Trønderbærta Skrevet 2. januar 2010 #1 Skrevet 2. januar 2010 Har to barn, 4 år og 7 1/2 år. Jeg har hele tiden vært "for snill", er som regel jeg som rydder etter de feks, de kaster fra seg klær å leker overalt, og jeg går etter å plukker opp, kopper og fat står der de satt og spiste sist (ofte forann tv). I tillegg er det ALT for mye tv-titting, de leker foran tv, men den står som regel på. Har bestemt meg for at ett viktig mål for dette året er å forbedre seg her, tenker da å sette opp noen "regler" for hvordan ting skal være og hvordan de skal oppføre seg ol. (minstemann er til tider ekstrem på å "angripe" og "banke" sin storesøster). Så nå trenger jeg tips til slike husregler. :-)
lille sprelle Skrevet 2. januar 2010 #2 Skrevet 2. januar 2010 enkle regler, enkle konsekvenser (med en advarsel først) som gjennomføres! lykke til!
AneB Skrevet 2. januar 2010 #3 Skrevet 2. januar 2010 Jeg er heller ikke så flink til det med ryddingen, blir ofte til at jeg plukker opp leker etter henne (3 år). Men jeg syns god bordskikk er viktig. Vi spiser ved kjøkkenbordet (95 % av måltidene). Hun må si takk for maten og spørre om hun kan gå fra bordet, og vente på svar før hun går. Som oftest får hun gå før oss voksne, men dersom det bare er meg og henne som er hjemme hender det at hun må vente på meg. Dersom vi har besøk av andre barn må hun vente til de andre barna er ferdig før hun får gå fra bordet. I ditt tilfelle vil det si at med mine regler må de to barna dine vente på hverandre. Hun må også bære tallerkenen, glasset og bestikket sitt til kjøkkenbenken. På badet om morgenen må hun henge pysjen sin på knaggen, og om kvelden må hun legge klærne i skittentøyet.
UnePune äntligen hemma! Skrevet 2. januar 2010 #4 Skrevet 2. januar 2010 1. Være snille mot hverandre 2. Ikke springe og "utestemme" inne Det er igrunn disse reglene jeg fokuserer på - har 3 gutter og eldste er 5. Ellers har vi stort sett tv på bare om morgenene(spesielt hvis det er mannen som står opp med dem =P) og på barne-tv. Måltidene inntas ved spisebordet og de to eldste er blitt flinke til å ta med seg tallerken og kopp bort på kjøkkenbordet etter "takk for maten". Er 0-toleranse for å være slemme mot hverandre. Bruker trappa for time-out hvis det er for ille og de ikke hører etter advarsel. Trur det var det - for nå fikk jeg besøk! Lykke til!
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 2. januar 2010 #5 Skrevet 2. januar 2010 Her rydder ungene opp etter seg etter mat (som kun spises på kjøkkenet) leker de tar med i stua blir med opp på rommene igjen før kvelden og det er lite slossing mellom dem. Ryddinga er automatikk for ungene, de har lært at slik er det og dermed blir det en del av måltidet =) Vi trener på det samme i bhg der jeg jobber (på stor avd) de må også rydde vekk tallerken, glass og kniv etter seg selv =)))
prekæs Skrevet 2. januar 2010 #6 Skrevet 2. januar 2010 Husregelen her er som følger: La ungene herje rundt, gape og skrike og eksploder med jevne mellomrom.
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 2. januar 2010 #7 Skrevet 2. januar 2010 Hahaha!!! Er visst slik her også, prekæs :oD
erteposen + 4 Skrevet 2. januar 2010 #8 Skrevet 2. januar 2010 Det er flott du tar tak i det nå da!! Jeg har ikke tenkt på at vi har så mange husregler før vi får besøk av andre med barn:) - henge på plass yttertøy og sette på plass sko når de kommer hjem, og sekken på knagge (vi har korger med bilder/navn på hva som skal i t.d. votter, luer og de har hver sin knagg til treningstøy og sekker) - ingen spising foran tv, ingen går fra bordet før alle barn er ferdige og en setter skitne tallerker og glass ved oppvaskmaskinen (jeg kan ikke fatte og begripe at noen tillater spising foran tv fordi jeg haaater å rydde/vaske og det er mer enn nok med lørdagskosen). - rommet må ryddes før leggetid, sekken pakkes - og etter det er det lesetid. - ikke tv før etter middag, og ikke data/ps før etter lekse er gjort. Det ender jo igrunnen opp med at det blir ingen tv-titting på ukedagene, men vi har kino hjemme med hele familien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå