Anonym bruker Skrevet 1. januar 2010 #1 Skrevet 1. januar 2010 Med melka? Jeg har så lite lyst til å begynne med pulveret, men hvor lenge skal man holde ut noe som så definitivt går ut over familielivet? Brystene mine har slått seg helt vrang nå, livet har blitt til et gråtehelvete i dusjen. Jeg må styre med dette hver andre time hele døgnet, noe som er ekstra frustrerende da lillegutt gladelig sover fra klokka to til klokka elleve. Noen som vil dele sine tanker om dette?
V.A.B Skrevet 2. januar 2010 #3 Skrevet 2. januar 2010 Hæ? Slite med hva? Og hva er galt med mme? Går det i dass å amme/pumpe seg så slutter man, easy as that...
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2010 #4 Skrevet 2. januar 2010 de første 8 ukene er veldig harde. man har ikke nok melk. er ikke vant til å våkne nesten annenhver time til å amme. du blir stresset om babyen får nok i seg. brystene er vonde osv. osv... men når du endelig får det til er det bare kos. min baby er snart 3 mnd, så jeg husker godt hvor desperat og frustrert jeg var. det hjalp å pumpe og gi litt i flaske da.jeg ga flaske engang i døgnet i ca. 2 uker. han tok både flaske og bryst veldig fint. ellers kan du jo gi litt mme hvis du er helt utslitt, men husk at jo mere babyen suger på jo mere melk du får og fortere produksjonen stabiliserer seg. ikke gi opp. barnet ditt fortjener det også kan du snakke med HS om amme metoder, hvordan du skal holde barnet, hvordan barnet suger best+ veie ham en gang i uka bare for å forsikre deg at du gjør det riktig og babyen går opp i vekt, da blir du mere motivert.
eggstokk Skrevet 2. januar 2010 #5 Skrevet 2. januar 2010 Jeg må ærlig innrømme at jeg har lyst å kringlevri slike som annonym 0125. Å amme er ikke for alle, og ikke likt for alle. Både når det gjelder hvor mye melk man har, og hvordan barnet klarer å suge. Med mitt første barn hadde jeg hjemmesykepleie pga. prematurt barn. Det var et evig mas om amming og pumping. Til slutt var jeg så utmattet av alt presset og en unge som aldri ble mett og fornøyd. Jeg begynte med mme i det skjulte, turte faktisk ikke å si det til hj.spl. Nå tenker jeg på det som galskap det kjøret jeg holdt på med ang. amming og pumping. (Jeg hadde altså ikke nok melk, og ungen sugde dårlig) Med nr. 2 så kom melka og jeg ble kjempe glad for å kunne amme, men merket fort at det ikke var nok. Så spedde på med mme. (Fikk infeksjon i ks-såret og måtte gå på antibiotika, og etterpå var melka forsvunnet.) Jeg kunne nok pumpet og ammet annenhver time for å få tilbake melka, men det orket jeg rett og slett ikke. Så nå får nr. 2 også bare mme og hun er 5 uker. Så kjære HI, ja, det beste er nok morsmelk, men mme er ikke noen dårlig erstatning. Ikke slit deg ut med amming, ikke la deg presse. Du skal slappe av og kose deg med babyen. Så om mme er det som føles rett for deg så gjør du det. Har du voldsomt med brystspreng så ta kontakt med legen din og få resept på nesespray som hjelper. Mye bedre enn å stå i dusjen å massere......Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2010 #6 Skrevet 2. januar 2010 så du får lov å si din mening om at hun bare må slutte hvis det er litt slit, og ikke anstrenge seg, men jeg har ikke lov å si at selvom det er vanskelig nå, så lønner det seg hvis hun står på? jeg har vært der hi er. spurte om råd og hjelp her inne for et par mnd siden. skulle jeg ha hørt på alle som svarte som deg hadde ungen min fått mme nå. jeg har vært alene med babyen siden 1. dagen vi kom hjem fra sykehuset. jeg har måttet handle, lage mat, lufte hunden ta vare på babyen, vaske hus... alt det alle andre kvinner gjør helt alene fra babyen var 2 dager gammel. jeg har ikke bil engang. bf har ikke vært her en eneste gang. babyen har kolikk. jeg ga ikke opp og er veldig glad for å ikke har gjort det. har jo ikke hatt prem. baby så aner ikke hva du måtte gå gjennom. men hvis HI bare er frustrert og sliten prøver jeg å si at det er noe som går over.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2010 #7 Skrevet 2. januar 2010 Så du på nyhetskanalen i går om babyer som blir uttørket og underernært når mor ikke får til ammingen over tid? Gi flaske til noen måltider, men pump alltid i tillegg slik at du stimulerer produksjonen.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2010 #8 Skrevet 2. januar 2010 amme for en hver pris??? jeg syns ikke du skal ofre så mye for en dråpe melk..når det er masse melk å få kjøpt på butikken..som er tilpasset babyer=) jeg vet at amming er ett sårt tema, men i denne delen av verdenen har man erstatninger for de som ikke klarer å amme.. lykke til, og ikke se på det som ett nederlag å ikke kunne amme.... spebarnstiden er kort nok som den er, så jeg syns du skal nyte den til det fulle.....
soleia Skrevet 2. januar 2010 #9 Skrevet 2. januar 2010 Du må nesten kjenne på sjølv kor mykje du orkar å slite for å få til dette med amminga. Det er veldig kjekt når det går seg til, men babyen får det fint med mme og. Som regel er det vel dei første ca 6 vekene som kan vere problematiske. Eg håpar du får gode råd og hjelp med problema dine. Eg hadde god nytte av ammehjelpen.no då det stod på. Hadde det ikkje vore for at det var i ferietida på sommaren hadde eg nok og nytta meg av ammepoliklinikken. Det kan og vere greit å gå på helsestasjonen og vege babyen, så slepp du tenkje på at han kan få for lite mat. Eg hadde det nok ikkje så ille som deg, men ille nok syntes eg. I min hormonelle tilstand var det eit stort nederlag for meg at eg ikkje fekk det til. Det var ein del styr med pumping og såre brystvorter, men då alt byrja å fungere var eg veldig glad for at eg slapp å styre med flasker og pulver (måtte gje ei begrensa mengde mme i starten pga baby med lite matlyst) Men om det endar med å bli flaskemating, så ordnar ein seg jo rutinar for det og. Det har jo litt med vanar å gjere. Huff, eg veit litt om korleis du har det, og vil gje deg ein oppmuntringsklem. Uansett kva måte babyen din får mat på, så er du likevel ei god mamma for han :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå