Gå til innhold

Hvor mye har en leigetaker lov å ta seg til rette??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leiger en leilighet, den har oppsigelsetid på 2mnd. Jeg har sagt den opp og til nå batalt en av to mnd, jeg har selv flyttet meg og noen av tingene mine, men ikke alt.

Da jeg var der idag for å pakke og hente noen flere ting, fant jeg ut at de som leiger ut leiligheten har vert der inne og begynt lagre ting..

Jeg bele litt sur, ser på seneen at det er gått der flere ganger. Trodde ikke det var lov å gå inn slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei de har ikke lov til det. er noe som sier at man skal stille leiligheten til visning den siste måneden men da avtalt med utleier. de skal kke bare ta seg til rette.

Skrevet

Om de skal ha visning skal du ha beskjed om det hver gang.

Så lenge du betaler leie kan de ikke lagre noen ting der.

Jeg ville gått og snakket med de og sagt at de enten måtte fjerne tingene sine eller du skulle hatt igjen halve denne mnd leie og ikke betalt neste.

Skrevet

§ 5-6. Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren

Skrevet

Leietaker er du, det da. =)

Nei, de har ikke lov å ta i bruk husrommet du betaler for. Du skal ha full disposisjon av denne så lenge du betaler. Hadde ikke betalt videre leie.

Skrevet

Den som leier, er leietager.

Den som leier ut, er utleier.

Utleier har ikke lov til å gå inn i leiligheten, så lenge du betaler leie.

Skrevet

You say "tomato"

I say "Who cares?!??"

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om du ikke bryr deg.. Du skriver like fullt totalt FEIL! ;-)

Skrevet

Jeg er ikke HI, din daimbolle!

19:36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...