Gjest lillemamsi Skrevet 1. januar 2010 #1 Skrevet 1. januar 2010 Kan DU fortelle meg det du vet om dette? Hvilke sykehus du vet tar i mot MM. Hvilke krav som stilles til donor?. Hvem man skal kontakte? Hvor finner jeg mer om dette på nettet? Hva er prisen donor får igjen for per liter? Hva som helst, jeg trenger INFO ! Og tar de mor donormelk på lillehammer sykehus?? Finner ikke svar på dette jeg :/ Hjelp meg folkens ! Vil gjøre litt nytte for meg !
mamman til to gutter Skrevet 1. januar 2010 #3 Skrevet 1. januar 2010 Jeg vet at de tar imot på a-hus, på lillehammer aner jeg ikke. Hvor mye man får pr liter varierer fra sykehus til sykehus, ikke alle steder man får noe i det hele tatt, men de fleste steder låner de ut pumper gratis hvis man gir feks mer enn 1liter i uka. For å få informasjon vil jeg tro at det beste er å ringe sykehuset å spørre, prøv feks å ringe barsel. Hvis du ikke har født enda kan du jo spørre jordmoren du går til og så vil du mest sannsynlig få mer informasjon om det når du føder hvis de tar imot, det gjorde hvertfall jeg på a-hus sist jeg fødte.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2010 #4 Skrevet 1. januar 2010 Jeg visste ikke om dette i det hele tatt. Jeg kastet en flaske med mm melk hver dag en stund. Jeg hadde sikkert klart å amme 2 stk med all melken jeg hadde. Får jeg like mye melk neste gang skal jeg gi det bort. Spør som HI, hvor finner man info om dette?
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2010 #5 Skrevet 1. januar 2010 http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=28 Fant en del info om det her..
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2010 #6 Skrevet 1. januar 2010 HA HA HA! Hvis du vil gjøre nytte for deg tar du faen ikke penger for det... HUFF!!! OM man DONERER ne tar man ikke betalt. Jeg var donor selv i ett år jeg. Har vel gitt bort i overkant av 70 liter morsmelk! i tillegg ammet jeg mitt eget barn på full tid=)
Gjest lillemamsi Skrevet 1. januar 2010 #7 Skrevet 1. januar 2010 takk for svar ! skal ringe dit å høre, bare tenkte jeg kunne høre med noen her inne først. Er egentlig rart det skal være så vanskelig å finne informasjon om dette. Synes i allefall ammehjelpen burde ha en MYE mer synlig info om emnet. anonym 22.17 : Det er ikke penger jeg er ute etter om det er det du mener ! Vet at det er vanlig å gi penger til de som gir melk til sykehusene. Derfor var det ETT av spørsmålene mine, og typisk at da er det noe man skal henge seg opp i !!! Jeg syns det er BRA at enkelte sykehus gir en god pris på melken, da er det faktisk flere som viser interesse og ergo...flere små nurk som får den viktige melken. Sånn er faktsik verden i dag... Om lillehammer sykehus vil ha melken min OG vil gi meg penger for det, ja da sier jeg jatakk. Så ond er jeg ! Men først og fremst så vil jeg vite at jeg i alle fall har prøvd å gjøre en god gjerning. Forstå det den som vil...
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2010 #8 Skrevet 1. januar 2010 Så flott at du ønsker å hjelpe, HI! Jeg solgte 40 liter til sentralsykehuset i Vestfold, mens jeg fullammet tvillinger! Og pengene kom godt med, de. Så hurpete du var da, frøken 70-liter-ku. Kan ikke hjelpe deg med mer info, men du har kanskje funnet ut noe selv? Lettest å ringe nyfødt'en og høre selv..
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2010 #9 Skrevet 1. januar 2010 Til deg krasse anonyme over her Altså det er vel ingen som selger melken sin for å "tjene" penger på det. Hvis du tenker tid og stress man bruker på dette så er det i så fall elendig betalt. Det er helt ok at man får en liten symbolsk sum(akkurat som de som gir blod). Det dekker da kostnader man har og det er helt greit i mine øyne. Ingen i Norge er så fattig at de selger melk for å overleve. Det heter jo strengt tatt morsmelkdonor selv om en får betalt. Det er jo i grunn stresset rundt(kilometergodgjørelse,sterilisering,strøm osv) manegentlig får betalt for. Flott at du ønsker dette HI. Håper jeg også kan bli godkjent som donor. Melken blir satt veldig pris på.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 1. januar 2010 #10 Skrevet 1. januar 2010 Du bør gå inn på hjemmesidene til ditt lokale sykehus, og se om du finner noe kontaktinfo der, det var sånn jeg fant det her i Stavanger. Her på Sus får man ikke betalt, men de dekker alt man måtte ha av utgifter ift pumpe, beholdere og annet utstyr, samt alle medisinske undersøkelser i forkant. Du må ikke røyke, ikke drikke alkohol (det siste selvsagt ikke før du pumper, ellers kan du jo ta t glass vin i ny og ne da:)), og være frisk. Du må testes for HIV, hepatitt og cytomegaloviruset. Det siste er et virus som veldig mange av den voksne befolkningen har hatt, og du kan ha hatt det, men det kan ikke ha vært for tett opptil pumping, så du må testes fordet. Jeg skulle vært donor, men fikk ikke lov nettopp fordi det ikke var så lenge siden jeg hadde hatt det. Dessuten er det strenge krav til rutinene rundt pumpingen, du må være meget renslig, og beholderne med melk testes for bakterienivå på sykehuset. Er det for høyt flere ganger på rad, vil de ikke ha melken din. Som sagt ville jeg kontaktet mitt lokale sykehus når det gjaldt dette.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2010 #11 Skrevet 1. januar 2010 Min lille ble født fortidlig på lillehammer og fikk donor melk til jeg fikk kommet ordentlig igang. Så de bruker det der. Kjempe flott at du vil hjeper
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2010 #12 Skrevet 1. januar 2010 De bruker donormelk på alle sykehus som har nyfødte som trenger det, men ikke alle tar i mot fra donoren. Mange sykehus får levert donormelk fra større sykehus fordi de ikke har kapasitet til å kvalitetsikre melka.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2010 #13 Skrevet 2. januar 2010 Når jeg bodde på lillehammer sykehus var det lapper over alt at de trengte flere donorer.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2010 #14 Skrevet 2. januar 2010 Jeg solgte mm (ikke til lillehammer) og fikk 130kr literen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå