010 Nå har jeg ikke peiling på hva Julereisen er for noe, men det første som datt ned i hodet på meg var Håkki:-O Hahaha, sikkert skikkelig bom:-P
Monajenten Skrevet 2. januar 2010 #5 Skrevet 2. januar 2010 Hahahahahahahaahaha jeg er så teit:-O Tenkte svenske og Hordaland og så for meg Håkkibutikken:-P
Gjest Skrevet 2. januar 2010 #6 Skrevet 2. januar 2010 Takk Rannveig! Du har rett:) Trenger hjelp med en til: Han som styrte en del av Norge, hadde en eiendom i denne kommunen. Datteren hans hadde en ektemann som døde i vesterled, en sønn som på maange måter grunnla norsk diplomati og som også døde i vesterled, og en datter som fikk en grav i utlandet som ble funnet for vel 50 år siden. En av de aller mest kjente kvinneskikkelsene i norsk litteratur, levde i denne kommunen sine site leveår. Det største raset i sitt slag i Norge skjedde her.
soleia Skrevet 3. januar 2010 #7 Skrevet 3. januar 2010 Elskar geografirebusar, og måtte til å google. Tenkjer på Kristin Lavransdatter, som døydde på Reins kloster i Rissa kommune. Harald Hårfagre hadde ein gård der. Har vore eit stort leirskred der.
Gjest Skrevet 3. januar 2010 #10 Skrevet 3. januar 2010 Tregner hjelp til en til! Han som ble kåret som en av 1900-tallets mest innflytelsesrike, som nesten revolusjonerte en musikkform, og som burde fått litteraturprisen-men som ikke fikk den iår heller-er født i denne byen. Trøndereb, den første norskfødte som bygde et fly, kalte det opp etter byen. Her står en norsk båt som gjorde en sagnomsnust ferd. En norsk avis her rakk å bli nesten 80 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå