Gå til innhold

Dere som har ammet en stund, hvor lenge var dere ømme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har hatt vidt tak fra vi ankom barselhotellet, og spist ofte. Selvsagt lagt henne feil til av og til, og fått litt såhet pga det, men stort sett sier hun helt riktig. I bøkene står det at det bare skal gjøre vondt de første dagene dersom man går riktig ammeteknikk.... Har fått meg skjold, eller er vel egentlig dråpesamlere, og det er jo helt fantastisk, klarer jo ikke at det strammer over brystknoppen. Hvordan er det med dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe, skulle stått godt, ikke vidt;-) skrev fra ipoden som er litt kjapp på ordlisten

Gjest eelis+kian
Skrevet

Det tok vel ganske nøyaktig en uke. Det gjorde så vondt at da hs ringte ang. hjemmebesøk gråt jeg i telefonen og var nær ved å gi opp hele ammingen. Hun ble selvfølgelig kjempestressa, men da hun kom på besøk dagen etter hadde det plutselig gått helt over :-)

Hold ut, det blir bedre!

Skrevet

Jeg hadde veldig såre brystvorter de første tre ukene. Det ene brystet var verst. Varierer sikkert fra person til person så håper det går fortere over for deg. Lykke til :)

Skrevet

ikke så veldig lang tid... kanskje en uke eller to, men når hun hadde økedøgn ble jeg litt sår igjen. Etter ca 1 mnd kunne hun bare rive og slite puppen uten noe som helst problem.

Nesten umulig å ikke bli sår i større eller mindre grad den første tiden. Brystvortene har vel aldri vært borti større belastning ;)

Hvis jeg så at hun ikke gapte skikkelig over brystvorta, så dro jeg litt i underleppa hennes. jeg synes selv at jeg ikke slet noe særlig med ømme brystvorter. Det var kanskje et par dager at det gjorde så vondt at jeg strammet hele kroppen og krysset bena foran meg hver gang hun tok tak.

Purelan er tingen for såre brystvorter. Jeg smurte det på nesten etter hver amming og skiftet innlegg ofte.

Purelan kjøpes på apoteket! :)

Gjest eelis+kian
Skrevet

Purelan funket ikke for meg, så jeg smurte inn brystvorta med morsmelk og lufttørket. Følte meg sånn passe teit med puppene på vift hele dagen, men det hjalp :-)

Skrevet

Jeg ble veldig sår de første dagene. Ordentlige sårskorper, klarte ikke klær som stammet og svei som bare det når det rant vann over dem i dusjen. Trodde hun hadde ordentlig godt tak, men så la jeg en dag merke til i speilet at sårene var helt like på begge sider. Da studerte jeg taket hennes litt nærmere, og oppdaget at selv om hun hadde godt tak med overleppa, så hadde hun ikke det med underleppa, og sugde derfor kunn på halve brystvorten. Det var vanskelig å se, men da jeg oppdaget det og sørget for at hun fikk riktig tak, så grodde sårene overaskende fort, to dager senere var de helt borte og har ikke vært sår siden.

Skrevet

Nei, purelan funker sikkert ikke for alle. Jeg hadde ikke kjempesåre vorter, så det lindret jo bare. Har bare fått mange anbefalinger fra andre om purelan.

Det viktigste jeg gjorde tror jeg, var å rett på "sugegrepet" ;)

Skrevet

Jeg var sår av og på i 2 mnd. Det var omtrent så lang tid det tok før lillemann lærte seg å gape skikkelig og ikke stappe hendene i munnen når han skulle spise. I tillegg var jeg plaget med brystbetennelser og Raynauds fenomen (kramper i brystvortene). Etter det har amming stort sett fungert helt ok :) Glad jeg holdt ut!

Skrevet

Det var verst de første par ukene, da var jeg utrolig sår og ammingen var et forferdlig pes! Fikk i tillegg brystbetennelse, Og vesla fikk slett ikke nok mat, så jeg holdt også på å gi opp hele greia! Men så plutselig gikk alt mye bedre, og etter kanskej tre uker var det ikke vondt i det hele tatt lenger, bortsett fra noen av økedagene når hun ligger på puppen hele dagen.

Bare vær tålmodig så blir det nok bra. Men hvis mulig ville jeg nok prøvd å droppe brystskjoldet, for brystvortene må jo herdes før eller siden liksom... Og det er visst noe med sugeteknikken som er annerledes med brystskjold. Men er absolutt ingen ekspert altså :)

Skrevet

Her var jeg sår i to uker. Det var så ille at jeg måtte ta spenntak mot bordet hver gang lille tok sugetak. Men det går da over. Smurte knoppen og området rundt med morsmelk og lufttørket en stund etterpå. Både gubben og storesøster på 4 lo godt av mamma som gikk toppløs i heimen i to uker...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...