Camomilla 75 Skrevet 1. januar 2010 #1 Skrevet 1. januar 2010 Hvis jeg skal ha 100 % permisjon og 80 % lønn, hvor mange uker permisjon får jeg da? Skal da fars 6 uker trekkes fra eller legges til de ukene? Takk for svar.....
Gjest Skrevet 1. januar 2010 #2 Skrevet 1. januar 2010 Den totale permisjonen ved 100 % lønn er 46 uker (eller 56 uker med 80% lønn) Av de 46/56 ukene er 3 uker øremerket deg FØR fødsel, 6 uker øremerket deg etter fødsel og 10 uker (nye regler) øremerket far etter fødsel. (far og mor kan ikke ha perm samtidig) og de resterende ukene 27 / 37 ukene er fritt valg:)
Camomilla 75 Skrevet 1. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 1. januar 2010 Skal far ha 10 uker? Sist jeg var i permisjon så var det 4 uker....
Gjest Skrevet 1. januar 2010 #4 Skrevet 1. januar 2010 De øremerker stadig mer til far. Noe spesielt at det er lengre fedrekvote enn mødrekvote, menmen... Det går nok gradvis mot at menn får minst en tredel...
Camomilla 75 Skrevet 1. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 1. januar 2010 hmmm, så med andre ord så får jeg kortere permisjon en sist, med 100 % permisjon. Hadde 100 % sist også, og termin en uke senere (Nå 6 juni, sist 11 juni) Nå regner jeg ut at jeg må begynne å jobbe i begynnelsen av april, og sist var det i midten av mai. Kan det stemme? blir litt forvirret her jeg Fint at noen er mer oppdaterte enn meg her
Hybelkanina Skrevet 1. januar 2010 #6 Skrevet 1. januar 2010 Det tror jeg kan stemme ganske bra, men husk at du også kan ta ut ferien din i løpet av permisjonen slik at den blir litt lengre. Jeg har termin dagen før deg og prøver også å sette meg inn i reglene for dette om dagen. For vår del kommer vi til å dele permisjonen slik at jeg har de første 7-8 månedene og deretter får far resten. Planen min er å ta ut all ferie for både 2010 og 2011 når far er ferdig med sin del av permisjonen. Håper å få barnehageplass til nurket fra august 2011 og har regnet meg til at vi, hvis vi får det, slipper å ta noe permisjon uten lønn.
Camomilla 75 Skrevet 1. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 1. januar 2010 Vi kommer nok også til å gjøre det som dere ang deling av perm. Mye nytt å tenke på her. Er sykemeldt og kommer nok til å være det resten av svangerskapet, og da blir det jo ikke så mye feriepenger å snakke om i 2011, men får prøve å sette av litt hver mnd slik at jeg kan ta ut ferie etter permisjonsslutt. Huff, synes perm. gikk så altfor fort sist gang, og nå blir den kortere men men, kos for pappa`n da som kan ta ut ferie + permisjon og å få 14 uker hjemme med bebisen
Hybelkanina Skrevet 1. januar 2010 #8 Skrevet 1. januar 2010 Hmm... nå vet ikke jeg hva slags jobb du har men er du i fast jobb med fast lønn så mister du vel ikke feriepenger eller opptjent ferie selv om du er sykmeldt???
Gjest Skrevet 1. januar 2010 #9 Skrevet 1. januar 2010 Joda, når du får sykepenger så får du bare feriepenger for de første ca 2 måneder..
Camomilla 75 Skrevet 1. januar 2010 Forfatter #10 Skrevet 1. januar 2010 Det er akkurat det. Når arbeidsgiver ikke forskutterer sykepenger, så får man bare feriepenger for de første 15 ukene (fra NAV) mener jeg å huske fra sist Skikkelig tragisk når man ikke har noe valg på å være sykemeldt
Hybelkanina Skrevet 1. januar 2010 #11 Skrevet 1. januar 2010 Da lærte jeg noe nytt i dag også! =o) Men under permisjon da, opparbeider man ikke ferie- og feriepenger da heller? Det regnes kanskje ikke som sykepenger... er helt grønn på dette her jeg også, men det var lønningsavdelingen på jobben min som fortalte meg at jeg kunne ta ut ti uker ferie i 2011 hvis jeg ikke tar ut noe i 2010 før permisjonen starter. Greit nok at man har krav på å ta ferie, men er den ikke betalt så er man jo like langt....
Camomilla 75 Skrevet 1. januar 2010 Forfatter #12 Skrevet 1. januar 2010 Var noen regler på det også synes jeg å huske. Fikk ikke feriepenger for mer enn et visst antall uker av permisjonspengene heller. Men ta det med en klype salt - mulig det er forskjellige regler på private og offentlige arbeidsplasser. Hvis jeg ikke husker HELT feil, så endte jeg opp med feriepenger for 15 uker tilsammen Kan jo spare ferepengene fra 2010 til 2011, så har man, men hvem klarer det da???
NormaJean Skrevet 1. januar 2010 #13 Skrevet 1. januar 2010 huff, det der med feriepengene skjedde meg forrige gang. Hadde 80% og fikk kun for 15 uker. KJedelig å ikke få forskuddtert pengene fra arbeidsgiver altså Men denne gangen er jeg fast ansatt og får for 52 uker samt at jeg får alle mine skift tillegg av arbeidsgiveren min (noe nav ikke gav meg, tapte myyye penger) og jeg slipper å få pengene via NAV, de er noen jævla surrekopper. Mannen min var hjemme i 3 måneder, da var "kvoten" 6 uker, men han ville ha mer. Og det må han jo få lov til;) Nå er jo kvoten utvidet til 10, så vet ikke om han skal ha noen fler uker enn det. Jeg tror vi skal velge 100% denne gangen og sette av litt penger til ulønnet perm samt at jeg skal begynne å jobbe litt tidligere deltid (ta ut tidskonto)
Hybelkanina Skrevet 2. januar 2010 #14 Skrevet 2. januar 2010 Det er altså en fordel om arbeidsgiver forskutterer pengene under permisjon hvis jeg forstår dette rett? Er det noen ulemper for arbeidsgiver ved å gjøre det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå