Gå til innhold

Amming og vekttap

AnneKristin&gullet i magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ammer min snart 9 mnd gamle datter, og blir veldig tynn og slapp av det. Noen som vet hva man bør og ikke bør spise/drikke for å unngå å gå ned så mye i vekt? Mister alt av rumpe og former, så skulle ønske vekten holdt seg der den er nå, eller gjerne lagt på meg litt.. Er det noen damer her ute som har noen gode tips til meg? Takk på forhånd, og godt nytt år til alle :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må forsøke å spise ofte og hvis kiloene renner av deg slik at det blir plagsomt, kan du jo øke fettinnholdet i kosten litt.

Trøsten er at kiloene kommer tilbake når ammingen er over. Jeg ble syltynn etter sist ammeperiode, men er ikke så syltynn lenger nå.

Skrevet

hehe kjenner til problemet!

havregrøt evt havresuppe laget med Helmelk- masse energi og sundt!

ellers så er det bare å pøse på med fløte i mat og huske å spise sundt og ofte..! (grovt brød, frukt og grønnsaker )

å prøve å holde seg unna "søppelmat" det tar all energi- selv om det er kjempegodt og man kan spise mye uten å legge på seg :-p

jeg kunne spise absolutt hva som helst uten å legge på meg og måtte til slutt gi opp da vekta var nedi 44 men hadde da ammet et år så var jo ikke så farli selv om jeg ville foretrukket å amme gjennom vinteren som kom da også.

annet som hjelper på energien er å tvinge seg selv til å trene- det gir etterhvert ekstra energi og humør.

og husk å få nok søvn!

lykke til -)

Skrevet

Jeg ammet i 18 mnd, jeg veide 49 selv om jeg var 170 cm høy, mistet masse hår og ble veldig svimmel og tom for energi hver eneste dag. Så da jeg sluttet å amme ville jeg komme tilbake til min normal vekt som var 60 kg, dettte var det vanskeligste jeg noen gang skulle gjøre. Jeg spiste og spiste og drakk protein 5 ganger daglig, trente litt hjemme. Og etter 6 mnd veide jeg 55 kg.

Veier forsatt 55 kg etter 5 år.

Jeg synes du skal vente til du har sluttet å amme så kan du begynne med protein drink og trening.

Skrevet

Hei jeg hadde akkurat samme problemet. Jeg tok kontakt med lege da, siden vektapet hadde blitt så stort at jeg nesten hadde mistet kontrollen. Vi fant ut at jeg minst måtte ha i mge 2500kcal daglig for å få igjen vekten. (hva du trenger må du nesten finne ut selv:)).

Bananer, druer, rosiner, nøtter (av alle slag), feit fisk, tran, vørterøl, ja det meste av mat med mye umettet fet (trur det var umettet?) er bra for deg. Du trenger fettet for å kunne få en fin vekt oppgang, men pass deg for det for det andre fettet som ikke er så sundt. Det kan risikere å gjøre deg dårlig^^

Pass på at du spiser gjevnt og ofte, mange som sliter med vektnedgang gjør ofte den samme feilen selv om de ikke innser det selv. Selv om man trur man spiser mye, så er det ikke sikkert man gjør det fordet:) Hvis du er i tvil kan du jo sjekke det du spiser opp mot det som står på denne siden :

http://www.matvareguiden.no/index.asp

Her kan du også finne ut om andre matvarer :)

Når det gjelder ting du bør holde deg unna, så vet jeg ikke om noe annet en kaffe. Har bare hørt at kaffe øker forbrenningen

Har du problemer med matlysten, kan man også få b-vitaminer på apoteket som hjelper deg å øke matlysten:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...