Emilia m ♥j08, g10+maispire12♥ Skrevet 2. januar 2010 #1 Skrevet 2. januar 2010 ...hvor lang tid tok det fra dere valgte hus til det var oppe? Ble det mye dyrere enn planlagt? Vi vurderer å kjøpe tomt og bygge enebolig (ferdighus). Har en fin enebolig i dag, men har så lyst på helt nytt og akkurat sånn vi vil ha det. Har funnet drømmetomten også.. Tomt til 1,3 mill og hus til 2,4 mill...Mon tro om vi klarer å holde oss under 4,5 totalt? Noen med erfaring fra å bygge?
Gjest Skrevet 2. januar 2010 #2 Skrevet 2. januar 2010 Jeg bygde hus, og jeg kan desverre ikke anbefale det! Alt tok fryktelig mye lengre tid en planlagt, alt ble mye dyrere enn planlagt og vi måtte i tillegg gjøre mye selv. Det her var før vi fikk barn, og syntes det var forferdelig slitsomt... Så jeg hadde ikke valgt å gjøre det med barn i allefall. Men jeg forstår virkelig lysten på noe helt eget, noe man har bestemt selv og får det som man vil. Bare vær oppmerksom på at det er veldig lite som går som en vil og planlegger i en så stor aksjon. Du ble sikkert ikke veldig mye klokere nå, men for meg ødela det et forhold...
SolbakkenS Skrevet 2. januar 2010 #3 Skrevet 2. januar 2010 vi holder på nå, kjøpt tomt for ca 840000, har kjøpt kataloghus til 2.6 . grunnflate er 135m2 med kjeller, 1 etg og 2etg (skråtak). Leilighet nede i halve kjeller,resten uinnredet. kjk,stue,vaskerom bad og stor hall nede. 4 soverom bad og loftsstue oppe. fin standard men ikke ekslusivt om du skjønner. Vannbåren varme i 1 og 2 etg. Kommer på ca 5 mill. Da ha mannen min satt opp grunnmur selv og innredet kjelleren selv. Ellers er det nøkkelferdig med unntak av den vanlige egeninnsatsen på maling og gulvlegging. håper du ble klokere. Du kan gange katalogprisen med 2 for å få reell pris, det er vår erfaring etter flere byggeprosjekter
SolbakkenS Skrevet 2. januar 2010 #4 Skrevet 2. januar 2010 glemte å svare på det første.) det tar ca 8 mnd etter at grunnmur er ferdig, dette fordi huset er såpass stort og har kinavipp. Forrige hus vi bygde tok 1 år , da gjorde mannen min VELDIG mye selv:) kan jo fortelle at det 1. huset ble startet på 5 dager etter fødsel av og skal førstefødte... Tøft siden hun hadde kolikk, og skal innrømme det var tøft, men når vi overlevde det føler jeg at ingenting kan knekke oss:) Er 6.mnd gravid med nr 3 og starter grunnmur hvert øyeblikk, blir nok utfordrende men så lenge man er innstilt på at livet ikke vil være helt på skinner og som vanlig, er mye gjort.
TBM28 er lykkelig 4barnsmamma Skrevet 2. januar 2010 #5 Skrevet 2. januar 2010 gikk ganske fort hos oss, ca 1/2 år med papir arbeid og kjøp av tomt... begynte å grave ut tomt på 2.7 mål aug 2008, huset var oppe midten på august... og langfredag 2009 flyttet vi inn... vi er kjempe fornøyde... har barn¨på 3, 6 & 9 år, de stortrivdes med å få være med å se hvordan ett hus ble til.. ja de fikk være med under helle prosessen... Etter at vi hadde bodd der i 2-3 mnd så oppdaget vi at vi ventet 4 mann.. så nå er alt fullkommet :)
TBM28 er lykkelig 4barnsmamma Skrevet 2. januar 2010 #6 Skrevet 2. januar 2010 Vi har hus på 320 m2 til ca 3 millioner og tomten på 2.7 mål kjøpte vi for ca 100 000 med alle avgiftene innkludert...
Bringebærmamma 160611 Skrevet 3. januar 2010 #7 Skrevet 3. januar 2010 Tiden planlegging av huset tar er nok ganske avhenging av en selv, og hvor lang tid man bruker før man får bestemt seg for rominndeling osv osv. Vårt hus tok det ganske nøyaktig 6 mnd fra spaden ble satt i bakken til vi flyttet inn. I de 6 mnd var det også 4 uker sommerferie. Vi gjorde ingen ting selv. Huset er på 2 etasjer, på støpt plate på mark. Har et ordinert hus. Hadde et dyktig firma, og har kun positive opplevelser med prosessen.
Emilia m ♥j08, g10+maispire12♥ Skrevet 3. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 3. januar 2010 Hmmm...Vi har ei jente på 1,5 år og jeg er 5 mnd på vei med nestemann. Litt skummelt å startebyggeprosjekt med andre ord...? Vi har et hus til 4 mill.nå, det er fint, men mye som må gjøres for at det skal bli sånn vi vil ha det. Bl.a. nytt kjøkken og et nytt bad, nye gulv og nesten alle verandadører og vinduer bør byttes ut.Tenker derfor at hvis vi først skal bruke så mye penger, så kan vi bruke det på noe nytt... Å få det perfekt. Mannen min vil bo ved vann og jeg nærmere by. Og nå har vi altså funnet tomten...og kataloghuset. Da vi kjøpte dette huset hadde vi ikke barn, og så ikke helt de behovene vi har i dag. F.eks vil jeg ha flere soverom og soverommene på samme etg... Hvis man får bygd et kataloghus, siden det ble sagt at man kan x katalogprisen med to, er det noe av dette dyre som kan utsettes? Sånn at man kan ta ting etterhvert? Evt. hva? Eller blir det dobbelt så dyrt med en gang? Mannen min tjener godt, men vil ikke ha altfor høyt lån heller.. Og solbakken, hvorfor bygger dere enda et hus? Ble ikke det første bra? Kan jo ikke være helt forferdelig hvis dere gjør det en gang til? Og en ting til, måtte dere selge huset dere bodde i FØR dere fikk bygd det nye? Eller gikk banken med på dobble lån for byggeperioden? Hvordan gjorde dere det ellers? Tusen takk for svar alle sammen :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå