Gå til innhold

Vanlige "husregler" hjemme.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to barn, 4 år og 7 1/2 år.

Jeg har hele tiden vært "for snill", er som regel jeg som rydder etter de feks, de kaster fra seg klær å leker overalt, og jeg går etter å plukker opp, kopper og fat står der de satt og spiste sist (ofte forann tv).

I tillegg er det ALT for mye tv-titting, de leker foran tv, men den står som regel på.

Har bestemt meg for at ett viktig mål for dette året er å forbedre seg her, tenker da å sette opp noen "regler" for hvordan ting skal være og hvordan de skal oppføre seg ol. (minstemann er til tider ekstrem på å "angripe" og "banke" sin storesøster).

Så nå trenger jeg tips til slike husregler. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine "husregeler":

*Rydde av bordet etter de har spist.

*Vente ved bordet til alle barn er ferdige å spise.

*Ikke mat på andre rom enn kjøkkenet, untatt lørdags kveld etc.

*Ikke tv om morgenen på skoledager.

*Ikke tv etter kl. 11 i helgene.

*Ikke tv/ film etter skole om det er fint vær.

*Brukte klær skal på badet.

*Legge på plass rene klær.

*Leker i stua er ok, men bare en sort om gangen.

*Rydde bort leker før de finner nytt.

*Rommene ryddes 10 på 18 hver kveld, untatt leker de vil fortsette med etter barnetv.

*Innestemme!

*Ingen slossing!

*Barna bestemmer selv hvem som får være på rommet deres, og det skal respekteres.

Desse reglene har jeg hatt de sister 3 årene, og nå er det mer vaner enn regler. Må minne de på det noen ganger, men da er det bare en forglemmelse. Virker muligens litt strengt, men sparer meg for mye irritasjon og krangling.

Skrevet

Vi har regler ja.

1. Det er ikke lov å løpe inne i stua, hoppe i sofa, skrike der

2. Er heller ikke lov å lekeslåss i stua

3. De må rydde opp sine egne leker og klær

4. Når vi har spist rydder de vekk sin tallerken o.l

5. Når de legger seg må de kaste klær som er skitne til vask, legge de andre på plass der de skal være.

6. skal du ikke si noe hyggelig til andre skal du holde munnen igjen!!!!

7. skal de ha ukepenger har de visse oppgaver de må gjøre ila uka

Virket kanskje masse sånn ramset opp, men de fleste er jo innprenta hos dem. Det er lett og skli ut og blir for snill, dumsnill kaller jeg meg. Og jeg fører belønning systemer i stedet for straff. Det føler jeg fungerer mye bedre:) Lykke til, og begynn med en regel om gangen. Og vær konsekvent på den så kommer det til å gå kjempebra. Og barna mine liker godt å tjene penger og hjelpe til i huset så det blir jo utnytta på ting de må gjøre for å få ukepenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...