♥Humblebie™Emilie08 og Leah09♥ Skrevet 2. januar 2010 #1 Skrevet 2. januar 2010 Vært inne på prematur-debatten å kikket litt, men ikke så mye som skjer der inne. Så prøver her ) Fikk jente nr.2 i uke 34+2. Veide 1980g og var 28,5 fra hode til rompa. Kunne ikke måle hele lengden, fordi hun satt på rumpa og kunne ikke strekke ut benene med det første.. Vi var 16dager på nyfødt i Kristiansand før vi endelig kunne reise hjem. Hun fikk pustehjelp det første døgnet, ellers har hun klart seg selv. Måtte bare finne ut åssen hun skulle suge av flaske, nå som gikk veldig raskt.. Da vi reiste hjem veide hun 2050g. Hadde vært helt nede i 1690g på det minste. Nå koser vi oss hjemme og har hatt ei kjempe fine jul. Og har ei stolt storesøster ) Var på helsestasjonen og veide hun 28des, veide da 2605g ) så godt opp 555g på 13 dager. Så blir spennende å se på 6 ukerskontrollen 13jan. Men alt er jo myyyye lettere med nr.2 kjenner og merker jeg, er mer avslappet og stresser ikke... Men nå er jo lillesøster kjempe snille, sover for det meste ja. Åssen er det med dere som har premature babyer/barn?? klem
Verdens tøffeste mamma Skrevet 2. januar 2010 #2 Skrevet 2. januar 2010 Jeg har ei solstråle på 3,5 år som er født åtte uker før tiden. Hun var stor for aldere og to kg. 42cm. Men likevel veldig umoden. Ammingen var vanskelig. Hun var veldig sugesvak. Endte opp med å fullpumpe og gi flaske. HUn trengte cpap i starten og hadde i tillegg gulsott. Var først koblet til metningsmåler, deretter anpnø-måler. Hadde ingen pustestans. Slapp unna kuvøse. Vi lå en måned på sykehuset. Var veldig treg motorisk og begynte hos fysioterapeut da hun var et år. Det hjalp veldig mye. Hun er enda en forsiktig jente, men likevel tøff og ikke redd for utfordringer. Hun er aktiv og snakket veldig tidlig. Nå er jeg gravid igjen og på tirsdag er jeg like langt som da jeg fikk jenta mi. Håper så inderlig jeg går lenger med lillebror. Det er ikke bare bare å få premature barn, selv om det stort sett går godt..:-) Kos deg med jentene dine. Så flott at du klarer å slappe av..
tvkrus Skrevet 2. januar 2010 #3 Skrevet 2. januar 2010 Gratulerer med jenta Jeg har ei født i uke 30 , 1804 g og 44 cm . Hu ble 7 år i desember. Mi sov mye de første 7-8mnd og etter det har det vært full fart. Det vi merket annet med hu enn søstra ,20mnd eldre, er at hu ble/blir fortere overstimulert
GuttenMin09 ♥ Jentebaby i 2012 Skrevet 2. januar 2010 #4 Skrevet 2. januar 2010 Gutten min blei født 35+6, på Stavanger universitets sykehus. Han veide 2785g og var 48 cm. Han låg 3 døgn i kuvøse, og trengte pustehjelp (cpap) det første levedøgnet. Vi var på sykehuse i 13 dager, mest fordi han ikke fikk helt til sugingen. Eg pumpet meg 3.hver time ca, så fikk han melken gjennom sonde, etter at han hadde drukket av meg. Vi veide han før og etter ammingen, for å se hvor mye han fekk i seg:) Han hadde også gulsot, så han låg i lys i ca 1 døgn + fikk antibiotika i 6 dager, tilfelle det skulle oppstå infeksjon. Gutten min blir 1 år om ca 3 uker Tiden har godt alt for fort! Kos deg masse med jentene dine:)
Bettybu Skrevet 2. januar 2010 #5 Skrevet 2. januar 2010 Keisersnitt i uke 34. Trengte ikke pustehjelp, fikk mat i sonde ca 14 dager. Jeg pumpa og prøvde, men han fikk liksom ikke tak på brystvorta, og med "Skjold" ble det myke luft.. Presset han nok ikke nok med amminga, i tillegg var jeg nok ingen "god melkeku". Pumpet akkurat nok til måltidene, men sluttet med det etter ca 7 uker. Han var stor 2526 g/ca 45 cm, ha ble heller ikke målt helt nøyaktig pga seteleie... Han tok flasken da vi fikk perm etter knappe 14 dager, og la på seg mer enn forventet da vi var inne til kontroll, etter 3-4 dager... Har ikke hatt noen problemer etterpå.. er 4, 5 år nå..
erteposen + 4 Skrevet 2. januar 2010 #6 Skrevet 2. januar 2010 Jeg fikk premature tvillinger for snart seks mnd. siden, 34+4, men de var ganske så store 2100 og 2600. En av de hadde trøbbel med lungene, men det var igrunnen forventet siden han var ganske umoden og i svangerskapet prosentvis mye mindre enn broren (sammenlignet med sluttresultatet). Vi var nesten tre uker på barneklinikken, men det var like mye knyttet til mat og en infeksjon. De er ikke så store som mange på samme alder, men utrolig vitale og stramme i kroppen. Sammenlignet med storebrødrene er de mer umodne på de fleste måter, og spesielt magen er ømfintlig. En må liksom plusse på de ekstra ukene:) Jeg er så utrolig glad for at jeg hadde barn fra før, både når det kommer til tvillinger og premature babyer.
Prinsesse_og_prins<3 Skrevet 2. januar 2010 #7 Skrevet 2. januar 2010 Tuppa mi ble født 34+4 men var større enn snuppa di da.) Hun veide 2535 og var 45 cm. Hun er to år nå og har ikke hengt etter i det hele tatt siden hun var 4 mnd. Hun var på maaange kontroller det første året. Holdt på å bli gal. Historien min passer veldig til din, forskjellen er at dette var min første.
Mamsen til AT:) *prøver igjen* Skrevet 2. januar 2010 #8 Skrevet 2. januar 2010 Lille gutten vår er født i uke 28+1, vi var på sykehuset i 7 uker, han veide 1360 og var 36 cm. nå er han 4 mnd og veier 5,5 kg og er 55 cm:) han lå i kuvøse i nesten 2 uker med cpap,men lå mye uten også. pusta fint selv helt fra han ble født. men litt hjelp trenger de jo,,, etterhvert skulle han lære å spise,endte opp med flaske da jeg mistet melka....det tok litt tid,var ikke så flink til å ta pauser,så måtte lære det og. han hadde bare metningsmåler på dette tidspunktet, så etter 7 uker var det vår tur til dra hjem,det var deilig:) ikke hatt noe problemer etter dette:) han er en våken og aktiv liten gutt:) mitt første barn,og må jo si at det var ganske skummelt,og jeg var mye redd,men etterhvert så jeg selv også at dette kom til å gå bra:) men jeg savner ikke alarmer som uler over alt....men så mange snille og flinke mennesker som jobber på nyfødt int:)
♥Humblebie™Emilie08 og Leah09♥ Skrevet 3. januar 2010 Forfatter #9 Skrevet 3. januar 2010 Fint å lese om flere som har premature barn Men åssen var det med næringen dere som ikke ammet..?? Her bruker vi pre-nan hy, men vil snart gå over på hipp.. det blir vel ikke noe problem tro??
Bettybu Skrevet 3. januar 2010 #10 Skrevet 3. januar 2010 Brukte NAN HA1.. Husker ikke hvor lenge, men gikk over til Hipp... Nan ble det mer gulping av.. Den pre-nan hy er muligens den de sa jeg skulle kjøpe, men som de ikke hadde inne på sykehusapoteket engang...??
Mamsen til AT:) *prøver igjen* Skrevet 3. januar 2010 #11 Skrevet 3. januar 2010 vi brukte også pre-nan hy, skulle bruke det til han var mellom 3 og 3,5 kg...begynte på vanlig NAN etter det,og det bruker han enda, satser på å begynne så smått med litt grøt i løpet av denne mnd. nesten 5 mnd nå. skal man korrigere alderen ¨når det gjelder mat? mener de sa på sykehuset at vi ikke skulle det..
Augustspire<3 Skrevet 3. januar 2010 #12 Skrevet 3. januar 2010 Jeg fikk premature tvillinger for snart 4 år siden. De ble født i uke 34+5 og målene var 1600gr og 1770 gr, og 41 cm.. Vi lå på nyfødt intensiv i 8 uker, men hun ene var klar for hjemreise 4 uker før. De pustet helt fint, lå bare i varmeseng. De har alltid vært små for alderen, no er de 13 kg og 92 cm, 11,5 kg og 88 cm. Men de har ikke vært seine i utviklingen...
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 3. januar 2010 #13 Skrevet 3. januar 2010 Hei! Jeg fikk en prematur jente født i uke 28, hun var 1120 gram og 36 cm lang. Var innlagt i 7 uker, bodde i kuvøse de første ukene, hadde respirator i ett døgn, så cpap. Ikke noe galt med henne, hun hadde gulsott og pusteanpneér etc men det er jo helt vanlig. Vi har nå vært hjemme i 2 1/2 mnd og storkoser oss, storesøster er veldig stolt men litt uforsiktig ;-) Nå er hun 4 1/2 mnd og veier nesten 4500 gram, blitt stor! Jeg ammer light, dvs at jeg fikk henne til å ta brystet med skjold, og nå klarer jeg ikke å avvenne henne med skjoldet så jeg må bruke det hver gang. Ikke sikker på om det er verdt det ;-) men sist hadde jeg flaskebarn og det var egentlig mye mer slitsomt. Hun sover mye og er en liten solstråle, har begynt å kommunisere og smiler masse, så vi kan ikke tro hvor heldige vi har vært :-) Hun er en natterangler og vil ikke sove før i 2-tida, men det er en liten pris å betale tross alt. Artig å høre fra andre forresten :-) Klem tilbake
Galskapens overhode Skrevet 3. januar 2010 #14 Skrevet 3. januar 2010 Hei Jeg har 2 barn født uke 34 Jente 03, født 34+3, hun var 2485 g og 45 cm. Var sammen med meg på barsel i 1 uke. Ble koppmatet til dag 3, da klarte jeg å amme med ammeskjold. Hun var så lita og brystet var så stort og sprengt at hun ikkk hadde en sjanse til å klare å få tak. AMmet med skjold til hun var 6 mndr og nektet mer av min melk. Gikk da over til nan1. Hun hang etter motorisk til ca 9 mndr. Da skjøt hun fart og gikk da hun var 11 mndr. Hun ble fort stor jente.. 6 uker gammel var hun 3690 g og 52 cm 6 mndr var hun 8,66 kg og 67 cm 1 år var hun 12,3 kg og 79 cm 18 mndr var hun 14,36 kg og 88 cm 2 år var hun 16 kg og 93 cm I dag er hun 6 år, 28 kg og 126 cm. Ordentlig stor, frisk og flink jente. Eneste sykdom har vært astma, som hun allerede har vokst av seg. Gutt 08, født 34+2, han var 2640 g og 45 cm Var på nyfødt i 11 dager pga matningsproblmer (sonde i 10 dager) og gulsott. Var 1 dag med meg på barsel (12 dager til sammen på sykehus) før vi reiste hjem. Klarte å amme ham uten skjold. Han nektet mer av min melk ved 9 mndr. Han har ikke hengt etter i det hele tatt. Gikk da han var 13 mndr. 6 uker gammel var han 4340 g 6 mndr var han 7,76 kg og 64,5 vm 1 år var han 10,66 kg og 76,5 cm 18 mndr var han 12,06 kg og 81 cm nå er han 2 år om 2 uker og veier ca 15 kg og er ca 90 cm (kontroll sist i mnd) Han har vært mye syk, men har nok arvet problemer med mandlene etter faren. tok falske mandler ved 14 mndr og skal ta de ekte i februar. Alt var mye lettere med nr 2 enn nr 1. JEg følte meg tryggere og sikrere på meg selv. Og visste hva jeg ønsket for ham. Litt morsomt å sammelikne helsekortene på denne måten. Ser nå at jenta var en del større enn gutten min . =) Det var oss det ..
lille sprelle Skrevet 3. januar 2010 #15 Skrevet 3. januar 2010 Har ei som er født 35+0. under 1900 gram - dysmatur mao Det første halve året gikk med til mating..... Etter 1 år hadde hun tatt igjen sine jevnaldringer i størrelse og "ferdigheter". Er nå 20 mnd - prater som en foss (laaange ord er kjempegøy) og er stødig fysisk.
♥♥♥ Skrevet 3. januar 2010 #16 Skrevet 3. januar 2010 Har en lita snella født 31+0. Snella var 1950 gr og 42 cm. Hodeomkrets var 31.5 cm. Lå ca 3 uker på Ahus. Trengte cpap 1. døgn. Lå 3 døgn i kuvøse. Lå i lys 2 ganger grunnet gulsot. Dro hjem med sondeernæring og oppfølgning fra NAT. Mitt første og mannens andre barn. Ikke bare bare å komme hjem med en liten jente. Pumpa og pumpa på sykehuset, og endte med å bli melkegiver til morsmelkmottaket på Ahus. Leverte 120.5 liter faktisk. Nå er snella stoooor jente på over 10 kg. Følger motorisk utvikling i forhold til korrigert alder . Blir 1 år om 2 uker. Store jenta mi
Mamsen til AT:) *prøver igjen* Skrevet 3. januar 2010 #17 Skrevet 3. januar 2010 noen som vet ang mat,skal man korrigere alderen da? tenker å begynne med litt grøt snart. han er 5 mnd i midten av januar. ( 2 mnd korrigert) da hørtes han liten ut;) skal snart på helsestasjonen så kommer til å høre med de og,men vet at de ikke har så vedlig erfaring med premature der,...
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. januar 2010 #18 Skrevet 3. januar 2010 Jente 4 år korrigert i dag faktisk. Ellers så det 15. oktober som er datoen hennes da. Født i uke 28+1 (12 uker prematur) 1168 gram, 39 cm 8 uker på neo Frisk og fin, aldri vært noe større problemer med henne. Hadde vanvittig kolikk de første 6 ukene vi var hjemme, ingen av oss sov. Til slutt kuttet vi ut ammingen, gikk over på mme og verden ble ett bedre sted for alle sammen. Trøblet med treg mage til hun var ca ett år, etter det har alt gått fint.
♥Humblebie™Emilie08 og Leah09♥ Skrevet 3. januar 2010 Forfatter #19 Skrevet 3. januar 2010 Så fint at så mange vil skrive... Er så greit å lese og slapper enda er av, særlig når jeg leser at di fleste ikke henger etter i motorikken ++ Du som lurte ang mat.. Jeg fikk beskjed om å gå etter termindatoen, når hun er 4-6mnd etter termindatoen kan vi begynne med grøt ++ Ikke tenkte på fødselsdatoen. Nå er lille Leah liten i vekst til å være født 6 uker før termin, men vokser fort syns jeg alikavell ) Kjenner når jeg løfter henne at det begynner å bli litt tyngde ) Nå har vi snart vært hjemme i 3 uker og det går kjempe fint.. Mye av tiden går til mating ja og jeg er ikke vant med sååå lite søvn på nettene då storesøster sov mest natten igjennom fra 1 dag.. Men skal overleve dette!!! ) Virker som hun begynner å få magevondt nå, så mistenker at Pre-Nan HY er for tøff for magen hennes. Uannsett det skal være lett fordøyelig ++ Skal egentlig bruke det til hun er 5 kg, men vil heller bruke hipp enn at hun får magevondt av Pre-Nan. (Misktenker dette pga erfaring med vanlig NAN som vil brukte i begynnelsen på Emilie) Men som sagt morro å lese om dere andre )
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 3. januar 2010 #20 Skrevet 3. januar 2010 Jeg også lurte på det med maten, og i boken "Når barnet er født for tidlig" (for øvrig en veldig bra bok) står det at man går etter termindato. Min helsesøster sa nemlig feil, og det kan jo gå riktig så galt. Vesla mi er nesten 3 måneder for tidlig, og sliter en del med magen. Helsesøster mente at vi skulle begynne med grøt (!!!) siden hun er så urolig på kveldene og at jeg skulle jo gå etter fødselsdato og da var hun jo bare 4 mnd. På sykehuset sa de at helsestasjonene generelt ikke var så oppdaterte på premature, så jeg tar alt de sier med en klype salt. Litt drøyt med grøt til en som er korrigert litt over 1 mnd gammel.
Mamsen til AT:) *prøver igjen* Skrevet 4. januar 2010 #21 Skrevet 4. januar 2010 jeg syns også at det høres vel tidlig å gi mat da...her er gutten vår snart 5 mnd,eller snart 2 mnd. men mener de sa på nyfødt at de ikke korrigerer ang mat. skal høre på helsestasjonen og,men ta en tlf til nyfødt også. har også lest den boka, og "å være foreldre til et for tidlig født barn". to bra bøker!
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 4. januar 2010 #22 Skrevet 4. januar 2010 Er det forresten noen som vet hva slags oppfølgning man får og hva man evt. må oppsøke selv? Vi har hatt øyekontroller, en sjekk hos fysio (bør vi ha flere?) og skal nå på poliklinikken for rutineoppfølgning. Er det alt? Jeg føler liksom at det bør være mer, spesielt etterhvert som de begynner å bevege på seg mer. Og hva med det psykiske? Helsestasjonen er ikke spesielt flinke til å vite hva som skal gjøres, tror ikke de har så mange premature innom. Jeg ble forespurt om jeg ville ha barselgruppe med andre født i august, da blir jo min bitte liten i forhold siden hun egentlig er novemberbarn, så jeg takket nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå