Anonym bruker Skrevet 1. januar 2010 #1 Skrevet 1. januar 2010 hvorfor har det seg at alle sier biomor om stebarnas mor... kan vi ikke bare kalle henne mor til barna...?? slik alle kaller far til barna for barnefaren... ikke noen som har kalt han for biofar=) syns det er så vondt å se at mor blir nedgradert til biomor... (for meg klinger det veldig negativt...som om hun bare har bidratt med ett egg.... noe som i de fleste tilfeller ikke helt er tilfelle..hun har jo huset de i maven 9 mnd..født de...og kjenner barna aller best... mammaer skal ikke undervurderes=) hilsen en MAMMA....
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2010 #3 Skrevet 1. januar 2010 Jeg er stemor. Gutten kaller meg for mor. biologisk mor har skuffet han masse.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2010 #4 Skrevet 1. januar 2010 Det var nettopp en kjempelang tråd om akkurat dette.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2010 #5 Skrevet 1. januar 2010 det er leit at guttungen har blitt skuffet så masse.... hvor lenge har han bodd sammen med dere da?? mine barn har nemlig en stefar.. da barnefaren er alkoholiker kan han ikke ha samvær med barna i det hele tatt...(ikke vil han det heller...) men barna mine kaller han fortsatt bare ved navn... (selv om han har vært i livet deres fra minste var 6 mnd...) uansett ikke lett når de nærmeste svikter .... godt han har deg som er der for han=)
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2010 #6 Skrevet 1. januar 2010 tor det er fordi inne på mine dine og være barn sitt forum så bruker de det for å skille mellom stemor, mor osv.... er stemor selv men er helt enig med deg, jeg kaller mora til mine stebarn mor/ mamma til disse barna.....syns betegnelsen er overflødig når vi har betegnelsen stemor, så må vel nødvendigvis den andre mora være den biologiske, skjønner ikke helt poenget med å poengtere det med å si biomor.... men har en liten mistanke om at dette er stemors måte å undergrave autoriteten og hvor viktig mor til deres stebarn er for dem, ved å kalle henne biomor, høres jo ut som hun kun har vært en verpekasse og ikke har mer å tilby barna sine..... liker heller ikke at stemødre kaller seg bonusmamma eller slikt jeg....jeg sier stemor og stebarn...ser ikke noe problem med det, og de som kalller barna bonus barn....ja,ja....skjønner ikke vitsen jeg, er jo bare ett annet ord for stebarn som de mener høres mer positivt ut....men da er det jo påfallende at så mange har så mange problemer med disse barna da dersom de virkelig ser på dem som en bonus som kom med mannen...
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2010 #7 Skrevet 1. januar 2010 Hva betyr navnet/kallenavnet, så lenge det forklarer slektsforholdet? Har en født barnet eller "donert" sæden til barnet, så er en jo biologisk forelder. I dagens samfunn er ikke familieforholdene så klare lenger, og da er det greit å ha ord som forklarer. Det å si barnefar eller biomor er blitt det de fleste forstår med at da er ikke foreldrene til akkurat det barnet sammen, slik at alle forstår på en enkel måte uten flere ord. Og er en i et forhold med særkullsbarn, så er det også greie ord å bruke om far/mor til de enkelte barna. Altså at det ikke er partneren en bor med som du har alle barna sammen med. Vær nå ikke så hårsåre. Jeg er biomor selv;) Barnefar har ny familie, hvor han er stefar og biofar. I tillegg sier jeg han er barnefar her, til mine barn. For å forklare på en enkel måte. Jeg ser ikke problemet med dette. Til og med om min bestefar og min biologiske oldemor bruker jeg dette. Han hadde en annen mor en resten av sin søskenflokk. Altså hans biomor, og da min biooldemor. Men hans stemor var den jeg kalte oldemor, selv om hun da egentlig var min steoldemor. Jeg tar ikke dette som titler en bruker i det daglige, men kun ord som forklarer enkelt. Hilsen mamma til to:) Og de kaller meg mamma, og ikke biomor;)
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2010 #8 Skrevet 1. januar 2010 jeg er også stemor og hun bor fast her hos oss, moren har hun ikke sett siden hun var tre år.....12 år nå, men kaller da ikke moren til dette barnet for biomor for det!! og jenta sier mamma til meg,
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2010 #9 Skrevet 1. januar 2010 litt hårsår er jeg på dette... rett og slett.... kan ikke noe for det,,,, hadde blitt veldig lei meg om jeg hadde blitt kalt for biomor... nettop fordi barna mine har en mor...meg.. de sier pappa om sin far...selv om ikke han er i deres liv, så er det nå han som er far.... min nye samboer kaller de ved navn..... for han er ikke deres far... om deres nye far får kjærest/samboer ville jeg ikke at de hadde kalt henne for mor...men ved hennes navn.... kanskje jeg er sær...men vil nå se på det som ett privelegium å bli kalt mamma etter vanskelige svangerskap, vonde fødsler...og tette morsbånd fra dagen de ble født.... ...
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2010 #10 Skrevet 1. januar 2010 Han har bodd sammen med oss i 12 år. er 16 nå. Gått så langt at han nå har valgt bort sin mor.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2010 #11 Skrevet 1. januar 2010 Min datter er 15år og kaller min ektemann for pappa. Han kom inn i vårt liv da hun var 3år. Hadde da ingen kontakt med biologisk far. Det har endret seg siste 5-6 årene. og idag kaller hun de begge for pappa. Biofar ved navn her hjemme og når hun er hos biofar kaller hun stefar ved navn. Dette velger hun selv.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2010 #12 Skrevet 1. januar 2010 14.16 syns du det er greit at hun kaller en annen kvinne for mamma???
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2010 #14 Skrevet 1. januar 2010 det er godt å høre=) men det er to sider av samme sak.. derfor reagerer jeg også på når barn kaller en annen mann en deres far for pappa.... (og mine barn har stefar som de kaller ved navn.. deres pappa er alkoholiker og har ikke vært i livet deres fra den minste var 6 mnd..nå er hun 10 år.)
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2010 #15 Skrevet 1. januar 2010 Samboeren til biologisk far regnes ikke som noen ekstra mor her. Barnet ser ikke på henne som en mor. Fått prentet inn i hodet at barnefaren er biologisk far (biofar) av det offentlige.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2010 #16 Skrevet 1. januar 2010 med at min ektemann har en sønn fra før som bor hos oss. han var 4år da vi kom i sammen. hun var 3. hun har tatt etter han da han kaller sin far for pappa. ingen av oss har rettet på henne for det. hennes biofar kom inn i livet hennes med samvær da hun var 10 år. Hun kalte han først med navn og etterhvert ble det pappa etter eget valg.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2010 #17 Skrevet 1. januar 2010 Man kaller da ikke mor for "biomor" ovefor barna, partner o.l., men for å enkelt forklare her inne til folk som ikke kjenner ens familiesituasjon.. Absolutt ikke ment nedverdigende. En annen måte å si det på er jo mor til stebarna, men da får ban vel noen andre på nakken for å bruke prefikset ste- og ikke bonus-. I samtale med andre sier vi a sin mor, og moren din i samtale med A.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå