Gå til innhold

anbefalte bøker til oss som er gravide for første gang


ranselja

Anbefalte innlegg

Er det noen her ute som har bøker de anbefaler til oss som er gravide for første gang. Jeg har også tenkt å kjøpe en bok til samboeren min, ser på nettet at det finnes mange "pappa for første gang" bøker, men hvem er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Verdens beste pappa - Hakkespettbok for småbarnsforeldre" er VIRKELIG å anbefale! Vi fikk den anbefalt fra flere andre par, og nå anbefaler vi den til alle vi vet som venter barn.

 

Den tar opp temaer fra unnfangelsen til barnets første par leveår på en realistisk og humoristisk måte. Både jeg og min samboer har flirt mye mens vi har lest boken, og fått mange nyttige tips. Selv om den har et fokus på far sin rolle, har jeg fått mye informasjon som jeg har bruk for. Og ettersom den er skrevet for menn er den mye enklere å lese enn de fleste andre svangerskapsbøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg las Gro Nylanders klassiske "Mamma for første gang" då eg venta førstemann, og hadde stor nytte av det. Finst på dei fleste bibliotek viss du vil bla litt før du evt kjøper. Det som er fint med den, er at ho er praktisk (konkrete råd om amming osv), samtidig som ho ikkje latar som at alt er superenkelt og superkjekt. Det er jo veldig vanleg å bli litt overvelda i starten, og det skriv ho veldig fint om. - Syns eg!

 

Dessutan lika eg veldig godt "Et barn blir til" av Lennart Nilsson - utruleg vakre bilder av babyen inni(!!) magen, frå celleklump til ferdig. Fascinerande!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg leser boken "et barn blir til" forfatter: lennart nilsson. det er en bok både søsken og til å med mine foreldre leste da de gikk gravide. det er en utrolig fin bok som beskriver alt som skjer med både mor, barn og kroppen før, under og etter en graviditet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

"Og ettersom den er skrevet for menn er den mye enklere å lese enn de fleste andre svangerskapsbøker. "

 

Måtte bare flire litt da jeg leste det hehehehehehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde "Barn i magen", veldig fornøyd med den, og sambo hadde"verdens beste pappa",som anbefales på det sterkeste, da vi fikk vårt første barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fraråder folk å lese Gro Nylanders "Mamma for første gang" . Jeg leste den da jeg var gravid første gang, og den inneholder all informasjon om alt som kan gå galt, pluss at alt er skrevet som små noveller slik at det er vanskelig å trekke ut informasjon. Jeg måtte legge boken fra meg, for jeg ble mer bekymret enn opplyst av å lese den.

Man finner all informasjon om graviditet og sånn på nettsider som dette, så det er ikke nødvendig med en bok for de fleste, pluss at man får informasjon på helsestasjonen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gro Nylander skriver og graviditet og fødsel slik det faktisk ER!!! Alt er ikke rosenrødt og romantisk og det synes jeg hun får frem på en veldig fin måte. I bøkene har vanlige folk fortalt sine historier slik de har opplevd det og det synes jeg er svært nyttig og interessant å lese.

Boken "Mamma for første gang" handler om det som skjer nå ungen har kommet ut.

Les "På vei" av Gro Nylander under graviditeten. Den forteller fint om hva som skjer i de forskjellige trimestrene (og, ja, det står også litt om hva som kan gå galt, men i de ALLER fleste tilfellene går alt bra!) Og jeg tenker at dersom noe skulle gå galt for meg så er det en fordel å vite litt om det på forhånd.

 

Lykke til og kos deg med lesingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var "På vei" jeg mente også. Jeg vet det er veldig mange som er fornøyd med den boken, og Gro Nylander er jo en guru innen området. Men for meg hjalp det lite å lese om alt som kan gå galt, selv om det såklart er viktig å være klar over det underveis. Jeg er absolutt ingen sart sjel, men følte boken ble litt for eksplisit for det.

Det er jo bare å bla litt gjennom boken før man kjøper den, så ser man raskt om den er aktuell eller ikke. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...