~sjiraff~ Skrevet 2. januar 2010 #1 Skrevet 2. januar 2010 Vi har ei snuppe som etter jula (og lek med en eldre kusine) ønsker seg en Nintendo DS. Jeg mener at dette kan vente til 6 års dagen (til høsten), mens pappaen nok gjerne kjøper det til henne på mandag. Alternativt er jo at hun selv må spare opp penger til å kjøpe seg Nintendo. Men i dag så får hun jo sjelden penger, så det blir jo vanskelig å spare. Er det for tidlig med lommepenger? Og skjønner de konseptet å spare, eller blir det for vagt? Tenker at hun eventuelt kan få sine faste oppgaver i huset (hjelpe til med å dekke bord o.l.), men samtidig så er jeg litt motstander av å få penger for "vanlige" oppgaver, er redd for å ende opp med en unge som ikke gidder å hjelpe til med noe med mindre hun får noe igjen. Noen ideer eller gode tips her?
Gjest Sekretøsa Skrevet 2. januar 2010 #2 Skrevet 2. januar 2010 Nei, jenta mi på 5 får ikke det (men hun fikk DS til 5årsdagen). Hun har ikke begrep om penger i det hele tatt. Hun tror hun er rik når hun har en 50 lapp, og hun har hvertflal mer penger enn oss fordi hun har penger i banken! Jeg tenker også som deg, at det er dumt å lønne ungene for ting som man faktisk må gjøre. Jeg får ingen penger for alt jeg gjør her!
Honningmelon Skrevet 2. januar 2010 #3 Skrevet 2. januar 2010 Min gutt fikk DS til jul da han ble 5 år. Men, etter jul ønsket han seg veldig et DS spill. Da sa vi at han måtte spare for å få råd til å kjøpe det. Ikke noe problem med at han ikke skjønte det konseptet. Han fikk litt penger nå og da for å hjelpe til i huset og med andre ting vi trengte hjelp til. Hos besteforeldrene fikk han også penger for å hjelpe til (og der fikk han nok meget godt betalt til tider). Så hadde han plutselig nok til spillet, og var veldig stolt over at han hadde "jobbet" for pengene. Nå er han straks 6 år, men vi har ikke faste lommepenger, enda. Jeg er også litt der at jeg mener de ikke skal ha betalt for å hjelpe til, for det er noe man skal gjøre uansett. Men, jeg tenker at det kanskje kan være en idè med faste oppgaver, også få "lønn" i slutten av uka. Så han lærer seg til å måtte spare og "jobbe" litt for å tjene pengene. Sånn at han ikke bare får av oss hver gang han ønsker seg noe.
KAS.81 har født:-) Skrevet 2. januar 2010 #4 Skrevet 2. januar 2010 vi har akkurat begynt med lommepenger. hun får 5o kr hver lørdag. 10 kr for hvert år hun er. kriterie vi har sagt er at rommet hennes skal være ryddet innen hver lørdag for at hun skal få pengene og skal hjelpe til i huset. hun tørker ivrig støv dekker på bordet rydder bort tallerken, går ut med søppel og rydder opp lekene hver kveld før hun legger seg. har også blitt atskillig flinkere til å passe leke med lillesøsteren sin. og "passe" henne mens jeg lager middag, vaasker klær eller lignende. hun er veldig opptatt av penger og skjønner begrepet av å spare her er det også faktisk ds det spares til:-) hun syns dette er kjempe spennende hver lørdag morgen leker vi tampen brenner for å finne pengene. hun var meget lei seg en lørdag det ikke ble noen lommepenger. ble selvfølgelig advart på forhånd da hun ikke ville rydde rommet sitt før lørdagen kommer. men skal si det rommet har holdt seg ryddig siden. hun er veldig ivrig og sparer pengene i en boks hun har gjemt i en boks på rommet sitt så ikke lillesøster skal ta den. hører stadig hun sitter å teller pengene sine og snakker med bamsene sine om alt hun skal hjelpe mamma med for å få pengene sine. tenk når jeg blir 6 år da bamse da får jeg faktisk 60 kr da går det mye fortere til jeg får kjøpe ds:-) tror det er sunt for barn å lære seg å spare og at man ikke bare får penger uten å jobbe litt for dem utenom bursdager og sånn da selvfølgelig. er vår erfaring hvertfall. jenta vår ble 5 i oktober
Turtelduen Skrevet 2. januar 2010 #5 Skrevet 2. januar 2010 Min gutter på 6 og 4 år skjønner såpass at de får penger for å hjelpe og sparer. Han på snart 6 er helt inni det. Han vet ikke hva han ønsker seg, men får tre kr hver gang han hjelper meg å rydde huset. Eller for hver gang han hjelper meg med ting. Noen ganger får han mer. Alle penger han får går på sparebørsa. Men DS fikk han til 5års dagen da...
erteposen + 4 Skrevet 2. januar 2010 #6 Skrevet 2. januar 2010 Nei, jeg vil heller ikke betale barna mine for å ta sin del av arbeidet i HeimenAS. Mine har faste oppgaver, men det får de ikke noe for. Da må det være noe helt spesielt. 7-åringen vår henter avisen til flere rundt oss og legger på døren - og de gir han litt småpenger. Han legger av og til penger på sparebørsen istedet for å handle godteri til lørdagen, og sparer på den måten.
~sjiraff~ Skrevet 2. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 2. januar 2010 Får han da en fast sum med penger for å kjøpe godteri for hver lørdag og på den måten velger å kjøpe mindre godteri for å spare penger til andre ting? Jeg klarer ikke helt å bestemme meg hva som er lurest her. Mener jo at hun skal hjelpe til uten å nødvendigvis få noe for det (hun gjør jo det i dag). Men samtidig må hun jo få en form for lommepenger hvis hun skal kunne spare noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå