Gå til innhold

Hvordan fungerer ks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid tar det før man kan løfte?

Blør man nedentil like lenge som ved en normal fødsel?

Hvor lang tid ca tar et keisersnitt?

Er det epidural som blir satt som bedøvelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sier de ikke ca 6 uker?

man blør gjerne litt kortere (da de skraper ut så mye som mulig av fosterhinnen)

vet ikke

Noen ganger narkose.. ellers... vet ikke...

He he.. skulle kanskje ikke svart på denne.. ;-)

Skrevet

6 uker

Varierende hvor lenge man blør etter ks, renselsen er like individuell ved ks som etter vanlig fødsel.

Selve ks tar ikke lang tid, kanskje 15 minutter, men det tar tid å sette veneflon, spinalbedøvelse eller epidural osv.

Ut ifra det jeg vet så settes spinalbedøvelse ved planlagt ks, men ved hasteks blir det ofte brukt epidural (hvis man har satt epidural før ks ble bestemt) eller narkose hvis det virkelig haster.

Skrevet

Hvis det er planlagt ks, får man babyen på brystet med en gang? Hvor lang tid tar det før man er ved sitt fulle fem etter bedøvelsen?

Skrevet

Jeg fikk hilse på babyene mine med en gang, så tok de de ganske kjapt ut. Det tok tid før jeg var i mitt fulle fem, flere uker, men prøvde meg så vidt det var opp av sengen på kvelden, det var et smertehelvete.

Skrevet

Jeg fikk ikke se mine før 8 timer etterpå:(

Selve ks gikk raskt ( 10 min ), jeg var våken, men hadde en lang hjertestans.

Ift smerter og blødning er det jo individuellt

Skrevet

Det anbefales at man ikke løfter tyngre enn babyens egenvekt de første 6 ukene.

Renselsen er individuell, men som skrevet ovenfor forsøker de jo å få med seg det meste fra livmoren under keisersnittet. Jeg blødde lite etter KS ift søstrene mine som hadde vanlige fødsler.

Det tar ikke lange tiden å få ut babyen, ved planlagt KS tar det ca 5 min, mye mindre ved haste- eller katastrofekeisersnitt. Det som tar tid ved planlagt KS er forberedelsene i forkant (veneflon, bedøvelse, desinfisering, plassering på operasjonsbordet mv), samt at det tar tid å sy igjen etter at babyen er hentet ut. Hos meg tok dette ca 25-30 minutter (husker jeg ikke feil er det 7 lag som skal lukkes, så det er en relativt stor operasjon).

Ved planlagt KS får du i stor grad velge bedøvelse selv (spinal eller epidural er vel det de fleste velger, men jeg fikk også tilbud om narkose dersom jeg var veldig redd). Selv valgte jeg spinal fordi jeg ønsket å være åndelig til stede under inngrepet, jeg ønsket at mannen skulle få være til stede på operasjonssalen, samt at jeg da behøvde kortere tid på overvåkningen i etterkant og dermed raskere kunne få mann og baby inn til meg). Ved haste- eller katastrofesnitt må bedøvelsen virke raskt, og da settes det ofte narkose så fremst den fødende ikke har fått satt epidural tidligere i fødselsforløpet. Dersom den fødende har narkose (uansett type KS), får ikke far være med på operasjonssalen.

Ellers er det mye fakta om dette på keisersnittdebatten på Dib/Bim, samt at det ligger en del artikler om dette på sidene om du søker.

Skrevet

Jeg fikk bare se babyen i noen sekunder før de gikk med han. Fikk se babyen igjen og prøve å amme med engang jeg kom inn på overvåkningen.

Tok ca 3 kvarter fra de startet til de var ferdig med å sy. Tok lengst tid å lappe meg sammen igjen.Ble bare stripset utvendig.

Jeg blødde i ca 10 dager etterpå. Blødde mye de to første dagene, ellers så var det som en liten mensblødning.

Husker ikke helt hvor lang tid det tok før bedøvelsen var ute av kroppen. Jeg hadde spinalbedøvelse, og det gikk veldig fort å sette denne. Men vet ikke om jeg kanskje fikk spinalbedøvelse istedet for epidural da det var en form for hastekeisersnitt (ble planlagt ca 1 1/2 time før jeg ble lagt på operasjonsbordet). Men det hastet ikke så fælt at de ville gi meg full narkose.

Skulle vente 6-8 uker med å løfte noe særlig annet enn babyen.

Skrevet

Ser det er kommet flere spørsmål i mellomtiden...

Ved planlagt KS får du hilse på babyen etter at de har tatt den ut av magen (så fremst babyen ikke har behov for rask førstehjelp av en eller annen grunn).

I mitt tilfelle varte dette ganske kort. Deretter gikk jordmor og far ut for å stelle babyen, samt foreta de ulike testene og målingene. Deretter kom de inn igjen med babyen slik at jeg fikk hilse på den mens jeg ble sydd igjen (de var der noen minutter). Deretter så jeg de igjen på overvåkningen, etter at jeg vel hadde vært der ca 30-45 minutter.

Når var jeg ved mine fulle fem igjen? Tja... KS er en stor operasjon, ergo er det risiko for komplikasjoner. Jeg fikk sykehusbakterier i såret, samt at jeg hadde hatt et visst blodtap under KS, så jeg lå innlagt i 14 dager etter KS med intravenøs blodoverføring og antibiotika via CVK i halspulsåren. Ikke stas... Var deretter sykemeldt i 2 måneder, mens far var den som i all hovedsak var den som sto for stell av babyen. Klarte heldigvis å amme hele tiden (melkesprengt som fy, med 40+ i feber på sykehuset), noe som gjorde at jeg følte at jeg fikk et nært forhold til babyen likevel. Men skiftet ikke bleie på babyen før han var 12 dager gammel, da kom jeg meg på bena :-) Så vil vel anslå at det tok ca 2,5 måneder før jeg var ved mine fulle fem...

KS er ingen enkel løsning, men i noen tilfeller har man ikke noe valg! Hadde jeg skulle født for 100 år siden, hadde både jeg og babyen strøket med. Så hurra for legevitenskapen :-)

Skrevet

Til HI: Skal du ta planlagt ks?

I så fall, husk at du kan komme med "ønsker".

Som skrevet ovenfor her så får man ikke lagt barnet til brystet med en gang, men man kan få barnet trillet inn hos seg på oppvåkningen rett etter at du har kommet dit. Da kan barnet bli lagt til brystet.

Mitt første ks var haste-ks og da skjedde alt ganske fort, men neste ks var planlagt og da spurte jeg om operasjonspersonellet kunne ta bilde av meg, mannen min og min nyfødte gutt rett kun 5 min etter ks. Jeg ble da sydd og lå i operasjonssengen. Det bildet betyr såååå mye for meg:)

Jeg spurte også den gangen om gutten min kunne komme på oppvåkningen så fort jeg kom dit og det var ikke noe problem. Etter mitt første ks lå jeg på oppvåkningen i mange timer uten å få treffe gutten min bare fordi jeg ikke hadde spurt om det. Jeg trodde det var vanlig prosedyre og turte ikke mase:(

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg fikk hilse på babyen med en gang hun var ute. Far, barn og jordmor gikk for å stelle barnet og etter ca ti minutter fikk jeg henne til brystet og der ble hun værende. Ullevål har fokus på viktigheten av møtet mellom mor og barn. Så sant det ikke er komplikasjoner gjelder dette også ved KS

Skrevet

Kan bare svare for meg selv:

ca en dag

Ja

En halvtime ca

Fikk spinalbedøvelse. I motsetning til epidural fungerte dette for meg (har en vanlig fødsel bak meg også).

Skrevet

Man får barnet til seg med en gang. Dersom man ikke får narkose (noe som ikke er vanlig ved planlagt ks) er man ved "sine fulle fem" hele tiden.

Skrevet

Jordmor hentet barnet etter noen minutter for en rask vask og K-vitaminsprøyte. Deretter hadde jeg barnet hos meg hele tiden. Ble ikke engang veid og målt før det hadde gått mange timer.

Skrevet

Kunne løfte når jeg kom hjem fra sykehuset etter 4 dager, men gjorde noe inni hampen vondt helt til det hadde gått litt over en mnd

Jeg hadde renselse i ca 6-7 uker

Hakke peiling, var dopet så jeg adde ikke noe tidsperspektiv...

Fikk epidural pluss masse anna jeg ikke vet hva er. Var ihvertfall rimelig fjern, som om jeg skulle vært 18 år og på hardfylla.

Jeg fikk store blødninger etter KS pga livmor som ikke trakk seg sammen, så jeg lå på intensiven en hel natt etter ingrepet. Fikk blodoverføring, medisiner osv, nesten så jeg måtte inn på nytt og operere for å stoppe blødningen, men heldigvis klarte de å stoppe den med litt brutal menneskekraft i form av en rimelig diger dame som klaska seg nedpå magen min;) Ytre kraft hjalp meg, men hadde det ikke vært for alle medisinene som var i kroppen min hadde det blitt operasjon. Det er et STORT inngrep som man helst ikke bør ta med mindre man må etter min mening, for det er så mye som kan gå feil, fare for infeksjon er der osv osv. Men må man så må man, og det går bra så og si alltid, veien kan bare være litt kronglete:p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...