Gå til innhold

Til Syden i uke 32-33?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde dere våget å ta en uke på Kanariøyene når dere var gravide i uke 32? Altså omtrent 2 måneder før termin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei ville jeg ikke gjort.... og det er flere reiseforsikringer som ikke er gyldig da.

Skrevet

Nei det ville jeg ikke gjort...

Jeg har problemer med magen stort sett hver gang jeg er i syden og da kombinere det med graviditet.. nei huff.

Det er i tillegg mer bakterier osv i maten der nede så jeg tror ikke jeg ville ha klart å slappe helt av.

I tillegg så er det jo noen som føder for tidlig, hadde ikke tatt sjansen på å føde der nede...

Du bør også sjekke med flyslelskapene. De nekter nemmelig gravide å reise etter en viss tid.

Skrevet

hadde ikke turt det nei. Kjedelig om noe skulle skje da. Jeg tror heller ikke at reiseforsikringen vil dekke noe så langt ut i svangerskapet. Dessuten er det flere reiseselskaper som ikke vil ha med gravide så langt ut i svangerskapet.

Skrevet

Ja det hadde jeg gjort.

Var faktisk 32 uker på vei forrige gang jeg var på ferie (Egypt)

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Vet om ei som fødte for tidlig mens hun var i syden. Mener det var i uke 33. Dette er et par år siden, husker ikke helt hvor hun var, mener det var tyrkia. Har senere lest om andre som også har født i utlandet for tidlig. Er nok ikke ofte det skjer, men ville ikke tatt sjangsen. Hjelper ikke at det er liten sannsynlighet hvis det førstest skjer.

Skrevet

Jeg kjenner også ei som fødte da hun var på ferie i Spania, i uke 32. Jeg har fått begge mine før uke 30, og hadde aldri i verden turt det.

Jeg vil faktisk påstå at det er litt egoistisk.

Skrevet

Nei for all del, lås deg inne i huset ditt i Norge, ALDRI reis til Spania for det er så mye bakterier der!! Og husk; det er bare litt over to hele måneder til termin, jeg mener, du burde kanskje holde deg i nærheten av sykehuset sånn for sikkerhetsskyld.

Skrevet

Og Pa Te Ti Ca, du er like dum som vanlig.

Og det var stygt skrevet under meg som skrev at jeg har fått mine tidlig og hadde aldri i verden turt, noe som er naturlig etter min erfaring. Jeg hadde ikke turt etter uke 20 antakeligvis.

Selvfølgelig kan man dra så mye man vil for meg, men JEG synes det er å tenke litt for mye på seg selv når man drar så sent i svangerskapet. Hvorfor ikke vente til ungen er født, eller dra litt tidligere..

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det.

Skrevet

Problemet med bakteriene i Spania for oss som normalt bor i Norge er jo ikke at det er så mange bakterier der, men at det er helt andre bakterier enn vi er vant til og dermed lett å bli syk av dem for oss. Hadde vi bodd i Spania hele tiden, så hadde det blitt noe annet.

Ellers er det med å sjekke reiseforsikring og regler hos flyselskap veldig viktig. Synd å sitte i Spania og oppdage at man ikke kommer seg hjem fordi man har nådd grensen for hva flyselskapet godtar og også kjedelig hvis man er så uheldig at man føder for tidlig og så plutselig finner ut at reiserforsikringen ikke gjelder fordi man har kommet så langt og så må man betale alt sammen selv (og det blir fort mye penger med fødsel og sykehusopphold for mor og barn i etterkant).

Jeg hadde ikke reist til syden i uke 32 og det er rett og slett fordi jeg ikke tror jeg hadde fått noen glede av at det var så varmt da. Ikke hadde jeg villet ligge i sola og jeg tror fort det ville blitt for varmt i skyggen også. Er man vant til varmen, så er det lettere å tåle den.

Skrevet

Jeg har bodd i Spania tidligere, og vært på Kanariøyene mange ganger, og aldri blitt dårlig av maten, så det er jeg ikke særlig bekymret for, selv om jeg nok ville vært ekstra påpasselig med hva jeg spiste i forhold til ferskhet og gjennomstekthet og slikt.

Jeg er mer bekymret for at det evt skal skje noe uforutsett, som at fødselen starter etc, men sjansen er vel ikke så veldig stor for det egentlig? Og i verste fall er vi jo medlem i EØS og får gratis sykebehandling....

Flyselskapet vi eventuelt skal reise med krever legeattest fra 8. måned i svangerskapet, men det er ikke noe problem å få tror jeg. Har ikke hatt noen problemer i svangerskapet så langt....

HI

Skrevet

Det er jo ikke så fryktelig varmt på Kanariøyene nå da - et par og tjue grader, toppen....

Skrevet

Hvilke bakterier er det man bør være redd for da? Og hvordan unngå dem?

Skrevet

Ja det hadde jeg turt, sjekk flyselskapet i forhold til regler om å fly under graviditeten, de fleste selskaper la deg reise uten restriksjoner frem til uke 36, fra uke 36-38 må du ha legeerklæring og kun korte turer og fra uke 38 er det no go...

Mulig charterselskapene har litt strengere regler, men kanariøynene som er ca 5 timer unna tor jeg ikke dette vil by på mange problemer, sjekk foresten opp forsikringen din, forsikringer dekker ikke alltid sykdom/ hendelser knyttet opp til graviditeten så det er greit å vite, ellers er jo kanariøyene endel av eøs så ta med deg europeisk helsetrygdekort og du vil ha krav på medisinsk behandling der nede. Har selv bodd lenge i Spania, helsevesenet der er mye bedre enn her, så jeg hadde ikke vært skeptisk til å reise dit, pass på maten du spiser og ha god håndhygene så går nok turen knirkefritt, kos deg!!

Skrevet

Hvis barnet blir født der, blir det kanarisk statsborger liksom?

Så er det noe med at risikoen for blodpropp øker på lange flyturer. Det kan bli mye ståing og gåing på flyplasser, markeder og andre steder.

Skrevet

Det hadde jeg glatt gjort iallfall.

Fløy fra Florida i uke 33 forrige svangerskap og det var ikke noe problem. Hverken varmen der nede eller flyturen.

Skrevet

anonym 21:57

KØDDER DU?? ikke noe som heter kanarisk statsborgerskap, kanarieøyene er endel av spania, dvs spansk statsborgerskap i tilfelle..... er usikker men ofte får man dobbelt statsborgerskap i slike tilfeller, og mulighet for dobbelt pass selv om man velger et statsborgerskap ved myndighetsalder, sjekk opp med ambassaden..

Risikoen for blodpropp på fly øker noe spesielt dersom du i tillegg har andre risikofaktorer for å få blodpropp i bena (overvekt, tidligere hatt blodpropp, medisinsk sykdom som gir økt risiko, arvelig tendens), er faren så stor at du kanskje bør behandles med lavmolekylært heparin, hvis du skal fly langt.

Er man redd for det sjekk med legen før avreise..

Skrevet

Når du spør inne på dette nettstedet vil du garantert få svaret NEI, og at du er egoistisk osv. Alt er farlig, det er faktisk livsfarlig å leve.

JEG hadde ikke hatt problemer med å reise ca 2 mnd før termin. Risikoen er liten, slik jeg ser det, du sier du har et helt normalt svangerskap. Og skulle det verste skje, så er du ikke akkurat utenfor sivilisasjonen. Bare sjekk at reiseforsikringen er gyldig for gravide, og kos deg.

Selvfølgelig må du være nøye med hygiene og forsiktig med mat som ikke er varmebehandlet. Og drikk masse vann på flyturen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...