Gå til innhold

hvem bestemmer hva?


thankful

Anbefalte innlegg

Hvem er det egentlig som avgjør når en fødsel kan settes igang?

Med dette mener jeg: Hvis babyen er veldig stor; MÅ man gå 14 dager over termin før noen setter en i gang? Eller er dette mer valgfritt enn det man får inntrykk av?

 

Jeg føler meg litt maktesløs overfor systemet, etter at en privat lege sent i svangerskapet mente at rett termin burde være 3 uker før den jeg har fått i det offentlige. Jeg har allerede passert datoen fra privat-legen og syns det er lenge å gå til "offentlig" termin (fortsatt 10 dager igjen til den) og i hvertfall deretter eventuelt måtte gå 14 dager på overtid. Er redd for at babyen rett og slett skal bli for stor på all denne tiden, siden han allerede var over 4 kg da vi var til undersøkelse mandag denne uken.

 

Alle leger og jordmødre jeg har vært hos i det offentlige, sier det samme: "du var selv stor da du ble født, så dette er helt ok".. Men jeg slår meg ikke til ro med disse klisje-frasene deres.

 

Har noen lignende erfaringer eller tips om hvordan jeg burde gå frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en klubb venninne som gikk 14 dager over tiden og måtte bli igangsatt fødsel og i tillegg hadde legene estimert 1 kg feil på babyen!!!

 

De trodde det var en bylt på ca 4,3 kg, men når han kom ut viste vekta 5,3 kg. Stakkars for ho prøvde å føde ham i ti timer før de skjønte at dette ikke gikk og det ble keisersnitt.

 

Ho var rimelig forbanna på legene da hun hadde håpet på å få en vaginal fødsel. Legene innrømte etterpå at hadde de visst dette så hadde ho blitt igangsatt før termin slik at hun kunne ha hatt en normal fødsel.

 

Det er ikke meningen å skremme deg med dette, men jeg har selv termin 31 jan og jeg skal til gynekolog for å se hvor stor babyen min er.

 

Det gjelder å stå på krava og ikke gi seg!!! Ikke bry deg om at de kanskje synes du er en pest og en plage for å si det sånn.

 

Håper alt ordner seg for deg og lykke til med fødsel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke min situasjon helt lik da, for jeg ersikker på at terminen er riktig. Men jeg er svært liten og spe selv, og det har derfor vært stilt spørsmål om jeg i det hele tatt kan gå gjennom en vanlig fødsel. Jordmor har ment at det skal gå fint, fordi ungen mest sannsynlig kommer før han blir for stor for meg (kroppen ordner opp selv-klisjeen). Jeg var på vekstestimering på 34 uker. Da var ungen 8% mindre en snittet, og lå godt ned i bekkenet, så de mente fødselen skulle gå greit. Siden har ungen gått litt opp og ned av bekkenet og vekstkurven har ikke flatet ut. Jeg har nå kun 5 dager til termin, og ingen tegn på nært forestående fødsel. Skal på kontroll hos jordmor igjenpå tirsdag, men hun ringte i går og lurte på hvordan det gikk (fantastisk jordmor). Hun fortalte da at hun ville ha meg inn på sykehuset om jeg ikke hadde gått i fødsel før termin, slik at de kunne vurdere størrelsen på ungen og evt. sette igang fødselen. Hun var nemlig bekymret for at han blir altfor stor om jeg får gå over. Så for meg virker det ikke som om man MÅ gå 14 dager over, men at det er en helhetlig vurdering som ligger til grunn......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Takk for svar.

 

Jeg tror jeg rett og slett bare skal bli mer konfrontativ og si rett ut til helsepersonalet hva jeg mener. Jeg prøver nok å være en ålreit "pasient" (jeg har selv jobbet tidligere som legesekretær og assistert ved mange undersøkelser og vet godt hva mange leger synes om hypokondere og halvparanoide folk som tror alt ondt skal ramme dem. :) Så jeg har kanskje havnet i den andre grøften hvor jeg prøver å være mest mulig samarbeidsvillig/holde hodet kaldt/stille de riktige spørsmålene og ha en god dialog med legene).

 

Men mye av det de kommer med er rett og slett svada. Jeg har i løpet av svangerskapet vært til ulike ultralyder og vekstestimeringer og mange ganger oppdager jeg først når jeg kommer hjem at det legen har argumentert med eller roet meg ned med stemte jo ikke i det heletatt (foreksempel hvor mange gram babyen legger på seg pr uke osv.. ) De går stadig ut fra standard-babyer og standard-diagrammer.. Men babyen jeg har i magen følger jo ingen av standardoppsettene. Han legger på seg mye mer i uken enn det som er vanlig og symfysemålene mine er utenfor selve diagrammet tilogmed.

 

Den siste spesialisten jeg var hos var helt klart imot det å sette igang fødsler og mente at det bare ble komplikasjoner og langvarige smerter osv. ut av det, men hva er alternativet? Hvis alternativet er at jeg skal gå over tiden og babyen bli kjempestor, blir det jo mye mulig en komplisert fødsel likevel. Søstern min fikk foreksempel en baby på over 5 kg og hun mistet masse blod og hadde mye komplikasjoner. Jeg er også for naturlig fødsel, men samtidig er det er snakk om et lite menneske der inne som begynner å få det trangt om plassen.

 

Jeg håper virkelig at vannet bare går any minute... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Uff, jeg skjønner frustrasjonen din, enda jeg ikke er i samme problemstilling.

Jeg synes det høres ut som du burde vært inne til vurdering for igangsetting når sf-målet ditt er utenfor selve diagrammet, og du selv og søsteren din har født store barn. Hva sier legen din? Burde ikke han/hun reagere på sf-målet ditt?

Er disse spesialistene på sykehuset du skal føde på, eller er det private spesialister? Jeg ville ha tatt kontakt med legen min og bedt om henvisning til sykehuset for å få vurdert igangsetting, og ikke gitt meg. Få tatt ul, ny vektestimering, tatt røntgen av bekkenet osv. Dersom babyen din er veldig stor, så er det viktig at de vet om du har forutsetning for å føde ham på vanlig måte, og helst før du kommer inn med rier.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg gjerne si at selv om man er en spe person kan man godt ha ett stort innvendig bekken og omvendt.

Har du ikke en ca peiling på når du ble befruktet? Når er menstermin i forhold til UL termin?

Du snakker om privatlegetermin og offentlig termin er det da dette du mener? Det er nemlig UL termin som er rett termin.

 

Det er ikke vanelig i Norge å vente til 14 dager over. Man får gjerne overtidskontroll 7 dager før og da til UL for å se på str på barnet.

 

En ting er helt sikker, babyen din kommer ut og den kommer ut når den føler seg ferdig. Ingen vits i å stresse masse med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...