Gå til innhold

Bading av nyfødt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange ganger pr uke bader dere den nyfødte?

Hva slags såper/kremer bruker dere i forbindelse med dette?

Bruker dere olje+dusjsåpe i vannet, eller bare en av disse?

Når dere skal vaske stumpen etter bleieskift, bruker dere bare rent vann eller har dere litt såpe evt olje i vannet?

Jeg er en helt uerfaren førstegangsfødende, som dere heelt sikkert allerede har tippet :-P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Badet 2-3 ganger i uka.

Brukte svært lite såpe/olje/kremer. Det skal ikke være nødvendig. Det naturlige fettlaget babyer har på huden kan med fordel beholdes. Brukte litt olje i vannet når hudlaget skiftet og huden flasset, ellers svært lite. Gutten min hadde en del hår, så brukte litt shampoo innimellom.

Ved bleieskift har jeg også stort sett brukt vann, ved mye bæsj brukte jeg olje eller bittelitt mild såpe.

Skrevet

Jeg brukte kun oljer i vannet frem til ungen begynte å bli mer skitten enn bare litt gulp og bæsj/tiss, altså når han satt ute i sandkassa eller hadde spist mat som var veldig skitten(klissen grøt, spaghetti osv) Så min gutt ble kun vasket i olje frem til han var 6-7 mndr;)

Jeg brukte å ha den neutral olja i badevannet og ha ungen i en sånn spedbarns-sete i badekaret. Da slapp jeg å være redd for å glippe ham i vannet fordi han var så sleip av olja:)

Stumpen vasket jeg med våtservietter ( ja jeg er lat!:P ) Men var han sår/rød, vasket jeg med vann og olje på GAS kluter og smørte med sinkkrem/salve eller sånn eksemkrem hvis han hadde fått skikkelig sår stump.

På kroppen så smurte jeg ham ikke før jeg begynte med såpe, med unntak av baken selvsagt, for den er jo utsatt for uttørring og irritasjon. Jeg bruke A-creme når jeg ikke brukte sinksalven, men det kan du ikke bruke hvis barnet har allergier, eller du tror barnet kan ha det, for det inneholder peanøttolje;)

Lykke til! Dette går så bra så, alle har vi vært førstegangs engang:)

Gjest Rispondi
Skrevet

Bader jentene ca to ganger i uka, med en lite såpedråpe og litt olje i badevannet. Vasker dem med rent vann i ansikt, hender og nedentil morgen og kveld. Bruker våtservietter (fy oss) når de har bæsjet.

Av kremer og salver anbefaler jeg Vitapan, Inotyol og A-creme.

Lykke til :)

Skrevet

jeg badet vel ca 2 ganger i uken. Brukte nesten kun vann, personlig mener jeg at altfor mange overdriver bruken av såpe. Feks babyshampoo??? hallo, man skal ikke trenge å bruke slikt hver dag.....

Huden til en liten baby er sart, å fjerne det naturlige fettlaget er dumt! De blir rene og pene ved varmt vann og klut;) så jeg sier meg enig i det anonym 18:44 skriver!!!! litt babyolje gjør susen. kremer ble kun brukt ved behov.

Ved bleieskift så var det enten klut/mesoft med varmt vann, ved bæsj tørket jeg bort og skyllte stumpen i vasken.

Et lite barn skal ikke trenge å bade mer enn 1 gang i uken, men selvfølgelig, noen bebbiser liker jo veldig godt å bade, det er ikke noe galt å gjøre det hver kveld......... Dere finner fort ut hva som passer dere best;)

Selv bruker vi mest klut, eller dusjer med barnet istede. Det gjorde vi fra h*n var kanskje 3 måneder, funker veldig fint og ganske moro. Nå henger h*n på som en apekatt, kan slippe med begge hender og ungen holder seg fast,hehe

Skrevet

Tusen takk for gode svar damer :-)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...