Gå til innhold

Er litt skeptisk, kan dette skadet barnet i senere tid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 20 år, er fyllt 21 når barnet kommer.

Jeg er nå i 8. uke, og for ca en måned siden var jeg i Bergen på OK klinikken for å operere ut en visdomstann. Fikk da en bedøvelse, og paralgin forte. Når jeg kom hjem, greide jeg å dra ut stingene! Dette var virkelig vondt, gikk flere dager uten søvn. Så til slutt gikk jeg til lege og tannlege, De skrev ut mer paralgin forte og sovetablett (imovane). Jeg gikk vel på paralgin forte i rundt 2 uker, og imovane i rundt en uke.

Jeg vet også at jeg har drukket alkohol minst en gang, mens jeg har gått gravid:(

Jeg lurer på om dette kan ha gjort noe skade? Vi ble uplanlagt gravide, så vi viste ikke om dette. Jeg sluttet på tablettene på dagen jeg fann ut at jeg er gravid, og har så klart ikke smakt alkohol siden.

Men går det an å finne ut om dette har gjort noe skade, hvor lenge må jeg eventuelt vente for å finne ut av det? Håper på at noen kan hjelpe meg! Dette er mitt første barn, så jeg har ikke så mykje peiling på dette.. Og jeg er veldig bekymret nå:/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. :)

Gratulerer med graviditeten! :)

Jeg kan aldri tenke meg at dette har gjort noen skade på barnet ditt. Paralgin forte vet jeg det e flere som får langt uti svangerskapet. Det e jo sterke smertestillende, men går ikke over i placenta (morkaken) så det skal ikke ha noen betydning for fosteret.

Sovemedisiner skal man vel helst ikke ta under graviditet, men det e visstnok mest fordi man kan bli avhengig av dem og at også barnet kan bli avhengig og må avvennes etter fødsel. Men for deg vil jo ikke dette være noe problem da du har sluttet med dem nå.

Dessuten e det maaange flere som du som også har drukket alkohol etter at de er blitt gravide. Mange vet jo ikke at de faktisk er gravide og tar seg derfor både ett og to glass og kanskje flere.

Uansett så går dette som regel alltid bra. Bare lev så normalt som mulig heretter og nyyt graviditeten! :)

Masse lykke til!

Klemmer

Skrevet

Jeg kan fortelle deg en liten historie som kanskje gjør deg litt beroliget. For små mengder skader nok ikke barnet, det er jeg ganske sikker på :-)

En gammel venninne ble gravid for noen år siden, hun fant det ut ganske sent, og hadde da brukt følgende: antidepressiver, beroligende, sovepiller (bl.a. imovane), røykt masse, bl.a. hasj i bonger og vannpiper, og rett før hun fikk vite om graviditeten hadde hun også brukt speed sammenhengende i 2 uker. Hun var sikker på at nå måtte hun ta abort og at hun hadde ødelagt alt. Det var som du sikkert skjønner ikke planglagt, hun var på et veldig dårlig sted i livet. Legene sa derimot at hun skulle slappe helt av, for så lenge hun kuttet ut alt da, så kom det mest sannsynlig til å gå helt bra. Hun byttet ut den dårlige livsstilen sin med sunn mat, og røykte ikke en eneste sigarett eller tok en eneste paracet resten av svangerskapet, og fødte et friskt og fint barn :-)

Dette er for all del ikke en oppfordring til å hive innpå!, men et eksempel på at alt ikke trenger å være ødelagt selv om man gjør noen tabber før man vet at man er gravid.

Bare tenk på alle de som er på fylla og som er storrøykere før de vet at de er gravid. Tenk på alle de som MÅ ta medisiner gjennom hele svangerskapet.

Skrevet

Dette er nok ikke noe tenke på!

Paralgin forte har i hovedsaklig paracetamol som virkestoff. Det virkestoffet kan en trygt bruke gjennom ett sv.skap. Men paralgin forte har også en viss mengde med kodein i seg. Men paralgin forte er ikke noe fare og ta i 1 trimester av sv.skap. Heller ikke imovane. Men det er som med disse preperatene som med f.eks ibumetin, ibux, naproxen. skal ikke taes i 3 trimester. Og helst ikke i 1 og 2 trimester, om det ikke er absolutt nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...