Trollemor75 Skrevet 2. januar 2010 #1 Skrevet 2. januar 2010 Her har vi en litt tøffere start en ventet. Min mor (som bor i utlandet) har vært dårlig en stund, og far kjørte henne på sykehuset i går. Det viser seg at hun har tykktarmkreft. Hun skal bli operert i helgen, og det skal være gode prognoser for det var ingen spredning. Så nå sitter jeg i kalde Vestlandet og bekymrer meg for min mor. For å gjøre det litt mer komplisert, skulle vi dratt på ferie med dem om 2 uker, nå er det uklart om det blir noe av reisen. Så jeg har 2 dager på meg (vi skulle betale resten av oppholdet mandag) på å finne ut om hun kommer til å være frisk nok til å reise likevel, se om avbestillingsforsikringen vil funke, evt finne andre å reise meg (vi leide stort hus), evt. bestemme for at vi ikke reiser og tar et tap på ca. 30 000 i flybilletter og depositum på villa. Må bare syte litt. Vi finner nok en løsning, og hun blir sikkert bra igjen, men det kommer på toppen av mye annet for tiden.
Tøysetipp Skrevet 2. januar 2010 #2 Skrevet 2. januar 2010 Jeg regner med at hun skal fjerne en del av tykktarmen. Kan ikke tenke meg at hun skulle være i stand til å reise på ferie etter en uke, men det er jo også ganske trivielt i forhold til en så alvorlig diagnose. Tykktarmskreft er den kreftformen med nest høyest dødlighet (etter lungekreft) så heldigvis for henne har de måtte funnet kreften på et tidlig stadie. Min mor døde av den. Håper det ordner seg med forsikringer etc. og mest av alt at din mor blir helt frisk- og at 2010 blir et bedre år for dere enn forventet.
sjøsamen Skrevet 2. januar 2010 #3 Skrevet 2. januar 2010 den er kjip.... herlighet. Men det praktiske lar seg nok løse... Har dere betalt reisen med kredittkort / visa?? I såfall er det ofte noe avbestillingsforsikring på det. Og de fleste reiseselskap er medgjørlige når dere forklarer situasjonen og kan legge ved legeerklæring. Krysser fingrene for at det går bra med moren din.. og at det vil løse seg med resten. Lykke til!!
Trollemor75 Skrevet 2. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 2. januar 2010 Tusen takk for støtten jenter, det var snilt. Ser ut som om ikke de ikke trenger å fjerne deler av tarmene, men bare svulsten, trolig uten at de skjærer i magen. Det ble som sagt oppdaget veldig tidlig, i motsetning til veldig mange som får denne kreften. Hun hadde fått uvi som ikke ville bli bedre, og etter 2 antibiotikakurer tok hun turen til sykehuset. Jeg er ikke så bekymret i hennes tilfelle, min bestemor (på fars side) har hatt denne typen kreft 2 ganger, og hun er snart 91 år gammel. Begge gangene slapp hun unna med kirurgi uten snitt, og ble utskrevet etter et par dager. (hun gidder ikke ta den årlige undersøkelsen lenger fordi hun mener hun er for gammel, det forklarer tilbakefallet) Men jeg tror også at reiser ikke lar seg gjennomføre, det blir for slitsomt for henne. Det som er vrient er at vi bestile separat (de reiser jo ikke fra Norge), og definisjonen av "reisefølget" varierer fra selskap til selskap. Noen mener at reisen må være bestilt samtidig. Vi må sjekke med forsikringen vår mandag, men har de den definisjonen, er vi screwd for å si det mildt. Og de krever legeattest, som jeg må skaffe på avstand. Villaen må betales ferdig på mandag, vi betalt 50% og foreldrene min skulle betale resten. Skikkelig kjipt å måtte bry seg om praktiske detaljer i sånne øyeblikk samtidig som det er surt å miste siste mulighet for ferie før permisjonsslutt, samtidig som jeg sitter 14 timer unna min mor og kan ikke gjøre noe som helst for å hjelpe til og er bekymret for henne. Mistet en tante til brystkreft for en del år siden, sorgprosessen var veldig tung i stor grad fordi jeg ikke fikk sett henne før hun var død. Jeg så henne hun var helt frisk, og plutselig var jeg i begravelse. Vil ikke oppleve det med mor!
Gjest Tale30 Skrevet 2. januar 2010 #5 Skrevet 2. januar 2010 Håper hun blir helt frisk! Det sies over her at tykktarmkreft er den sykdommen med nest høyest dødelighet. Jeg kan ikke statistikken for dette, men jeg kjenner tre stykker som har oppdaget denne kreftformen på et tidlig stadium, har operert og har blitt helt friske. Så vidt jeg forsto det på dem så hadde denne formen for kreft gode prognser så lenge den ikke hadde vært uoppdaget lenge. Jeg vet i ale fall at den ene av dem, min onkel, brukte lang tid på å komme seg til hektene igjen så pass at han kunne reise på ferie. Han hadde mye trøbbel med magen i ettertid. Nå, to år etter, har han helse som før inngrepet, ja bare at han er frisk da.. Krysser fingrene!
Gjest Skrevet 2. januar 2010 #6 Skrevet 2. januar 2010 Men er ikke alvorlig sykdom i så nær familie god nok grunn for de fleste avbestillingsforsikringer,uavhengig om dere skulle sammen på ferie? Da min bestemor ble alvorlig syk (hjemme) mens foreldrene mine var i syden fikk de dekket hjemreise midt i oppholdet.
Trollemor75 Skrevet 2. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 2. januar 2010 Jo, sansynligvis, så lenge de ikke henger på at jeg ikke bor på samme kontinent som mor. Vi skal sjekke i kveld på nettet og ringe selskapet mandag. Vi har begge 2 gode reiseforsikringsording gjennom jobben, forhåpentligvis går det greit. Mandag er forøvrig dagen der den resterende 50% av husleien på villaen skulle betales, ellers mister vi depositum og villa. Blir mye å rekke på kort tid pga tidsforskjell (+6 timer der vil skulle og -6 timer der mine foreldre bor), men det går nok greit til slutt. Bare litt rotete. Men kjipt er det for alle parter, av mange grunner. Min far gledet seg som en unge til turen, han har ikke sett Trollet på 6 mndr og har alltid drømt om å reise til Asia. Han klamrer seg fast til håpet om at de kan reise, han er en ihugga optimist...jeg prøver å få han ned på bakken...ikke lett med farmor som ble frisk på en uke siste gang...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå