Gå til innhold

Dere med flere enn 3 barn, vil dere fortelle litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjerne om det er mye dyrere med mange barn, deres utdannelse, deres økonomi, har alle barn eget soverom?

Alder i mellom barna?

Ellers gjerne fortell hvorfor det ble mange barn og hvordan ting går rundt? :) hvordan går alle sammen?

Ønsker meg så gjerne en stor familie, men ingen av oss tjener grovt. Men normalt. Ca 600 000 tilsammen, vi er 25 og 30 år og har to barn under 3 år.

Har en bachelorutdanning som er veldig fleksibel fra universitetet.

Håper noen tar seg tid og forteller litt om sin situasjon:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi lot jentene dele rom, guttene ha hvert sitt. Dette pga at jentene gikk mye bedre sammen enn guttene.

Når man får nummer 4 må man jo ha ny bil. Det var den største "belastningen" økonomisk. (Å bytte til større bil med flere seter) Men det gikk bra.

Å få 4.mann var ikke "verre" enn å ha 3. Det gikk egentlig helt for det samme. Ingen var vanskelige, og ingen hadde problemer utover det vanlige. Har erfaring med adhd, og derfor ville dette gjort en stor forskjell om nummer 3 eller 4 hadde det.

Jeg har arvet mye fra andre i familien, både skiutstyr og klær. Pene og brukbare ting, og skjemmes ikke av dette. Vi har ikke lidd noen som helst nød. Barna har alltid vært fine i klærne, og hatt hele og pene klær. Selv om mye var arvegods.

Vi hadde allerede bygd oss eget hus før 3.mann kom, så plassen var det ingenting å si på. Jeg fikk mine 4 barn på litt under 7 år, og taklet det bra. Barna har hatt masse glede av hverandre også.

Angrer absolutt ikke.

Skrevet

Kan jeg spørre om hvordan økonomien er?

Tjener dere godt sammen? Er du også ut i jobb?

Vi har det slik at vi begge må jobbe. Ingen av oss tjener " godt ".

Hi

Skrevet

Det har gått bra med lørdagsjobb for meg, men at at mannen tjener bra. Men alt går jo, når innstillingen er riktig. Det koster ikke så mye som man skal tro å ha 4 sammenlignet med 2 eller 3 barn.

Jeg kjøper dessuten mat på tilbud, og veldig lite snop o.l

Skrevet

HI, med deres inntekt, og hvis dere klarer å leve nøytralt, skal dere fint klare både 4 og 5 unger.

Husk at dere også får barnetrygd. Selv om det ikke er så veldig mye, så blir det litt mat for pengene.

Skrevet

Takk for svar! Er det flere som vil fortelle om sin hverdag?

Hi

Skrevet

Med nr 5 på vei kjenner vi at det tar på økonomisk.

Men så har vi huslån på over 4 mill også da.

Han driver eget firma med inntekt på fra 900 000 i året og oppover. Så jeg er foreløpig ikke i jobb. Heldigvis. Håper det kan fortsette.

Det koster uansett mye å ha 4 stk i bhg/sfo. Hadde utgifter på 7000 da jeg jobbet 60% i høst, og da tapte jeg 500 i mnd på å være ute.

Da vi hadde bare ett barn klarte vi å betale ned 1 mill på 3 år på det huslånet vi hadde da.

Nå har vi bygd nytt, og der går det nok litt tregere. ;-)

Arver mye til nr 3 av min søsters datter, og nr 2 må arve mye av nr 1.

Men vi har utrolig mye utgifter da,

Rundt 40 000 i forsikringer i året, båt, to nye biler, campingplass og camping til 400 000. Et feriehus. Bla.

Tror nok dere skal klare dere med deres inntekt, om dere holder dere til hus og bil. Har mye å kutte ned på vi. ;-)

Foreløpig har vi guttene på rom sammen og jentene på samme. Håper å ta andre etg så vi får flere rom etterhvert.

Jeg har bare videregående, mens han har bi.

Har 4 stk under skolealder og får 5 mann innen 1 mann begynner.

Syns det er slitsomt til tider, men det går veldig bra så lenge en er innstilt på det. Mao når vi er opplagte. Hehe.

Nyter å ha så mange små faktisk, og stopper nok ikke her. ;-) Og morro å se gleden de har av hverandre.

Skrevet

jeg har fire barn...

som hun over sa...må man ha større bil... ellers er det ikke så mye mere man kjøper..

vi bor i en fireromsleilighet..sentralt i oslo by..

to og to deler rom akkurat som jeg og min mann også deler rom

jeg er hjemmeværende, ingen av barna går i bhg eller sfo. så der er det lite utgifter. 2 av barna går på skole, men de er så store at de går selv stortsett hver dag. jeg og smågutta står opp sammen med resten av gjengen, spiser frokost, jeg rydder når skolebarna har gått på skolen.

hverdagen til oss tre er meget variert, vi finner på ting sammen hver dag på dagtid, skogstur, frognerparken, åpen bhg, zoologisk museeum, tøyenbadet osv osv osv...

litt kjedelige ting som husvask og klesvask må man regne med, men de store ungene tjener ukepengene sine ved å hjelpe til... dvs oppvask, matlaging eller passe småsøsken... vi har felles leksestund hvor de store gjør lekser og de små, maler tegner og leser... (dvs blir lest for)

syns vi har det meget fint... mye tid sammen med barna gjør at vi blir veldig sammensveiset... og har en god team-følelse og tilhørighet..

lykke til....

Skrevet

Tusen takk for svar dere!!

Vi bor foreløpig i en 3 roms. Men håper at etterhvert at detvkanskje blir noe større.

Vi trives hjemme så reising vil det ikke bli brukt altfor mye penger på.

Men hva koster det å ha 3 barn i barnehage? Noen som vet?

Vi betaler 2300 ca for fulltid til nr 1.

Hvordan er reglene på dette?

Har alltid savnet familie så skal lage min egen flotte familie!!!! :)

Hi)

Skrevet

Selvfølgelig er det dyrere å ha flere barn, men ikke så mye dyrere at det ikke går helt fint på vanlige lønninger. Jeg har selv over 8 år høyere utdanning og er lærerutdannet i tillegg til at jeg har IT-utdanning, så jeg har det svært fleksibelt i forhold til å kunne få jobb innen ulike felt. Jeg jobber for tiden 100% som IT-konsulent. Mannen min har over 7 år høyere utdanning, med ulike fag og er derfor også fleksibel når det gjelder jobber.

For øyeblikket har de 5 eldste egne rom, mens nr. 6 og 7 deler rom og minsten ligger på vårt rom. Når barna var mindre syntes vi det var viktig at de delte rom, også de de var bare et par stykker. Det er ca 2 år mellom hvert av våre barn.

Vi var i utgangspunktet enige om at vi ville ha minst 3 barn og så skulle vi se etter det om vi hadde lyst på flere. Så fant vi etter hvert ut at vi gjerne ville ha flere. Alle barna er godt planlagt og sterkt ønsket.

Vi stortrives med gjengen vår og angrer definitivt ikke på at vi valgte å få 8 barn.

Skrevet

Har tre stk nå i bhg, 2 stk 100% og 1 stk 80%.

Betaler ca 5800 i mnd. Inkl matpenger på 350 stk.

Reising koster flesk ja!

Det er det første vi må kutte, hadde maaaange helger alene i året. Og det koster ca 10 000 hver gang fant vi ut. Inkl mat, shopping, barnevakt og mat hjemme.

Hilsen anonym med 5 under skolealder.

Skrevet

Takk for svar! Spennende å høre fra andre i en familie med mange barn. Drømmer om å lage en slik selv:)

Håper på mange svar:)

Skrevet

Det er ikke lovpålagt å gi søskenmoderasjon i barnehagen, så det varierer fra barnehage til barnehage. Du må sjekke med den spesifike dere skal søke på/ allerede har plss hos.

Skrevet

5 barn har vi i spredt alder, 3 minste er under skolealder.

Vi har samlet inntekt på ca 700 000,- ingen av oss har særlig utdannelse. Alle barna har hver sitt sovrom. Det har hvert viktig for oss at dem skal ha hvert sitt lille hi og trekke seg tilbake til om dem ønsker dette.

Ny bil er nok den største engangsutgiften.

Om barna blir tette i alder blir kanskje barnehageplasser et regnestykke opp mot den enes inntekt.

Skrevet

Kan jeg få stikke hodet inn på denne tråden og spørre om hva slags bil dere har? Vi er to voksne, fire barn (tvillingvogn) og to store hunder. Må vi ha minibuss for å få plass?

Skrevet

Der barna deler rom, har de veldig store rom? Vi har 3 barn, og jeg vil gjerne ha flere. De 2 største deler ett rom som er ganske stort, og det går helt fint (vanligvis). Den minste (nyfødt og sover på vårt rom nå), skal etterhvert få ett ganske lite rom. Men skal jo gå helt greit å få inn en køyeseng der inne også hvis det blir nødvendig! Og når de evt. 2 minste da blir så store at de kanskje vil ha hvert sitt rom, så har muligens de to største flyttet ut... Vi har ikke mulighet til å kjøpe noe større akkurat nå ihvertfall...

Uff, ble litt langt dette....

Skrevet

Vi har 4 barn, to store og to små. Vi har begge høyere utdannelse og ganske gode jubber. Jeg jobber 50% siden jeg har en mann som jobber veldig mye. Tror livet vårt hadde vært mye mer hektisk hadde jeg jobbet mer. Har ofte barnehage barna hjemme 1 av ikke jobb dagene mine, der vi bare koser oss. Og så den andre fri dagen min er de en tur i bhg mens jeg vasker hus. Har tavle ettermiddager med mye kjøring og treninger for de store barna som spiller både fortball og handball.

Ting går veldig godt rundt her, alle barna må rydde sine egene ting. De små m hjelp. De store har ansvar for sine rom og får ikk slenge sine ting rundt om i huset.

Jeg er avhangig at vi alle er bevisst på å holde det ryddig, ellers tror jeg det hadde blitt kaos.

Vi har stort hus og god økomomi så det merker vi ikke med fire barn. Men de må arve etter hverandre, litt vanskelig med klær da de to store er gutt/ jente og de små er gutt /jente men noe kan brukes, og så arves f,eks ski, sparker, osv.

ca 10 år mellom de små og de store.Ja alle barna har egne soverom.

Vi har mye hjelp i de store, selv om de er mye borte på treninger og venner så er de hjemme kan f,eks jeg og mannen ta en tur på kino og de store mater, og legger de små. Samme med møter og ting som skjer på ettermiddagen, er mannen bortreist er en av de store hjemme med de små.

Lykke til

Skrevet

Vi har fire stykker, de er nå 8,5 år, 6 år, 2,5 år og minste er 10 mnd.

Det koster penger, og vi har ikke særlig godt betalte jobber noen av oss. Vi tjener vel ca 700.000,- til sammen, men det går helt greit. Vi har prioritert et stort hus, så alle ungene har hvert sitt rom i tillegg til en stor kjellerstue hvor de har masse leker, spill osv. Vi har lite eller ingen penger til reise, så feriene blir som regel å låne en hytte e.l. men vi har det alltid koselig på tur likevel. Trenger ikke reise til syden eller bo på hotell for å ha fine opplevelser sammen.

Jeg handler mye hverdagsklær på salg, oftest fra billigkjedene som H&M, også bruker jeg heller pengene på skikkelig utetøy. Det koster med fire par goretex sko og skikkelige dresser/jakker, men vi liker å være ute så det er det verd. Jeg føler ikke at vi må snu og vende på krona, men prøver å være bevisst, bake litt brød selv, handle på tilbud å putte i frysa osv. Det går mye mat her i huset. De to eldste er aktive gutter som forbrenner store mengder mat på et døgn ;)

Hverdagene går fint, akkurat nå er jeg i permisjon så vi har rolige dager, men ellers jobber jeg 80%. Det å kunne jobbe 6-timers dag og gå hjem klokka tre er gull verd når en unge skal på fotball, en annen i bursdagsselskap osv på ettermiddagene.. Vi har også valgt å ha vaskehjelp. Eneste som frustrerer meg av og til er den evinnelige klesvasken, den tar aldri slutt!

Jeg blir selvfølgelig sliten av og til, men jeg føler meg oppriktig heldig. Ungene har masse glede av hverandre og det er alltid liv og røre i huset vårt. Har valgt å ha åpent hus for venner så det er alltid en unge eller to ekstra her og det synes jeg er veldig koselig. Jeg har vokst opp med mange søsken selv og kan ikke se noe negativt med det i det hele tatt. Jeg elsker storfamilien og nå i jula har vi bodd 10 stykker i huset vårt, vi var 18 stykker til middag flere dager og jeg koser meg med det. Foreldre, svigerforeldre, søsken og tantebarn, helt topp.

Når man får mange barn er det en investering i resten av livet, jeg ser frem til at ungene blir større og vi skal ha nye opplevelser med dem. Jeg ser også frem til at de blir voksne, jeg håper å fortsette det gode forholdet og åpne hjemmet. Ser for meg barn, svigerbarn og barnebarn som kommer på søndagsmiddag, julebesøk, overnatting osv. Når vi planlegger å pusse opp kjøkkenet nå er første prioriteringen to stekeovner, må jo kunne steike to kalkuner på en gang :)

Ble et langt svar dette, men jeg føler det ofte blir fokusert på det negative med å ha mange barn. Lite egentid, dårlig råd, stress og travle dager, vanskelig å få barnevakt osv. Selvfølgelig finnes disse sidene også, men vi må på en måte velge hva som er viktig for oss og hvordan vi vil leve vårt liv. Det som er viktig for naboen er ikke nødvendigvis viktig for oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...