kokosyklus Skrevet 2. januar 2010 #1 Skrevet 2. januar 2010 Leser på den andre tråden her at et argument for å holde barnet på sfo er sosialiseringen de første årene på barneskolen. Jeg er usikker på hvordan sfo fungerer, men er det ikke i utgangspunktet et tilbud for de barna som har foreldre som jobber en stund etter at skoledagen er slutt? Hvor lenge er SFO åpent? Hva gjør barna på SFO? Angående de kursene så tenker jeg at dette vel kanskje er ment som et fritidstilbud til de barna som ikke har foreldre som kan følge de på slike ting etter jobb? Hvis det er noe som er urettferdig så mener jeg det er at de fleste av oss er presset til å jobbe 110% for å finansiere et boliglån og kanskje en bil, noe som igjen går på bekostning av familiens tid sammen, ikke fritidstilbudet eller sosoialiseringen på SFO? Jeg bare lurer..
Mom2Two Skrevet 2. januar 2010 #2 Skrevet 2. januar 2010 Hehe, du er litt på jordet;o) For det første slutter jo skolen både kl. 12 og 13 flere dager i uken, særlig de første par årene. De fleste med jobb, jobber vel noe lenger enn til lunsj, eller hva? Eller skal man la være å jobbe, så man kan stå klar med bollene og kakaoen når poden kommer hjem? ;o) Og tid til å følge på aktiviteter? Vel, mannen her trener nå fotballaget til eldstemann, og er opptatt med det 2-3 dager i uken, i tillegg til cuper osv. Han har en typisk karrierejobb, men legger det opp slik at han får til dette (må da stadig dra tilbake til jobb etter barnas leggetid, men hey, priroriteringer..). Så nei, det er ikke nødvendigvis av den årsaken du nevner. Minstemann begynner på dansing nå, og det blir min jobb å ta med henne på det (kræsjer med fotballen). Jeg jobber 50%, studerer 100%. Og nei, jeg ser ikke på de aktivitetstilbudene på SFO som et tilbud til de som har foreldre som ikke kan følge etter jobb. For det første er ikke akkurat kurstilbudet på SFO nødvendigvis så stort. Mange velger kanskje å la ungene delta på dette, nettopp så man skal få avslappet familietid etter SFO, samt bruke tid på lekser (det tar også en del tid skjønner du).
trillemamma Skrevet 2. januar 2010 #3 Skrevet 2. januar 2010 Sfo ble jo opprettet for at barna skal slippe å være alene hjemme mens foreldrene er på jobb. Mange foreldre er avhengig av tilbudet, men det har også ført til at det nesten ikke er barn hjemme/ute i gaten. Det er foresten ikke barn ute i gaten uansett, det har jeg sett bl.a. denne helgen hvor snøen ligger tykt og det normalt burde vært masse unger ute på akebrett. Ihvertfall her hvor jeg bor. Jeg sendte opprinnelig sønnen min på sfo for at han skulle slippe å være alene hjemme mens jeg var på jobb. Nå er han såpass stor at han kan være litt alene hjemme. Han velger selv om han vil gå på sfo. Litt synes jeg er sunt, da blir han mye mer sosial og er mye mer med vennene.
kokosyklus Skrevet 2. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 2. januar 2010 Å, ikke misforstå meg. JDu må snu hele tråden din på hodet eg mener absolutt ikke at de som benytter SFO er dårlige foreldre. Jeg er selv nødt til å bruke SFO etterhvert, men hvordan kan man mene at det er et poeng i fordhol til sosialisering av de små barna? DVS om jeg hadde jobbet 50 % ville jeg vagt å ha barnet på SFO hver dag av hensyn til barnets sosiale behov? Skal man greie en bolig og en bil i dag så må begge foreldrene jobbe fulltid, og da har man ikek annet valg. Poenget i den andre tråden var vel at det er urettferdig at de barna som er så heldige å kunne ha foreldre hjemme etter skolen skal gå glipp av kurs ol på sfo.. jeg ser det omvendt, det er urettferdig for de familiene som ses til kvedlsstellet slik det har vært her til tider...
Mom2Two Skrevet 2. januar 2010 #5 Skrevet 2. januar 2010 Det kan være andre grunner enn hus- og billån til at man ønsker å jobbe fulltid;-) Beklager hvis jeg misforsto deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå