Anonym bruker Skrevet 1. januar 2010 #1 Skrevet 1. januar 2010 går ikke an å slå opp en avis eller se nyhetssendinger uten å få disse globale, oppvarmede hysteriske skrikene man har i disse dager. Hos oss, da- sentralt på østlandet, hvor vi betaler piggdekkavgift pga svevestøv og har reduserte vinterfartsgrenser, har det i snart halvannen uke vært 30 cm snø og mellom 13 og 30 kuldegrader. Å høre om Klimakonferansen i København som har kostet de forskjellige involverte landene astronomiske summer, vite at vår egen Statsminister ikke kan kjøre rutefly som andre folk, men igjen bruker privatfly øremerket egen ministerpost er vel dobbeltmoral av ypperste klasse? Konferansen omtales som en "fiasko" i mediene.. Men representantene fikk førsteklasses hotellrom og kostbar mat. Å høre Kongens nyttårstale hvor han kommenterer/ kritiserer nordmenns forbruk blir også snodig å høre på, med tanke på at kronprinsparets appanasje økte betydelig fordi de hadde behov for å oppdatere både garderober å ha til økte reiseutgifter i forbindelse med representasjon av Norge. Disse kjører jo heller ikke akkurat Norwegian med deg og meg, men egne fly. Og forbruk- Ingen i Norge er vel bedre representant i skrivende stund enn Mette Marit hva norsk design angår. Men bør svigerfaren hennes advare oss andre mot å øke kjøpekraft på klær og sko? Hva hjelper det om jeg betaler for klimakvoter på flyturen min? Slipper flyet ut mindre CO2, da? Går det færre fly? Nei. isen i verden har smeltet, ja- nettopp siden istiden.Da fantes ikke privatfly og fjernvarme. For det er vel en tanke å bite seg merke i? At vi har mil etter mil med asfalt som ved sol blir oppvarmet.. OG alle nye gater i kommunene i Norges land som blir gravd opp, fylt opp med fjernvarme for å slippe å måke snø, og dekket med kostbar skifer og brostein.. Nei, jeg ser faktisk ikke logikken i påstandene om Global oppvarming. For meg virker det som et PR Jippo, og virker bare bekreftende på eksempelets makt fra Konge og Statsminister: DU SKAL GJØRE SOM JEG SIER, IKKE SOM JEG GJØR! Godt nyttår!
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2010 #2 Skrevet 1. januar 2010 Du skal få for observasjonen av dobbeltmoral. Det vil alltid eksistere i et samfunn. Men... Selv om du ser at andre ikke tar sin skjerv av problemet, bør vel ikke det frita deg fra ditt individuelle ansvar? Hvorfor skal jeg kjøre el-bil når naboen kjører en gammal Van. Tenk som han forurenser... Ja, derfor bør alle andre slippe å tenke på miljø. *klapper* Jo da, Isen har smeltet siden istiden var i regresjon. Men fra å ha smeltet i et visst jevnt tempo, har dette tempoet eskalert. Det er veldig skummelt, og der er menneskeskapt. Hvis du ser på utviklingen siden industrialiseringen tok til, har man i dag enorme CO2 utslipp som ikke eksisterte i tidligere tider. Istider kom og gikk, men man slapp unna den menneskeskapte drivhuseffekten siden vi mennesker ikke eksisterte. Tror ikke det er helt realistisk å sammenlikne meg og deg men verken kongehus eller statsminister. De har roller utad som må overholdes. Hvis man er i mot det det kreves for å representere landet Norge, bør man evt. vurdere om man må avskaffe f.eks. kongehus. Det er en helt annen debatt. Som enkeltpersoner bør vi allikevel feie for egen dør, før vi henger oss opp i hvordan andre feier sin. Vi må også tro at nødvendige grep blir tatt i det offentlige og i næringslivet. Men for all del. Det er bare å sette skylapper for øynene og holde for ørene, for da eksisterer det ikke. Intet sett intet hørt. Ignorance is bliss.
Figa Skrevet 1. januar 2010 #3 Skrevet 1. januar 2010 Signerer siste innlegg. HI, tror du ikke på global oppvarming fordi det er kaldt der du bor? Hehe, morroklumpen
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2010 #4 Skrevet 1. januar 2010 Men om noe skal være bra for miljøet, så blir noen straffet på en eller annen måte. Vi er en husstand på to LANGE voksne, og 4 LANGE barn. For det første får vi ikke plass i en Passat, og må ha en seksseter ala Mercedes Benz Viano. Denne type motor (utslippsmessig) kunne vært mye rimeligere i Norge om man hadde satt inn en annen type motor som dermed hadde kostet 70 000 mindre. Nå har en "utbryter" fra posisjonen gått ut og foreslått ytterligere avgifter på biler større enn en Passat størrelse. Luksusskatt, skal denne i tilfelle hete. Kan noen fortelle meg hva som er luksus med å kjøre kassebil? Hvis vi kjøper TO passater og kjører ETTER hverandre til hytta og på andre ferier, så slipper vi unna denne luksusskatten. Kjøper vi`derimot èn bil, hvor alle sitter trygt og godt, med plass til tre barneseter og to barnevogner og annen bagasje, så skal vi straffes fordi noen mener dette kan betegnes som LUKSUS?!? Er det mulig.. Prøv å plassere en mann som mangler 5 cm på to meteren i førersetet og et bakovervendt barnesete bak han igjen i en 7 seter enten Smax, Zafira ol? Vi har prøvd de alle, og det går ikke- dermed MÅ vi ha en type "kassebil"... Så prøver man å ta ansvar og tenke miljø (en bil istedet for to), så bli man strafffet med en ny avgift... Og bil må man faktisk ha så lenge barnehage, jobb og skole ikke er i nærheten av å rekkes om man er avhengig av kollektiv transport! Så det "ansvarskortet" ditt må du nok trekke for noen andre enn meg. Jeg har også forspurt kommunen om matavfall og kildesortering, men fått i svar av vår AP ordfører at miljø har vi ikke råd til, så det kommer nok ikke på leenge...
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2010 #5 Skrevet 1. januar 2010 Det er mye som kan virke urimelig med bilavgifter. Det ville vært likere at nye biler ikke hadde høye avgifter, så ble man kvitt gamle bilparker. er allikevel enig i at et sted må grensa gå for hva som skal sies å være en nødvendig bil. Gjennomsnittskvinnen i Norge er 167 cm og gjennomsnittsmannen er 180 cm. Gjennomsnittsantallet barn er 1,9stk. De færreste er 2 meter og har 4 barn. Skal grensen for avgifter settes ut fra at et fåtall kommer innenfor denne gruppen? Greit at luksusskatt koster skjorta, men vil du komme billigere ut av det med å kjøre 2 Passater, med 2 veiavgifter og dobbelt bruk av drivstoff? greit at det ikke høres miljømessig fornuftig ut, men jeg tror det vil svi enda mer i lommeboka med 2 biler. Som sagt må grensen for hvilke miljøhensyn som skal tas trekkes ett sted, og dessverre havner noen på "feil" side. Kan noen fortelle deg hva som er luksus... Tja. Stor bil gir for dere bedre komfort. Sist jeg reiste på ferie tok jeg alene tre barn under tre år med meg på toget. Hva hindrer dere i å legge opp til å reise kollektivt på ferie, eller tenke på miljøvennlig ferie? Du har en stor og dyr bil og tydeligvis en hytte du disponerer. Det er for meg luksus. Ingen stiller spørsmål ved at de som kjøper store og dyre hus (fordi de har mange unger. Hva vet vel jeg?), må betale mer i eiendomsskatt. Større hus gir større avgifter. Hvorfor skal ikke større biler gi større avgifter? Mener fremdeles at du bør ta din del av ansvaret, selv om ikke kommunen din har råd. jeg synes det er ufattelig trist at man bare vender det døve øret til fordi man ikke får alt tilrettelagt for seg. Trist at det å tenke på miljø blir sett på som en straff. Hvis resten av verden skulle hatt vårt vestlige forbruk, ville dette kreve 3 jordkloders ressurser. 3! Og her tar man ikke høyde for forurensingen det gir. Men så lenge du har det som skal til for å gjøre ditt liv komfortabelt, skulle det bare mangle at u-landene er de som skal påse at verden kanskje kan unngå en total miljøkatastrofe. Jeg blir skamfull av slike holdninger. Så lenge ikke verden er tilrettelagt for mine føtter, letter ikke jeg en finger selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå