Anonym bruker Skrevet 2. januar 2010 #1 Skrevet 2. januar 2010 Jeg og samboeren min har leid et hus av min bestefar nå i to år. Problemet vi har, er at vi kan ikke få ha vårt eget privatliv!! Bestefaren min låser seg inn mens vi er borte, går rundt i huset å sjekker at alle lys er av, renser peisen, fyrer, osv hele tiden!! Dette begynner å bli temmelig irriterende, spesielt hvis vi har det litt rotete, da går han hjem igjen (50 meter) og kjefter på min bestemor fordi vi roter så fælt!!! Tilogmed hvis vi ligger å sover en morgen, og det ringer på, men vi føler for å sove mer/ eller si vi ligger å koser, så forstår han neimen ikke hva det betyr at døra er låst! Da låser han seg inn!!!!!! Og da sier han alltid "Skal bare fyre i peisen jeg".... .UNNSKYLD MEG! DET KLARER VI FINT SELV! men det vil han ikke forstå! Det holder på å klikke for meg. Han forstår ikke at når han leier ut et hus, da har han ikke lov å bare buse inn som det passer han selv! Hvordan skal vi forklare han dette?! Vi hadde nemlig det samme problemet med han i fjord sommer, men da ble samboeren min irritert, og sa ifra til han at vi ville ha privatliv og at han ikke sitter her å betaler så mye penger i måneden på at vi ikke kan få ha vårt eget liv her og at folk skal komme å buse inn å gjøre det som passer dem selv!! Ja, vi kunne ha flyttet. Men nå er vi i den situasjonen at samboeren min har en deltidsjobb hvor han tjener mellom 12-15000 kr måneden, og med leie på 5000 kr, regninger, mat, bensin og andre nødvendige ting, så sitter han knapt igjen med noe! Jeg studerer enda, så jeg har bare jobb en gang i uka, så jeg tjener rund 1500-2000 kr i måneden. Og vi venter barn til sommeren, så da blir det veldig trangt for oss. Derfor kan vi ikke finne et annet sted omtrent å bo, for her har vi et hus på to etasjer og stor hage, for bare 5000 kr, men det får vi ikke tak i rundt her! Huff, nå er jeg så frustrert og fortvilet.. Spesielt når min bestefar skal dra min bestemor inn i bildet og kjefte på hu for vi ikke har det smussfritt til enhver tid! Hun har da ingenting med hvordan vi har det! Men er vel at han skal bruke seg litt på henne å få ut aggerresjon, men da blir jo hun bare lei seg... HJELP!
Kliko Skrevet 2. januar 2010 #2 Skrevet 2. januar 2010 Synes han virket snill jeg Mener nok ikke noe vondt med det, men skjønner at det blir slitsomt. Hva med å bare ta det opp med han, at dere vil ha deres egen privatliv, og hadde satt stor pris på at han ikke låste seg inn i huset deres ?=)
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2010 #4 Skrevet 2. januar 2010 Det med krok var jo kjempe smart. Hvis bestefaren det ikke går an å snakke med bestefaren din, få dere skaffe krok på døren.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2010 #5 Skrevet 2. januar 2010 Såklart er han snll når han vil hjelpe til med å fyre, men det største problemet er at vi har sagt ifra før på en fin måte at vi ikke vil han skal låse seg inn, og det samme med alle andre, og enda gjør han det! Han gjør det mye når vi ikke er hjemme, han legger jo igjen "spor" etter seg, med å lukke soveromsdøra som må stå åpent for å spre varmen inn dit, og skru ned varmekablene på badet (eneste stedet vi har varmekabler, bor i et gammelt hus), går opp i andre etasje for å lukke igjen ei dør som står på gløtt.... Det verste er at han bruker seg så på bestemora mi for det, at vi gjør slik og slik, roter, og alt er bare kaos ifølge han, når han snakker med bestemor. Hu gråter jo for han skjeller henne ut for oppførselen han har, han begynner jo å bli gammel og litt skrullete, men han er helt manisk når det kommer til strøm og sparing. Vi kan knapt se på tv i lyset uten at han kommer bort å sier han skal skifte pære for oss, til en sparepære!! Det har faktisk skjedd, da samboeren min leste til eksamen, han trengte godt lys, så kommer bestefar inn å sier " jeg ser det lyste oppe, så jeg tenkte å sette i en sparepære jeg!", og da hadde samboeren min nettopp skiftet pære for å få bra nok lys!! Det er jo frekt! Og hos oss så sier han aldri at vi har det rotete, eller bruker mye strøm eller noe, men han bruker seg til bestemor og foreldrene mine. Men aldri til oss. Da smiler han og prøver å holde med oss, enn med dem. Så det er jo falskt dette.. Er fordi han begynner å bli gammal og holder vel på å rable litt for han. Men han forstår ikke hva privat liv betyr. Bestemor hadde sagt til han at han heller ikke hadde det så ryddig på kontoret sitt, da hadde han svart med "Det har du ingenting med!", og da mener jeg, hva i huleste har han med at vi har det litt rotete innimellom da?!
Frk Marge Skrevet 2. januar 2010 #6 Skrevet 2. januar 2010 tenkte jeg også på! kjøp en sikkerhetslenke eller en sånn lås-inni-låsen. da bude det kanskje nå inn?
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2010 #7 Skrevet 2. januar 2010 Vi har en slags krok på døra, eller, en sånn kjetting man drar inn i et hull, men det hjelper jo ikke stort når han går mest inne hos oss å snoker når vi er på jobb eller borte! I går var både jeg og samboeren på jobb, da jeg kom hjem først, ser jeg med en gang at bestefar hadde vært her, siden lyset i gangen var av (det eneste lyset som stod på), og døra oppe var tatt igjen hardt, og dette er en gammel og vond dør, derfor står den alltid på gløtt, denne hadde han tatt igjen så hardt at jeg knapt fikk den opp! Så jeg gikk ned for å sjekke peisen, for det er jo kun fyringen han sier han er her for, og peisen var helt kald og var ikke antydning til at det hadde vært fyring i den heller,og jeg var bare på jobb i 4 timer! Snakket med bestemor i dag, hu sa han hadde vært å fyret mens vi var på jobb.. Og hallo, da hadde peisen fremdeles vært varm! Om den itte hadde vært glovarm og ingen glød i den, så hadde den iallefall ikke vært iskald som den var! Jeg blir så frustrert. Vi har prøvd å sagt dette på en fin og rolig måte til han for halvannet år siden. Men det nytter ikke. Og selv om han kanskje mener det godt med å hjelpe til å fyre i peisen, så klarer vi nå det selv når vi er hjemme! Han låser seg inn om vi sover, sier han skal fjerne asken og fyre opp! Det klarer vi da fint selv!
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2010 #8 Skrevet 2. januar 2010 Bytt lås, tror ikke det er så mye annet å gjøre her altså utenom å flytte. Forøvrig skikkelig teit at han absolutt skal inn å fyre når ingen er hjemme. Står ikke helt i stil med sparemanien.
Mammaen til Isak Skrevet 2. januar 2010 #9 Skrevet 2. januar 2010 Bytt ut låsen og gi en ekstra nøkkel til bestemor, som hun gjemmer i tilfelle behov ved akutt sykdom etc..
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2010 #10 Skrevet 2. januar 2010 Bytt lås. Jeg ville ikke gitt en ekstra nøkkel til din bestemor siden hun sikkert kan finne på å levere den til bestefaren din. Jeg ville ha gjemt en ekstra nøkkel ute på et trygt sted og dersom det skulle oppstå en alvorlig situasjon så ville jeg sagt ifra da hvor nøkkelen lå!! Skjønner godt at dere er frustrerte over dette. Jeg hadde aldri klart å bo under slike forhold!
-Hengebuksvinet- Skrevet 2. januar 2010 #11 Skrevet 2. januar 2010 Det jeg tenker er; hvorfor ikke føre over strømmen på dere selv? Da kan dere med beste samvittighet bruke strøm på det dere vil. Gamle folk har ofte panikk hva angår strømregningen, og jeg har dessverre sett at strøm kan være en kilde til irritasjon når man gir gode leieavtaler til slektninger. (Raskt ordnet, bare ta en telefon til den strømleverandøren dere velger). Før over strømmen, si klart fra om at dere ikke kan leve med at han tar seg til rette i deres hjem (ikke vær redde for å være direkte) og oppfordre familien til å la leieforholdet være en sak mellom dere og bestefar. Dere har nok dessverre ikke lov til å skifte lås i hans hus, men når dere er hjemme kan det jo være greit å sette lenken på? Jeg hadde nok fått lyst til å legge frem noe pinlig, sånn at han ble litt brydd. For å se om han da tok hintet. Skrive lapper, om at han skal la døren stå åpen/*lampen stå på. Sånn at han tydelig ser at dere legger merke til aktiviteten hans.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2010 #12 Skrevet 2. januar 2010 snakk med de..og forklar at dere bare vil ha privatlivet i fred...håp at de respekterer det.. lykke til!!!
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2010 #13 Skrevet 2. januar 2010 he he he kansje han trenger å rømme unna bestemor innimellom:-))
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2010 #14 Skrevet 2. januar 2010 Har vært i akkurat samme situasjon og vet det er veldig frustrerende! Jeg og mannen leide nabohuset til mine besteforeldre da vi nettopp hadde flyttet sammen, de klarte heller ikke respektere at vi trengte privatliv.. bare at det var bestemoren min som blandet seg i alt, ikke bestefaren min da.. Vi bodde der i 16 mnd, så orket vi ikke mer og flyttet en mil unna, selv om det ble trangere økonomisk var det mye bedre for oss som par! Hadde også nylig fått vårt første barn da vi flyttet, og en dag rant bare begeret over for hva jeg tålte av innblanding..
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2010 #15 Skrevet 3. januar 2010 Det er vanskelig å forklare han at vi trenger privatliv, når han ikke forstår dette å gjør det han selv føler for! Huff... Greia hans med å fyre mens vi er borte, er for vi ikke skal komme hjem til kaldt hus for så videre fyre ekstra med varmepumpa vi har (som forøvrig IKKE fungerer om vinteren, så den har null effekt, gammel pumpe), men dette skjønner ikke han. Bytte lås er veldig fristende, men det kan jeg jo ikke gjøre så lenge det er han som eier huset! Bestemor eier ikke huset, så kan heller ikke blande inn henne i dette. Pluss besteforeldrene mine går hverandre på nervene, de lever sammen bare pga barn og barnebarn. Nebber og er duster mot hverandre hele tiden, tror vi i familien hadde hatt det mye bedre hvis de hadde skilt seg. Så slipper vi krigen dem starter for alt og ingenting heletiden... Strømmen kan vi ikke føre over på oss selv, for bestefar gjorde slik at strømmen vi bruker og strømmen dem bruker i huset blir slått i sammen, dette gjorde han rett før vi flyttet inn, kanskje et år i forveien eller et halvt. Så det er ikke noe alternativ heller desverre. Huff nei, enkelt skal det ikke være! Foreldrene mine var i akkurat samme situasjon da de var unge og hadde nettopp flyttet sammen, men det var verre for dem, for de bodde i ei leilighet som er inne i huset til besteforeldrene mine (huset dems er på 1000 kvadrat eller noe, med 4 etasjer, utrolig digert hus iallefall!!), og da dreiv bestefar og styrte inne hos dem også med strøm og alt mulig, blandet seg inn i alt. Mamma og pappa tok det opp med han, for det ble såpass ille for de, og da ble de kastet rett ut på garden! Så derfor mente mamma at jeg nesten knapt burde si noe, så lenge vi ikke har noe annet sted å gjøre av oss. Men han kan vel ikke ha rett til å bare kaste oss rett ut? Forresten, jeg har sett etter noe lover og regler på dette med at han leier ut til oss, om det er en egen regel på at han ikke har lov å gå inn i huset så lenge han leier ut, men jeg finner ingenting om det! noen av dere som har peiling på dette? Samt en lov om at han kanskje ikke har rett til å bare kaste oss rett ut uten noe bedre grunn? Da hadde jeg hatt noe å vist ham, så kanskje han hadde skjønt hvor alvorlig og viktig dette er for oss. Herregud, han låser seg inn når jeg ligger syk og mannen min er på jobb, enda han ringer på først og ingen åpner, og da sier han at han skal fikse peisen osv, og sitter i stua å bråker med det i halvtime når jeg ligger på soverommet som er 5 meter unna å prøver å få sovet og slappet av! Han skjønner det jo ikke!!
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2010 #16 Skrevet 3. januar 2010 bli voksen, og finn deg et sted å bo med en utenforstående huseier.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2010 #17 Skrevet 3. januar 2010 § 5-6. Utleierens adgang til husrommet Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn. Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side. Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2010 #18 Skrevet 3. januar 2010 Les husleieloven: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19990326-017.html&emne=husleielov*&& Utleier har kun krav på tilgang til boligen hvis det skal utføres vedlikeholdsarbeid eller lignende i leiligheten, jfr § 5-6. Og i så tilfelle skal dere har varsel i god tid på forhånd. Det vil si at dersom dere sier at han ikke skal fyre hos dere eller låse seg inn av noen annen grunn, så har han ikke lov til det. Utleier har ikke rett til å si dere opp uten saklig grunn, jfr § 9-5. Å bli fornærmet på dere er IKKE en saklig grunn! Hilsen juristen
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2010 #19 Skrevet 3. januar 2010 Bli voksen?? Vet du, med èn inntekt så er det ikke så enkelt å _bare_ finne seg et nytt sted å flytte til å tro man skal få alt til å gå rundt for oss! Total inntekt vi sitter med i måneden er alt fra 14000 til 16000 kr samlet, og da har vi først og fremst husleie, vi har to biler som trenger drivstoff for å frakte oss til skole og jobb, telefon regninger, internett regninger, andre regninger, mat og andre nødvendige ting vi trenger iløpet av en måned - og etter vi har betalt alle regningene og fått handlet mat osv, så sitter vi igjen med kanskje 3000 kr tilsammen hvis vi er heldige. Som regel sitter vi igjen med 1000-500 kr, har vært litt trangt for oss en periode nå. Og jeg ble gravid i høst, som ikke var planlagt, men vi velger å beholde barnet. Og det kommer til å koste litt penger det også for all det utstyret vi trenger! Vi prøver så godt vi kan å legge av mest mulig penger hver eneste måned slik at vi får spart opp til babyutstyret, men det er neimen ikke lett når situasjonen her er som den er! Så det å bare flytte fra huset til et annet er ikke så lett, vi får overhodet ikke like stor plass som vi har nå eller i nærheten av den prisen vi gir. Vi har ikke råd til å betale mer enn fem i måneden max hvis vi skal klare å leve også. Vi er avhengig til å bo her noen måneder til, til mannen min får fulljobb, for foreløpig har han en prøvetid i jobben, så han får kanskje ikke heltidsjobb der før om et halvt år. Og da imens må vi nesten prøve å finne ut løsninger så vi får bodd her vi bor nå.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2010 #21 Skrevet 3. januar 2010 Tusen takk for svar! :-) Greit å ha i baklomma hvis det oppstår noe bråk. Håper han ikke tar det på en tung måte, men en saklig og årleit måte. blir spennende å se.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå