Gå til innhold

Noen strikkekyndige som kan hjelpe meg??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sokker strikkes med fem pinner, ja :o) (derfor det står "strømpepinne nr 2.5")

slik at du ikke får søm noe sted...

legg opp riktig antall masker på den ene pinnen - pass på at det ikke blir for stramt! Dette blir rundt leggen til baby og må være stort nok til at du enkelt får på sokken, men ikke så slakt at den sklir ned... (dette krever litt erfaring å få til 100% hver gang, men du kan jo strikke flere par hvis du ikke blir fornøyd)

når du har riktig antall masker så fordeler du dem på 4 pinner, og starter med å "binde sammen" 1 og 4 pinne ved å strikke den første masken du la opp slik at alle henger sammen (tråden sitter jo på 4 pinne - siste maske du la opp)

så følger du oppskriften :o)

håper du ble litt klokere - er enklere å forklare når man kan vise i stedet for bare å bruke ord...

lykke til med søte små sokker :o)

Skrevet

Tusen takk :) Skal prøve meg på dette nå!!

Skrevet

Har fått til dette med pinner osv nå..og har strikket vrangborden... Meeen, forstår ikke hva oppskriften mener jeg skal jeg gjøre nå..når jeg skal begynne på "mønsteret" nedover på sokken... Arrgh... :-P

Skrevet

Har strikket disse, de er innmari gode. Det du skal gjøre etter vrangborden er følgende: Den første masken på omgangen strikker du nå vrang i stede for rett. Så fortsetter du med en rett og to vrang. vidre to rett og to vrang ut omgangen. Slik strikker du 3 omganger, så forskyver du en gang til og strikker to vrang over de to første maskene på omgangen, vidre to rett og to vrang. tre omganger. du fortsetter med denne forskyvingen til ønsket lengde på sokken før du følger oppskrifta på hvordan man feller av.

Når du har gjort dette noen omganger vil du selv se ganske greit hvordan du skal forskyve.

Skrevet

Etter å ha begynt på nytt igjen fra scratch i går tror jeg at jeg begynner å få dreisen på det nå :-P

Skrevet

Strikkingen av denne sokken har gått ganske greit, men nå skal jeg fullføre tuppen.. Kan noen forklare hva man skal gjøre her?

"...nå strikkes alle vrang-m 2 og 2 sm, strikk 2 omg med r over r og vr over vr, deretter strikkes alle rett-m sm 2 og 2, strikk 2 omg med r over r og vr over vr og strikk deretter alle m sm 2 og 2 = 11-12-13 (14-15) m. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, fest godt..."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...